Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem


Jespur

Rekommendera Poster

Nån som har dålig mottagning? Samt att den blir varm? Skriver på den nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 797
  • Created
  • Senaste svar
Nån som har dålig mottagning? Samt att den blir varm? Skriver på den nu :)

 

 

Min blir också lite ljummen, men jag har väl knappat oavbrutet sedan jag fick den i förmiddags :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har dålig mottagning? Samt att den blir varm? Skriver på den nu :)

 

Jag hade skit dålig mottagning i flera timmar precis efter att jag hade dragit igång den, sedan så "vipps" hade jag full teckning. Märkligt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag upplever också att mottagningen är rätt dålig. Trots att jag befinner mig i centrala Sthlm så kan täckningen vara alltifrån usel, medioker till helt ok.

 

Var ute i Värmdö en sväng i helgen och där var täckningen för att ringa ofta obefintlig, däremot gick det 50% av tiden hyfsat att surfa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter i min soffa här en bit utanför Karlskrona nu och har 5/5 streck med Edge och 3/5 streck med 3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter i min soffa här en bit utanför Karlskrona nu och har 5/5 streck med Edge och 3/5 streck med 3G.

 

Kan man ha både 3G-täckning och Edge-täckning - samtidigt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ha både 3G-täckning och Edge-täckning - samtidigt??

 

Tror att den prioriterar 3g om det finns. Hittar den inte det så tar den Edge.

Men du kan ju alltid stänga av 3G så får du bättre batteritid med.

slöare att surfa med Edge dock, men det är ju lätt att dra igång 3G så fort man vill surfa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

packade upp min telefon i onsdags (beställd via telias websida)

 

har dålig täckning i sundbyberg, varierar mellan edge och 2 pluppar....i min lägenhet....tyckte omgående det var lite konstigt...åkte ut till ett område vid bromma kyrka i freddags, urdålig signal....bara edge i princip...igår tog jag en promenad runt i sundbyberg...hittade ett ställe som var full styrka sen var 3g signalen tvärdöd....

 

började snoka lite på nätet och fann att detta är jag inte ensam om...folk från en hel del länder har exakt samma problem... finns en uppsjö med upprörda lirare på apples forum http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1602608

även denna tråd med lite mindre postningar kan var intressanta att läsa

http://www.iphoneatlas.com/2008/07/16/ipho...laints-pour-in/

 

vad har man fått för lur ??

 

idag gick jag ner till min teliabutik i centrala sumpan, bra signal...men droppar ner till 0 åxå...

hursomhaver, där ville dom inte hjälpa mig...ringde till apples support...blir bara en kort hänvisning till

nät operatören....

 

satt mig i telefonkö....och fick tala med någon, men hade ingen aning om detta problem...skulle få en

"skicka tillbaka påse", men vid nästa fråga "råkade" samtalet kopplas ner....

 

skall kontakta telia igen....men denna telefon är ej 3g funktionell tyvärr :-(

 

//curveball

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jämnfört min Iphone - Telia och SE 850i - Telenor och det är faktiskt identiskt vart jag än är någonstans. I min lägheten där det är dålig täckning kan signalen till och med försvinna och då gör den det på båda lurarna.

 

Bäst vore ju att ha en antennliknande spröt sticka upp 30 cm från telefonen för att få optimal täckning :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, bor i ett turbo 3g område men har ändå max 3 st 3G pluppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alonelykiwi

 

så om denna finländare bara skulle läsa din apple support hänvisning (daterad (10 juli) så skulle han vara nöjd ??

 

"I usually get decent 3G reception outdoors but it is impossible to get usable signal indoors. IPhone shows 1 bar 3G but as soon as I start transferring data, be it using Safari or other app, phone switches to GPRS. I'm on solid 3G and EDGE area. My Nokia 3G phone shows 4-5 bars 3G on same spots and the connection is perfect."

 

och alla dom andra skulle fårstå att dom egentligen har fel ??

 

eller vad var tanken med inlägget ?

 

och Pcmag borde åxå kollat din länk innan ? http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2325523,00.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite med min fråga. Varför får jag ingen 3G täckning både hemma och inte heller i (Kungenskurva) fast att enligt telias täckningskarta så finns det ungefär i närheten men det enda jag blir uppkopplad till är EDGE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite med min fråga. Varför får jag ingen 3G täckning både hemma och inte heller i (Kungenskurva) fast att enligt telias täckningskarta så finns det ungefär i närheten men det enda jag blir uppkopplad till är EDGE.

