Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem


Jespur

Rekommendera Poster

Har talat med telia idag och med deras service center ”Anovo” och fått besked att Telia inte ska skicka in iPhones till Anovo om de har 3G problem för det är ett fel som idagsläget inte går att reparera plus att de inte riktigt vet om det är mjukvara eller hårdvara. Ingen feedback från Apple!

Det viktigaste är att telia har bekräftat att finns ett stort fel med iphone och telias 3G och att de inte vet riktigt vad som kan göras åt felet.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 797
  • Created
  • Senaste svar

Jag tror att detta kan bli BIG. Alla tecken tyder på att iPhone/Telia inte funkar bra med 3G. Oavsett var problemet ligger - i hårdvara eller nät eller båda - så är problemet så tydligt (kan säkert fastställas rent vetenskapligt av ingenjörer) att man lugnt kan återlämna sin iPhone och lösa upp abbonemanget. Jag är 100% säker på att en rättsprocess skulle gå kundens väg.

Detta vet Telia och man får väl anta att dom jobbar på skiten. Vad dom hoppas på är att missnöjet inte ska ta stora proportioner - sprida sig - utan att dom flesta inte använder sin iPhone på ett sätt där 3G-problematiken spelar någon större roll.

 

Detta kan bli stort, som sagt. Jag följer utvecklingen med intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom kort kommer mitt SIM-kort för 3G med Comviq som operatör. Skall höra av mig när jag testat lite för att eventuellt ge lite djup i debatten om problematiken ligger hos Appel eller Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom kort kommer mitt SIM-kort för 3G med Comviq som operatör. Skall höra av mig när jag testat lite för att eventuellt ge lite djup i debatten om problematiken ligger hos Appel eller Telia.

 

har du en italiensk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur Apple har tänkt? Har Apple inte testat iphone 3G med olika operatörer och i respektive land där de tänkt släppa den 11? Det är en big flopp för Apple som inte har testat sin guldklav iphone 3G bättre än de har gjort!

Nu har Apple mängder med fel rapporter och trasiga enheter som inte vill fungera med 3G och det spelar ingen om det är mjukvara eller hårdvara! Produkten fungerar inte som den ska punkt slut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor bara typ 2 km från en 3g mast, men har ändå ingen 3g täckning. Min pappa som köpte iPhone samtidigt som mig har 3g täckning här, och även andra ställen ex. gbg. Men jag har inte fått 3g täckning någon gång ännu...

Det måste ju vara något fel på min iPhone eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske trotsallt är instabil mjukvara...känns lite som wifi-problemen i leopard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor bara typ 2 km från en 3g mast, men har ändå ingen 3g täckning. Min pappa som köpte iPhone samtidigt som mig har 3g täckning här, och även andra ställen ex. gbg. Men jag har inte fått 3g täckning någon gång ännu...

Det måste ju vara något fel på min iPhone eller?

 

Problemet är att majoriteten typ 99% av alla iphone har problem med 3G samt det gäller inte bara Sverige utan i alla länder den såldes den 11. så det kan vara en temporär sak att din far iphone fungerar men inte din, test i några dagar och se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske trotsallt är instabil mjukvara...känns lite som wifi-problemen i leopard

 

precis!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske trotsallt är instabil mjukvara...känns lite som wifi-problemen i leopard

 

Tror jag med. Verkar vara massa skit med 2.0. Tror 2.1 eller 2.0.1 eller va fan den kommer heta kommer göra många människor glada :P

 

Lite som negative-black-problemet på de första Toucharna. Alla trodde det var ett hårdvarufel, men löstes med en FW-uppdatering.

 

Kan inte tänka mig att Apple köpt in en massa skräp-3G-chip till telefonerna, förmodligen är det något messed up med programmerandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag lutar åt mjukvaruproblem. Chippet i luren är the state of the art och sitter i många andra märken också. Ett annat alternativ är den tekniska designen; antenn, placering, ev. interferens från annan teknik i luren. Men jag har svårt att tänka mig att Apple skulle ha släppt en uselt - rent ingenjörsmässigt - designad telefon. Omfattande tester måste ju ha gjorts. Men...kanske...jag är inte hundra säker där...det kan vara en skandal i görningen.

Vi får se efter FW 2.1. Om felet kvarstår då så VET vi att luren är feldesignad/felbyggd. Då lämnar jag tillbaka den och river upp abbonemanget och väntar på en ny iPhone. Eller så kanske man får en ny redesignad. Who knows. Apple brukar vara radikala när dom väl öppnar käften.

