Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem


Jespur

Rekommendera Poster

ErnestoGuevara
Gå in och prata med dem. Det finns ingen här som kan svara på vilka besked du kommer att få av Telia eller hur de resonerar. Vi vet inte heller om felet finns i alla telefoner eller inte. Så mycket kan jag säga att det inte finns i min telefon.

 

Är du inte nöjd så ska du reklamera din telefon sen har Telia två chanser att rätta till problemet. Klarar de inte det så kan du häva köpet eller har rätt att göra det. Då lämnar du tillbaka din telefon, säger upp abonnemanget och går vidare.

 

Tyvärr är Telia butikenernas anställda dom sista som får reda på problemet dom blev inte ens informrade

om tilldelningen av Telefoner till sin Butik före lanseringen. Men Ni kan vara 100% igt säkra på att Apples

ingenjörer och troligen även telias vet exakt vad det beror på. Dom är otroligt kompetenta och i absolut

världsklass. Alla stora företag har speciella experter på viktiga områden. Att Anovo vet det är inte troligt

då skulle det bara vara risk att det läckte ut. Dessutom kollar dom bara telefonerna och byter ut samt

skickar de trasiga till England för analys, Apple vill samla in statistisk information om felet.

 

Men Ni som har problem kan ju alltid maila Anovo på anovo.service@anovo.se , då svarar dom med en

personlig "ticket" till dig där dom lovar att återkomma med svar om.

 

Så här ser en Ticket ut (har bara raderat bort mitt namn för att förbli anonym):

 

Your Ticket has been received and a member of our staff will review it and reply accordingly. Listed below are details of this Ticket. Please make sure the Ticket ID remains in the subject at all times.

 

Ticket ID: YRY-309703

Subject: Iphone motagningsproblem

Department: Service

Priority: High

Status: Open

 

Anovo Nordic AB

 

 

Lycka till önskar Che

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 797
  • Created
  • Senaste svar

Ska se iaf jag kan göra samma sak nu, min 3G täckning är inget att hurra för, får ibland ingen service till och med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är Telia butikenernas anställda dom sista som får reda på problemet dom blev inte ens informrade

om tilldelningen av Telefoner till sin Butik före lanseringen. Men Ni kan vara 100% igt säkra på att Apples

ingenjörer och troligen även telias vet exakt vad det beror på. Dom är otroligt kompetenta och i absolut

världsklass. Alla stora företag har speciella experter på viktiga områden. Att Anovo vet det är inte troligt

då skulle det bara vara risk att det läckte ut. Dessutom kollar dom bara telefonerna och byter ut samt

skickar de trasiga till England för analys, Apple vill samla in statistisk information om felet.

 

Men Ni som har problem kan ju alltid maila Anovo på anovo.service@anovo.se , då svarar dom med en

personlig "ticket" till dig där dom lovar att återkomma med svar om.

 

Så här ser en Ticket ut (har bara raderat bort mitt namn för att förbli anonym):

 

Your Ticket has been received and a member of our staff will review it and reply accordingly. Listed below are details of this Ticket. Please make sure the Ticket ID remains in the subject at all times.

 

Ticket ID: YRY-309703

Subject: Iphone motagningsproblem

Department: Service

Priority: High

Status: Open

 

Anovo Nordic AB

Lycka till önskar Che

 

 

Du ska reklamera din telefon där du har köpt den och du ska göra det inom två månader efter det att du har upptäckt felet. Att försöka gå någon slags genväg lönar sig inte. Ska du råda folk till något så ge dem rådet att följa innehållet i Konsumentköplagen för det är den som gäller här (om det är en vanlig konsument kontra Telia).

 

Vad du sedan tycker och tänker om de som jobbar i butikerna eller hur Apple och Telia har informerat de butiksanställda är ovidkommande.

 

De som inte är nöjda med sina telefoner ska vända sig till det ställe där de har köpt telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErnestoGuevara
Problemet är känt - ingen tvekan om det och det är knappast så att det är okänt heller. Det har diskuterats och det fortsätter att diskuteras i olika forum. Det har också referats i flera tidningsartiklar.

 

Sedan när det gäller Norrland så behöver jag inte ringa. Jag bor här och jag vidhåller att det fungerar alldeles utmärkt.

