Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Serie: Ditt 70-tal


snowreeler

Rekommendera Poster

Ja det här måste ju nämnas

ABBA:s låt Waterloo vinner Eurovision Song Contest för Sverige i Brighton

 

18-årige Björn Borg, Sverige vinner franska öppna mästerskapen i tennis på grus

 

Sveriges Ingemar Stenmark tar sin första världscupseger i specialslalom i Madonna di Campiglio i Italien

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Född -69) Älskade sjuttiotalet, köpte ett-öres, tre-öres och ryssar, samt minikina, Kina Puff, Tigerskott och häxpipa :) Tuggade gröna Bugg och Riff, för 1 krona fick man en hel påse med godis :)

Hade en tväväxlad DBS och var avundsjuk på en kompis som hade en treväxlad Crescent med limpa och växelspak på ramen, friläge var det på den också :)

Byggde en stor koja i skogen bredvid, sågade ner stora trän, en tvårummare blev det, täckt med granris, dagen efter kojan var klar hade Vallby eller om det var Råbyligan rivit kojan. Vi bildade då ett eget gäng som hette Svarta gamarna och vi utrustade oss med spjut och slangbellor, några konfrontationer med andra gäng blev det aldrig men vi lyckades hitta vallbyligans gömställe på andra sidan E18 på Pettersberg (Västerås) där vi snodde deras porrblaskor, Piff tror jag de hette ;)

Ja det var tider det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Född -69) Älskade sjuttiotalet, köpte ett-öres, tre-öres och ryssar, samt minikina, Kina Puff, Tigerskott och häxpipa :) Tuggade gröna Bugg och Riff, för 1 krona fick man en hel påse med godis :)

Hade en tväväxlad DBS och var avundsjuk på en kompis som hade en treväxlad Crescent med limpa och växelspak på ramen, friläge var det på den också :)

Byggde en stor koja i skogen bredvid, sågade ner stora trän, en tvårummare blev det, täckt med granris, dagen efter kojan var klar hade Vallby eller om det var Råbyligan rivit kojan. Vi bildade då ett eget gäng som hette Svarta gamarna och vi utrustade oss med spjut och slangbellor, några konfrontationer med andra gäng blev det aldrig men vi lyckades hitta vallbyligans gömställe på andra sidan E18 på Pettersberg (Västerås) där vi snodde deras porrblaskor, Piff tror jag de hette ;)

Ja det var tider det...

Helt underbart skrivet! Är du verkligen född -69? Inte -59? Bara undrar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt underbart skrivet! Är du verkligen född -69? Inte -59? Bara undrar.

Tack! Nej jag är född -69, trodde du jag var äldre? Hehe ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1975 - Den första persondatorn, Altair 8800, kommer ut på marknaden.

Tågluffanders storhetstid i Sverige

 

och för musik älskare:

 

AC/DC är ett hårdrockband från Sydney, Australien som bildades i november 1973

Kiss är en amerikansk hårdrocksgrupp grundad i januari 1973 i New York City

 

Janis Joplin, Jimi Hendrix, gick bort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Nej jag är född -69, trodde du jag var äldre? Hehe ;)

Nja, men allt du beskriver kändes 60-tal. Samma godis, cyklar, kojor, porrblaskor (rätt oskyldiga vill jag minnas) och gäng. Ja, inte namnet Svarta gamarna då, men i övrigt är allt som på 60-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föddes på 70talet

Se där, ett mycket bra årtionde alltså! smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett axplock av barnprogrammen som gick då

 

Anita och Televinken var ett svenskt barnprogram som startade i TV 1964. Temat har ofta varit att lära barn hur man skall bete sig i trafiken, och texterna var ofta skrivna av Gullan Bornemark. 1974 gav NTF och Barnens Trafikklubb ut Anita & Televinkens trafikskiva.

 

Från A till Ö är ett barnprogram från 1974 Huvudpersonen Hedvig Hök, som spelades av Birgitta Andersson, flyttar in i en kvarglömd arbetsvagn ute i skogen. I ett rede på taket bor en uggla, Helge, spelad av Bert-Åke Varg.

Hedvig har även en märklig telefon, en bildtelefon, där man kunde se den man pratade med på en TV-skärm. Den som ringde var vanligtvis hennes syster, Harriet, spelad av Inga Gill.

 

Fem myror är fler än fyra elefanter var ett svenskt barnprogram från 1973–1975 med Magnus Härenstam, Brasse Brännström och Eva Remaeus. Programmet underhöll barnen med sketcher och sånger, där undervisning om bokstäver, siffror, lägesangivelser m.m. alltid förekom. Fem myror är fler än fyra elefanter sändes i TV2 med start den 19 november 1973 och våren 1975.

 

Ville, Valle och Viktor var ett Svenskt barnprogram för TV som sändes första gången 1970.

Programmet handlade om de hemlösa artisterna Ville och Valle och den levande dockan Viktor som gav sig ut i samhället för att ta reda på hur saker och ting fungerar, till exempel hur vi tar hand om vår miljö. Ofta sökte de hjälp i boken "Farfars praktiska råd".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lallade omkring i låg- och mellanstadierna...

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vilse i pankakan.

Dockteater med Staffan Westerberg.

HAJK

Paddington

Pellepennan och suddagumman -

Dagar med Knubbe. -

Persiennen,

Jon på en stol, Skoj-program för barn med Jon Skolmen.

Boktipset med Stefan Mählqvist.

Clownen Manne

Barbapappa

Beppes godnattstund (1972)

Trazan och Banarne (1977-81)

Det var en gång-fransk teckand serie om världens utveckling från stenåldern och framåt  (1978)

Proffessor Baltazar

Dr. Snuggles (1979)

Kapten Zoom

Drutten &Gena --Inslag från Sveriges Magasin (eg. sovjetiskt barnprogram)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föddes den andra december 1979.. Så ja.. eh.. jag planerade väl för världsherravälde eller nåt..devil.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ronny: Du glömde John Blund-indoktrineringsprogram för barn från DDR.

Fantastiskt att SVT sände det. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...