Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Serie: Ditt 70-tal


snowreeler

Rekommendera Poster

Hur var 70-talet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter studier på Chalmers fick jag en ingenjörstjänst på Göteborgs Spårvägar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lallade omkring i låg- och mellanstadierna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl själv skriva lite när jag nu startat alla dessa trådar.

 

Föddes i världens vackraste stad, Göteborg, nära mitten av detta decennium. Samma dag som Deep Purple släppte sitt album "Burn" för att vara exakt. Jag har hört att samma dag jag föddes var det snöstorm i Borås, snöade lätt i Göteborg och hällregnade i Varberg. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns att jag och grabbarna i kvarteret försökte springa lika fort som Valerij Borzov gjorde på 100 och 200 meter i München-OS 1972.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Studerade. Bodde i England 1971-73 och tog körkort 1972. Gjorde lumpen i Karlsborg 1975-76 (Kungliga Göta Signal Regemente, S2) och fick på köpet körkort för lastbil med släp. Gjorde FN-tjänst i Sinai 1976 och 1979. Repmånad 1977 mm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skön tråd, nu känner jag mig plötsligt ganska ung, i a f jämfört med er som redan höll på med körkort o lumpen å sånt på den här tiden :elaktflin:

 

Hur var 70-talet?

 

Perfekt; jag föddes! :galetglad:

 

Lallade omkring i låg- och mellanstadierna...

 

Jag hann bara med lågstadiet innan det blev dags för nästa årtionde...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffade min första häst 1972, en avlagd travare fick figurera ridhäst åt mig. Vi hade mycket soj tillsammans :)

Slutade nian 1976 och började jobba direkt. Först på sjukhuset som städerska sedan som vårdbiträde 1978. Klev med i facket och har än till dags datum inte gjort slut på min stämplingsdagar :lol:

Flyttade hemifrån 1977 vid 17 års ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte tomt, och byggde vårt första hus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föddes, och hann kanske med att börja krypa innan det blev 80-tal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingick ett skenäktenskap 1977 med en 18-årig tjej från Skopje i Makedonien, var gift med henne i 2 år. (som lagen förskrev)

Mycket snack från grannar förstås som läst lokalpressens vigseluppgifter..men det sket jag i som alltid..

 

Om polisen frågat efter mitt pass så hade vi blivit avslöjade, för det hade jag inte då.

Uppgav att jag träffat henne på en resa i Skopje och att kärlek uppstått vid första ögonkastet...var förstås lögn..

Kan du makedonska frågade polisen...nej, men kärlekens språk är universiellt... :P så var det med det...

 

sån fuling var jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skön historia Poca, hur gick det med flickan? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skön historia Poca, hur gick det med flickan? ;)

 

 

Kunde gått bättre.

Jätterar tös, som snabbt lärde sig svenska och tog flera jobb och vi höll fin kontakt ofta (hon bodde hos sin moster hela tiden) och flöt fort in i det "svenska livet".

Tyvärr så kom hon i kontakt med en landsman som först var trevlig, men när de väl var gifta så fick hon inte "vara svensk" längre.

Blev misshandlad ofta, och när jag fick reda på det blev jag skitförbannad och såg till att hon skilde sig och han fick "resa hem".

 

Vi höll lite kontakt efteråt hon och jag, men det glesades ut.

Träffade på henne på stan i slutet på 90-talet, och då vart det en kraftig kvinna, inte alls den flicka jag känt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog körkort efter många om och men :D Jag var alltid så feg att gasa tyckte min körlärare. Skulla han se mig nu :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började spela i band -75

Köpte hoj och tog körkort.

Köpte min första bil, en SAAB 2-taktare av min trummis mamma och

flyttade hemifrån -77 och förlovade mig året efteråt med en snygg donna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde gått bättre.

Jätterar tös, som snabbt lärde sig svenska och tog flera jobb och vi höll fin kontakt ofta (hon bodde hos sin moster hela tiden) och flöt fort in i det "svenska livet".

Tyvärr så kom hon i kontakt med en landsman som först var trevlig, men när de väl var gifta så fick hon inte "vara svensk" längre.

Blev misshandlad ofta, och när jag fick reda på det blev jag skitförbannad och såg till att hon skilde sig och han fick "resa hem".

 

Vi höll lite kontakt efteråt hon och jag, men det glesades ut.

Träffade på henne på stan i slutet på 90-talet, och då vart det en kraftig kvinna, inte alls den flicka jag känt.

 

Tråkigt att höra. Hoppas hon var ok invändigt i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ingen som minns nåt från Norrmalmstorg? Eller Bulltofta? Eller när gamle knugen döddde? :huh:

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som minns nåt från Norrmalmstorg? Eller Bulltofta? Eller när gamle knugen döddde? :huh:

 

//Trew

 

Jag minns att en av dom som satt i gisslan vid Norrmalmstorgsdramat kom från Boliden (5 mil från mig)

och när kungen dog så var jag på surströmmingsfest i Skellefteå (mums).

Va hade en tyst minut då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

det är inte mycket man minns från när man var mellan 5-15 år

tyvärr var väl inte klassen i lågstadiet det lugnaste

 

nu är det ju mycket bättre ... nu kan föräldrarna titta på nätet

om vilka skolor som har det bästa ryktet och placera in sina barn där

 

det var man ju inte själv bortskämd med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Började spela i band -75

Köpte hoj och tog körkort.

Köpte min första bil, en SAAB 2-taktare av min trummis mamma och

flyttade hemifrån -77 och förlovade mig året efteråt med en snygg donna.

 

vad kul att höra ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schysst ronning :D

ja ni får påmina mig om det var .... det enda jag minns från den tiden är barnprogrammmen

 

Vilse i pannkakan, Anita och televinken Ville valle Viktor mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag minns bäst är att Eija kom och ringde på hos mig iklädd bikini och ville att jag skulle följa med ut... bultandehjarta.gif Det var en svår chock för en hormonstinn 13-åring. Svårt att glömma... :rolleyes:

 

Sedan minns jag Valerij Borzov och Gunnar Larsson från OS i München. Jag försökte både springa och simma som dem. cool.gif

 

Jag var den ende som kom till simskolan en riktigt ruggig sommardag. Simfröken tog med mig hem och så gjorde vi chokladbollar tillsammans och åt upp dem. En hit! lnr%20(22).gif

 

Ett smärtsamt minne är när jag väjde för en liten kille när jag cyklade. Körde ned i diket och bröt nyckelbenet. Killens pappa bar hem mig och sade att jag var en hjälte. Sommaren var måttligt kul sedan i nån krånglig mitella. pinch.gif

 

Finns många minnen. Som fiskbilen som körde runt i villakvarteren. Fisken var ointressant, men han hade tablettaskar också. Nere vid telefonautomaten lyfte vi på trädäcket och letade mynt och köpte godis för dem.

 

Våldsamma lekar som rosornas krig. Vi sköt med pilbågar på varandra och kastade brandbomber i hyddorna. Blev svedd runt öronen och hade riktiga otäcka blåmärken från pilarna. Jösses... stjarnsmall.gif

 

Tja, lite smott och gått. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...