 

:borstatanderna:

 

Ja då är Du bland de lyckliga som fått en telefon utan batchproblem rörande känsligheten, de flesta

telefoner fungerar säker OK. Antar att Du kollat att det funkar längre bort från en bastation också

samt att du tvingat telefonen att välja 3G (så att den inte automatiskt kopplar över till EDGE för

det funkar utmärkt på alla telefoner). :laserbok:

 

Grattis till lyckat köp, Kan inte jag få byta telefon med dig, För jag är jättenöjd med allt övrigt på

Iphone 3G, klart bäst på marknaden om bara 3G problemet löstes :rolleyes: det är ju ändå en surftelefon.

 

MVH

Che

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 87829 och har knappt sett röken av 3G, varken här i Göteborg eller i Helsingborg.

När jag har täckning så har det som mest varit två pinnar, oftast pendlar den dock mellan 0-1.

 

 

Blir nog till att reklamera telefonen inom kort. :(

 

 

Hur är det om du är i centrala göteborg? I de centrala delarna av stan har jag sällan problem med 3G täckningen även om det förekommer att den helt plötsligt byter till edge. I lägenheten pendlar det mellan 0-2 och edge (4-5/5)

Idag testade jag täckningen på Backaplan (stillastående vid en busshållplats), först hade jag 5/5 3G , par sekunder senare 3/5 för att ytterliggare ett par sekunder byta till Edge (5/5) och sen lite senare tillbaka till 3G igen. Iphonen är en 88826

Är lite osäker på hur näten fungerar om det kan vara så att man byter ifrån 3G till gsm/edge om det är hög belastning på nätet just där man befinner sig. Någon som vet?

 

 

Är det någon som snackat med Telia angående byte eller fått sin telefon utbytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då så, jag var på vippen att häva köpet av min iPhone 3G i dag i en Teliabutik i Stockholm. Jag snackade med deras "expert" om problemet med 3G täckning, något han inte hade hört talas om.

 

Han noterade i sin lilla databas att jag från och med i dag reklamerat produkten. Han hänvisade till någon form av "uppdatering" som Apple skulle släppa inom närmaste månaden, men som han inte visste vad den innehöll eftersom Apple inte kommunicerar ut sådant oväsentligt.

 

Han noterade att jag kommer att häva köpet om inte min 3G-mottagning blir bättre efter kommande mjukvaruuppgradering. Det stämde också att Telias reparationspartner, Anovo, har instruerat Telia att inte skicka några iPhone 3G till dom eftersom att de ändå inte kan göra något åt den dåliga täckningen. Det innebär alltså 1, Prisavdrag eller 2, Hävt köp.

 

Han hänvisade bland annat till telia homerun och privata nätverk för att surfa, jag kontrade med att jag i så fall kunde ha köpt den förra generationens iPhone varpå han tystnade.

 

Känns skönt att ha felanmält skiten, nu har jag dragit mitt strå till stacken. Telias problem verkar ju vara att för "få" hör av sig ang. problemen. Fler borde göra likadant så det blir lite fart under galoscherna.

 

Jag frågade honom om det var möjligt att häva här och nu i Teliabutiken, det skulle vara möjligt. Men det skulle bli så mycket "pappersarbete" att han rekommenderade mig att vänta till nästa uppdatering. Fair enough, jag ville ju inte släppa ifrån mig telefonen i alla fall. Nu är det ändå noterat, så att en ev. reklamation inte faller på att jag inte anmält problemet i tid.

Jag var inne igår och ville häva, men detta var enligt killen bakom kassan inte möjligt. När jag istället bad om en ny telefon var detta inte heller möjligt. Telefonen skulle in på reparation tre gånger innan det skulle vara möjligt att häva. Du verkar ha haft att göra med en trevligare typ än jag hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det om du är i centrala göteborg? I de centrala delarna av stan har jag sällan problem med 3G täckningen även om det förekommer att den helt plötsligt byter till edge. I lägenheten pendlar det mellan 0-2 och edge (4-5/5)

Idag testade jag täckningen på Backaplan (stillastående vid en busshållplats), först hade jag 5/5 3G , par sekunder senare 3/5 för att ytterliggare ett par sekunder byta till Edge (5/5) och sen lite senare tillbaka till 3G igen. Iphonen är en 88826

Är lite osäker på hur näten fungerar om det kan vara så att man byter ifrån 3G till gsm/edge om det är hög belastning på nätet just där man befinner sig. Någon som vet?