 

Ring Telia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring Telia?

 

Jag gjorde det och fick inga bra svar, det enda de nämnde är att jag borde testa i flera områden och att även starta om mobilen men nu när jag precis gick in på macworld så stod det tydligt att det är många som har problem med 3g täckning.

Så jag antar att det inte finns mycket att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Det är ett uppmärksammat problem, världen över, som det verkar.

Se här ...>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar också tråden lite, tänkte köpa en ny iPhone nu i veckan förutsatt att min butik har några hemma. Men är mottagningen så dålig att man kanske skulle vänta på en ordentlig uppdatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så är detta fenomenet ett känt problem.

Men värt att veta är att 3G, till skillnad mot GSM, inte är utbyggd för att fungera inomhus. GSM nätet har man hunnit bygga klart så pass att det ska fungera inomhus, men om 3G gör det är det bara en bonus. Detta är på pappret och som vi vet så fungerar 3G oftast inomhus, men värt att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iphone som telefon är inte den bästa, ofta som min lur har dålig motagning (bor i stockhom så lite strange) och den låter dåligt mot mottagaren.

haft min i några månader och hade väl lite mer att önska, men ska inte klaga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dododesign - dock hade ju första iphonen erkänt dåligt ljud, iphone 3g har bättre enligt folk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på vasagatan i Stockholm och har en 2:a i mottagning på min iPhone 3G.. inte det bästa kanske. Hoppas att de fixar till det i en uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stenofsweden

även om detta problem har uppmärksammats i andra iPhone-länder så skall det även tilläggas att Telias 3G-nät inte är det vassaste i landet... Jag har hyfsat lång erfarenhet att mobil datauppkoppling i mitt arbete och haft en annan statlig (Norsk) leverantör tidigare. Efter byte av arbete så har jag nu Telia och deras 3G täckningen och kapaciteten är under all kritik, i varje fall om jag jämför med min tidigare leverantör (...då har jag haft möjlighet att testa både mobilt bredband samt tal/datatrafik via Nokia och SE -lurar i bägge näten)

 

Så jag tror på en kombination av dåligt nät och telefonen, och hoppas på en förbättring i båda fallen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia skyller på att det inte är deras fel att iphone inte fungerar bra ihop med telias tjänster 3G. Telia menar att det inte är fel på tjänsten utan fel på iphone. Problemet är att iphone fungerar bra i centrum (där jag har 3 av 5 bloppar av antenn styrka) medan i Limhamn i Malmö har jag ingen alls, utan den går över till GSM 2G, då står jag ute på gatan hemma hos mig. Jag får medalande att det inte finns någon nätservice eller att det inte finns någon operatör. Se bilderna.

Apple menar att det inte är fel på iphone utan fel på Telia 3G nät!

 

För min del är 3G en viktig del pga att få iphone att fungera som den är tänkt (med all deras mjukvara, extra funktioner som mail internet m.m.). Det är därför jag köpte telefonen för att kunna använda den till max och inte bara till att ringa.

Jag bor i ett turbo 3G nät enligt telia och jag ska ha en mycket god täckning 7.2 mbit/s enligt telia, men inte på iphone för jag får ingen täckning alls.

iPhone har testats och inget fel har hittats.

 

Jag frågade om det finns någon lösning och fick svar att det inte finns, då sa jag att då vill jag inte ha ett abonnemang där det kostar 298 kr ink fri surf när jag inte kan använda det. Jag vet att jag kan ta bort fri surf men utan det försvinner hela poängen med iphone om jag bara kan ringa med den. Bara ringa kan jag göra med min gamla nokia 3310 som fungerar mycket bra.

 

Finns det ingen lösning så vill jag returnera iphone och häva köpet pga att det inte finns någon lösning och jag är inte intresserad att betala så mycket pengar för något som inte går att använda mer en till att ringa på!

 

Några idéer ? Någon som har liknade problem?

post-7366-1216765645_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om jag här full 3g täckning på centralen i Stockholm så kommer jag aldrig över 60kb/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...