 

Jag har inga problem själv - rör mig mest i centrala Sthlm och det är bra 3G i mina cirklar (utom i min lägehet som ligger i radioskugga...där får jag knappt in P3 :-D). Men om det visar sig att luren är uselt ingenjörsjobb så blir jag förbannad och ska ha en ny eller skiter i den. Det är en principsak. Skönhet är oerhört viktigt...men inte allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått kontakt med 3G-nätet sen i söndags nu, lite småirriterande börjar det bli. Hade full 3G-täckning hemma sen jag fick igång den efter köpet men nu verkar den ha gett upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ahr inte haft nämnvärt dålig täckning med min iphone men vad jag däremot stört mig på är att telias nät antingen har en jäkla packetloss eller så är latencyn högre än empire state building.

Jag laddade ner tuner-appen från appstore, men inte en suck att en 96 kbitstream kan köras över 3G :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett test av min 3G-uppkoppling via bredbandskollen och mitt resultat pendlade mellan 1500 och 2300 kbps/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har idag fått lämna i retur min iphone 3G pga 3G strul och telia har erkänt felet med hjälp av Anovo som skickade ut ett pm till telia att telia inte ska skicka in iphones med 3G strul pga att de inte kan reparera felet. Pm fick Telia igår sen eftermiddag av Anovo.

Detta resulterade i att jag fick till tillbaks 4220 inkl att tela fixar räkningen så att jag inte behöver betala något!

Jag gick på konsumentlagen om att går det inte att reparera eller byta ut iphone 3G så att 3G problemet löser sig, så får du välja pengarna tillbaks eller kompensation! Det gäller inkl mjukvara som är standard i telefonen enligt konsumentlagen. Funkar inte telefonen som den ska när du har köpt den i Sverige så gäller det jag skrev innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har full 3g-täckning hemma, skönt...observerar också att de nya telefonerna (hämta min nyss) innehåller den nyaste mjukvaran som folk fick in om de återställde sina i itunes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade uppdaterat min men den nyaste mjukvaran men det hjälpte fortfarande inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

clapyourhands

Med min Italienska iPhone 3g 16gb med Telenor har jag inte upptäckt något speciellt problem med 3g mottagningen, inte i Stockholm i varjefall. Det var lite si och så på vägen mellan Örnsköldsvik och Stockholm, men väl hemma så fungerar det utmärkt.

 

Fast jag har inte gjort några riktigt tester eller funderat över det speciellt mycket. Ska hålla koll på mätaren lite idag i stan så kan jag återkomma senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bluemindboy

Min iPhone har inte kopplat upp not 3G-nätet sen jag köpte den i torsdags.

Surt var ordet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skumma tycker jag är att täckningen kan vara så olika bara genom att hålla telefonen åt ett annat håll på precis samma plats. Kan sitta i rummet och ha full täckning, sen flyttar jag på telefonen 3cm åt höger då kan plupparna gå ner från full till 2 :S

 

buggig mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skumma tycker jag är att täckningen kan vara så olika bara genom att hålla telefonen åt ett annat håll på precis samma plats. Kan sitta i rummet och ha full täckning, sen flyttar jag på telefonen 3cm åt höger då kan plupparna gå ner från full till 2 :S

 

buggig mjukvara.

 

Jag har också liknande problem med min, och har nästan alltid dålig täckning, mitt i Stockholm! Tyvärr är jag rädd att det är hårdvarans fel, eftersom bara en del iphones verkar ha fått problemet. Kanske en dålig antenn. Jag kan bara inte tänka mig hur en bugg skulle kunna ge sämre mottagning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har oftast inte ens full 3G mitt i centrala Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skumma tycker jag är att täckningen kan vara så olika bara genom att hålla telefonen åt ett annat håll på precis samma plats. Kan sitta i rummet och ha full täckning, sen flyttar jag på telefonen 3cm åt höger då kan plupparna gå ner från full till 2 :S

 

buggig mjukvara.

 

Tänk på vilken frekvens telefonen använder. Det är inga långa signalvågor och då räcker det med att flytta telefonen några cm för att mottagningen skall påverkas. Sitter du dessutom inomhus och på en "taskig placering" i förhållande till sändaren blir ju inte det hela bättre....

 

Det var bättre förr - NMT450!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte behövas när 3G har funnit ett tag ( flera år ) nu på marknaden vilket inte borde vara några problem för apple att bygga iphone så att det fungera direkt. Det hela känns som en stor Beta testning av iphone på kunderna för Apple inte orkade eller hade tid att testa det ordentligt innan lanseringen. Jag hade haft förståelse om problemet var litet och lokalt, men inte när det gäller hela världen och i princip samt det gäller 99% av alla iphone 3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...