 

 

Är det någon som snackat med Telia angående byte eller fått sin telefon utbytt?

 

Jag bor inte långt från Backaplan och i eller utanför bostaden så är täckning mer eller mindre obefintlig.

Imorgon ska jag handla på Backaplan och ska då kolla detta extra noga, alltid intressant att jämföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som jag tidigare skrivit inte upplevt några problem med 3g men heller inte rört mig särskillt mycket. Imorgon ska jag testa mer runtom i Norrköping.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snackade med deras "expert" om problemet med 3G täckning, något han inte hade hört talas om.

 

...man måste vara en idiot för att inte lyckats fatta att det är problem med iphone...alternativt

dom är instruerade att säga detta och försöka göra kunden osäker...när jag gick ner till teliabutiken

den 21/7, och pratade om just detta så tyckte han " - att går jättebra att synka telefonen, jag gör det varje dag" kunskapen är lika hög som hos min undulat som hos dessa försäljare :propellerbaver:

 

Telias problem verkar ju vara att för "få" hör av sig ang. problemen. Fler borde göra likadant så det blir lite fart under galoscherna.

 

exakt...troligt många tycker den är fin och fungerar ju att ringa och sms:a med 90 % vet ej vad 3g är

 

i want a my 3g phone to be a 3g phone :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErnestoGuevara
Jag har varit inne och snackat med dom. En kul (?) grej var att den hängde sig när jag visade luren.

 

Har snackat med supporten med och dom hade ingen aaaaaning om att det var såhär.

 

Hur som, jag köpte inte en för att lämna tillbaka. Hoppas ett byte till ett friskt ex, rakt över disk, kommer va möjligt lite snart.

Men sålänge inte Televerket känns vid det alls så kan det nog va svårt.

 

__________________________________________________________________________________

 

Hej rinde ca 15 samtal till kundtjänst i torsdags kom i första hand till Luleå och Sundsvall, pratade med

olika personer. Jag har även namn men vill inte lämna ut enskilda personer. en del var rätt så

pratsamma. Det var massor av folk som hade ringt redan i onsdags. Dom hade tillochmed fått en

speciell Felkod för just detta problem. I ett fall fick jag lämna mi IMEI nummer också. Men dom

försäkrade att det bara var för att kolla att telefonen var svensksåld, jag tror dom. :laserbok:

 

Ringde också runt till ett tiotal butiker, två butikschefer var nästan desperata, andra ville inte kommentera mängden problem, det var en intern angelägenhet (det måsta man faktiskt respektera),

Många kunder som lämnat in telefonen och fått den utbytt men forfarande hade samma problem dvs.

ingen eller mycket dålig täckning i områden med god 3G täckning enligt Telias kaertor. Flera av dessa

kunder hade hänvisat till att deras tidigare 3G telefoner hade fungerat på samma plats,, eler

att kompisars och familjemedlemmars telefoner av andra fabrikat fungerade. :tyst:

 

En butikschef som jag inte vill uppge namnet på sa i fredags att han väntade på besked från

sin regionschef om hur han skulle hantera de kunder som ville lämna tillbaka sina telefoner.

Detta var som sagt i torsdags. :ermm:

 

Problemet verkar vara störst i glesbyggd men förekomma från Malmö till Luleå, tror inte

detta problem berör samtliga telefoner. MEN ATT TELIAS KUNDTJÄNST INTE SKULLE KÄNNA

TILL DET 9 AUGUSTI LÅTER DIPLOMATISKT UTTRYCKT MYCKET MÄRKLIGT ! :chock:

 

Vänligen, Che

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor inte långt från Backaplan och i eller utanför bostaden så är täckning mer eller mindre obefintlig.

Imorgon ska jag handla på Backaplan och ska då kolla detta extra noga, alltid intressant att jämföra.

 

Ja, det ska bli intressant att hur du upplever täckningen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I veckan drar jag mitt strå till stacken med och beger mig till telia butiken där jag köpte min iphone och klagar lite. Inte så intresserad av att häva köpet, ser hellre att de fixar/byter ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här, älskar min iphone och tänker inte häva, man vill ha en fixad. Nu känns det som min inte lider av så stora problem, men om jag skulle känna att den gör det inom snar framtid. Ska iallafall ringa runt och nörda mig lite och höra vad butikerna säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överväger definitivt att kontakta telia om den dåliga 3G täckningen, Ja iPhone är jättebra gränssnittsmässigt men den klarar inte det en telefon ska speciellt bra, täckningen i 3G är ur usel. hade Edge tillåtit mig surfa och ta emot samtal samtidigt så hade jag haft mer överseende men just nu har jag fått massor klagomål från personer som försökt nå mig och "inte kommit fram".

Och det är definitivt störande för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla andra telefoner prioriterar samtalet före surfningen med edge (så samtalet kommer fram men nedladdningen av sidan avbryts) medan iphone prioriterar nedladdningen av sidan och nobbar samtalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErnestoGuevara

I ett 3G nät som använder WCDMA (Wideband Code Domain Multiple Acces)

så sker "handover" (= växlandet mellan basstaioner) på ett annat sätt än i

tidigare generationers mobiltelefonsystem. Detta är en finess i RAN funktionen

(Radio Access Network), Det kallas mjuk handover och betyder att du kan ha

kontakt med flera bastationer samtidigt. Beroende på belastning i nätet så

fördelas kapaciteten mellan basarna så att optimal kapacitet för totalen av

användare uppnås. Effektreglering av mobilerna sker på kommando av bas-

staionen så att inte en enskild mobil sänder för starkt. Det är den stora

utmaningen i ett 3G system. Detta sker därför att operatören skall kunna

återanvända en mottagarfrekvens utan att behöva ha för stort avstånd

mellan basarna (kallas reuse pattern). :laserbok:

 

Detta är Telias starka korts om dom är absolut duktigast på av alla

operatörer i Sverige, på det som kallas för cellplanering. Detta gör att Telia har

så bra täckning och så stabila nät. :bultandehjarta:

 

Speciellt i en stad där Du ofta har många basar för att skapa tillräcklig trafik-

kapacitet så att man kan serva många smtidiga användare så kan därför

signalstyrkan på 3G variera beroende på vilken bas som är dominant. Dom

ger ju inte självklart inte samma signalstyrka på en och samma givna plats. B)

 

Kom också ihåg att antalet staplar bara är en grov indikering, en telefon

med 3 3G staplar kan i praktiken ha bättre kontakt än en med 2 3G staplar. :laserbok:

 

I phone verkar ha en rätt "konservativk" skala RRSI så IPhonen:s trafikkapacitet

kan nog säkert vara helt OK även med bara 2 eller 3 staplar. Man kan inte förvänta

sig 4 till fem staplar även om man är inne i en storstad, det är ett orimligt krav på

operatören. :byrakrat:

 

Che, Expert i RF Mäteknik och sakkunnig i mobiltelefoni

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk har ju uppmätt >1 mbit/s med 1-2 staplar så känns mer som mjukvaran visar ganska felaktigt när det gäller dessa.

 

Dock säger jag inte att tappet av 3g på många platser mycket väl kan vara hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att i min värld betyder "häva köper av iPhone 3G" att jag häver en dag. Sedan när jag förstått att telefonerna, eller de nya batcharna, fungerar som de ska tack vare antingen hårdvaru- eller mjukvaruförbättring så kommer jag teckna en ny deal.

 

Har surfat lite inne i Stockholm city idag och täckningen varierar mellan edge (ofta i butiker) och 2-5 staplar. Detta har gjort mig ännu lite surare, och ännu mer benägen att verkligen verkställa min hävning om 29 dagar (tiden tickar) som jag gav som ultimatum för Apples "uppdatering".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär då, nu var det dags igen, har varit segt i ett par timmar för mig. eller ja... får inte ens upp hemsidor jag försöker besöka via safari. Detta har f.ö inget med täckninge att göra då jag har full 3gtäckning..

 

När fan ska de fixa detta? , jag tänker kräva hävan av köp PLUS pengarna tillbaka för fri datatrafik om de inte fixar detta snarast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att telias 3g-nät har väldigt hög latency, edge så laddar sidan nästan direkt medan 3g tar väldigt lång tid innan den börjar ladda och sedan går det fort. Samma känsla har jag iofs hos TRE med usb-modem till datorn. Men telias 3g-nät verkar extra segt vissa dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att telias 3g-nät har väldigt hög latency, edge så laddar sidan nästan direkt medan 3g tar väldigt lång tid innan den börjar ladda och sedan går det fort. Samma känsla har jag iofs hos TRE med usb-modem till datorn. Men telias 3g-nät verkar extra segt vissa dagar.

 

Precis, när det väl fungerar så fungerar det bra, undra om det är överbelastat? detta problem förekom inte förns sent i juli ,sen dess har det varit såhär från och till... Inget jag tänker acceptera :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, måste vara telias fel då det inte var såhär i början när jag köpt telefonen. Telias nät började sega först i slutet av juli och de själva sa att det varit segt nån helg p.g.a. uppgraderingar av nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErnestoGuevara
Folk har ju uppmätt >1 mbit/s med 1-2 staplar så känns mer som mjukvaran visar ganska felaktigt när det gäller dessa.

 

Dock säger jag inte att tappet av 3g på många platser mycket väl kan vara hårdvarufel.

 

________________________________________________________________________

 

 

Häller helt med dig "slowmove", tycker som Du att man inte skall bekymra sig om signalstyrkan

så länge man har bibehållen nätkontakt och får bra datahastighet som du nämner redan vid 1-2

staplar. Grejen är ju som jag tror du tidigare påpekat att staplarna bara är en grov indikation på

motagen signalstyrka, inte ett mellan telefoner jämförbart mätvärde på elktromagnetisk fältstyrka.

 

Det är faktiskt upp till varje tillverkare av mobiler hur man väljer att mappa indikerad signalstyrka

mot elektromagnetisk fältstyrka, dett finns inte dikterat i ETSI:s 3G specifikation. Verkar som en 2:a

på Iphone kanske i praktiken motsvarar en 4:a på många andra telefoner.

 

Sen fär vi hoppas på att det trots allt är ett mjukvarufel i ett av de högre lagren som sköts av

nerladdningsbar programmvara, Ingen skulle bli gladare än jag, för jag gillar min Iphone. :rolleyes:

 

PS. För er som inte gillar mitt "teknobabbel" skippa stycket nedan. :laserbok:

 

Förr i tiden (för ca 10-15 år sedan) när integrationen inte var så hög låg även lager 1 av mjukvara

(dvs det radionära) "Viterbi equalizing, De-spreading, Error Correction, channel-decoding mm." , det som kallas basebands signalbehandling i en programmerbar DSP. Nu när chippseten är så högintegrerade

ligger tyvärr dessa funktioner hårdkodade i chipsetet och nerkompilerade i kislet, (dvs. svårare att ändra) men å andra sidan blir det mer sällan fel på dom. Faktum är att ett chipset kan kosta hela

20-30% av dess TK bara i testning innan det levereras till fabriken. IBM oc TI har varit bäst på att

sänka dessa kostnader genom att införa nya testmetoder.

 

Men Nu vet Vi ju att detta chipset som Apple använder fungerat i andra telefoner så att felet skulle

ligga i chipsetet verkar rätt osannolikt. En liten möjlighet kan förstås vara att dom fätt några dåliga

batcher från Infineon. Men jag kan inte begripa hur det skulle kunna gå igenom den omfattande

produktionstesten ?!

 

Che, Expert i RF Mätteknik och sakkunnig i Mobiltelefoni

(också en 49 år gammal "gubbe" som är ovan att skriva inlägg i forum) :cake:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressanta inlägg

Om felet ligger i hårdvaran tror jag inte det är chipsetet iom att det som du säger fungerar i andra telefoner. Det som återstår är antennlösningen som apple valt med att ha diverse metalldelar på telefonen som antenner istället för en dedikerad antenn. Detta kan förklara varför signalen blir så mycket sämre när man lägger hela handen bakom telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...