Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vi som har problem med våra iPhones (täckningsproblem)


venacava

Rekommendera Poster

Hur lång tid har vi på oss och häva ett köp? Är det en viss tidsbegränsning innan ett avtal blir ett avtal, eller kan man gå till telia efter 4 veckor och säga att man testat, testat o testat, men inte blivit bättre???? Kort o gott ; Är det någon som vet hur länge man får ha kvar sin iphone i sin egen ägo, samt lyckas med ett upphävt köp, brutet abbonemang samt pengarna tillbaka???

 

Har konsumentlagen någon tidsbegränsning (prov-tid)?

 

Finns det en ny serie iphones (ny batch) som har bättre täckning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat min iPhone på lite olika platser och måste säga att den för det mesta fungerar utmärkt utomhus i Stockholm city. Dock så är det bara en stapel, alternativt edge, i min lägenhet vid Odenplan.

 

Min nokia 3G-telefon har mellan 3-4 staplar konstant i samma lägenhet.

 

Någon annan som stött på samma problem?

 

Jag funderar skarpt på att returnera telefonen eller att byta ut den. Apples sätt att sköta det här är under all kritik, varför inte erkänna problemet när rubriker i våra största tidningar skriker ut problemets omfattning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att processen går lättare om Telia tidigt informerats om att ens enhet inte fungerat bra. Jag skickade ett mejl till Telia om bristerna i täckningen och att jag krävde besked. Antingen vill jag veta om en problemet kommer att lösas, telefonen kan bytas in eller om jag kan häva köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man i lagboken (Köplagen) står det följande att läsa:

 

32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktiv, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).

 

Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

 

Vidare...

 

§ 37 Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, får köparen kräva prisavdrag beräknat enligt ½ 38 eller häva köpet enligt § 39.

 

Vidare...

 

§ 39 Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

 

 

Det man kan konstatera utav ovan är:

 

1. Skälig tid är jävligt svårt att bedöma i det här fallet då det inte handlar om en soffa, utan avancerade tekniska frågor. Kan man tänkas ta hänsyn till väntan på en kommande eventuell uppgradering t.ex.? Dock ska reklamationen ske inom högst två år från köpet, oberoende av när felet upptäckts.

 

2. Om Telia/Apple inte kan lösa situationen genom en bättre telefon, reparation eller softvaruuppgradering så kan man enligt lagen häva köpet (förutsatt att tidsaspekten rimlig dvs).

 

3. iPhone 3G, namnet antyder att 3G är det viktiga i sammanhanget när man köper en iPhone 3G. Därför är det inte svårt att inse att felet är av väsentlig betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv inte nån iphone, men tycker det är en besvikelse för er som har, tycker ni ska klaga på telia att ni får tillbaka pengarna eller en ny. Kanske inte så många som har problem med att plasten spricker.

 

Sen är min fråga: Har apple misslyckats med iphone 3G?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har apple misslyckats med iphone 3G?"

 

Ja, i detta tidiga skede. Mest med tanke på den undermåliga 3G-kompabiliteten. Detta är med all sannolikhet någonting som kommer att åtgärdas inom en snar framtid på ett eller annat sätt.

 

Konceptet och funktionaliteten i övrigt är givetvis klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättelse på ovanstående. Vad som brukar gälla är att inom "skälig tid" menas att du bör kontakta dom du köpte telefonen ifrån att du har ett problem och självklart beskriva det :) Sen kan ni komma överens att du får behålla telefonen ett tag för att kontrollera ifall det fixas vid som detta fall vid en uppdatering. Åberopar du inte att du har ett fel så är det max 6 månader du har på dig att "hitta" felet om man ska läsa det luddiga :) Annars kan dom säga att du har åsamkat felet och pekar på din stora buckla på telefonen & du har inget att gå på då du inte rapporterade felet direkt (ironiskt exempel :P). Du skall alltid höra av dig direkt felet hittas, annars betecknas det som att felet inte är av allvarlig vikt då du fortsätter ha varan och inte säger något inom skälig tid.

 

Detta är vad som brukar appliceras inom detaljbranschen iaf : )

 

Och självklart så har du rätt att häva köpet och abonnemanget om du vill för detta 3G fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och självklart så har du rätt att häva köpet och abonnemanget om du vill för detta 3G fel!

Inte helt självklart att häva ett tidsbundet kontrakt man skrivit på. Varan/telefonen kan jag tänka mig att man får byta ut om man som konsument är missnöjd med, men jag har aldrig hört talas om att ett mobilabbonemang har hävts pga hårdvarukrångel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, så man bör underätta Telia även om man avvaktar uppdatering på något plan. Första jag gör på måndag morgon är att ringa till Telia och rapportera att jag i min lägenhet har edge/ 1 plupp jämfört med min nokia 3g (kör på Sweden 3G också) har 3-4 pluppar och att detta är att betrakta som produktfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:armskeptisk:

 

Jag mailade Petter Ahrnstedt på Apple idag och fick via hans autosvar meddelandet att han är på semester t.om. den 11/8.

 

Så Sveriges iPhone 3G köpare får helt enkelt vänta tills Ahrnstedt har vilat klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mailade Petter Ahrnstedt på Apple idag och fick via hans autosvar meddelandet att han är på semester t.om. den 11/8.

 

Så Sveriges iPhone 3G köpare får helt enkelt vänta tills Ahrnstedt har vilat klart.

11 aug är på mån så håll ut alla iPhoneägare.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, så man bör underätta Telia även om man avvaktar uppdatering på något plan. Första jag gör på måndag morgon är att ringa till Telia och rapportera att jag i min lägenhet har edge/ 1 plupp jämfört med min nokia 3g (kör på Sweden 3G också) har 3-4 pluppar och att detta är att betrakta som produktfel.

Självklart ska du underrätta Telia. De är ju ÅF, det är ju där du/man har köpt sin iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

masspier4lobster

Kanske läge att vi iPhone ägare som är missnöjda sluter oss samman, så att all mailar till samma personer t.ex. ovan nämnda personer Petter Ahrnstedt på Apple och Jan Sjöberg på Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem/sak.

 

Här hemma så har jag som oftast 1 3G-stapel som snabbt kopplas om till EDGE där jag har full signal. Men så fort jag kommer ut så har ofta 3 3G-staplar här i orten och åker jag några mil och till mjölby där dom har turbo-3g så har jag full täckning överallt.

 

För mig är det inget jätteproblem, har wifi hemma så brukar ofta stänga av 3G för att spara batteri men det borde ju ändå inte vara på detta sättet. Vissa säger att det är för att 3G är inte är utbyggt för att fungera inomhus vilket jag själv avfärdar som rent skitsnack :armskeptisk:

 

Med alla andra telefoner/operatörer så har jag full styrka på 3G inomhus så då tycker man apple/telia borde kunna prestera det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det här med att 3G inte kan fungera inomhus har ju bara med Apple att göra. Jag kör som sagt en Nokia telefon med tele2comviq sida vid sida med iphonen, de använder samma nät - Sweden 3G. Den har mellan 3-4 staplar, iphone mellan edge och 1 stapel inomhus.

 

Så visst fungerar 3G även inomhus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt självklart att häva ett tidsbundet kontrakt man skrivit på. Varan/telefonen kan jag tänka mig att man får byta ut om man som konsument är missnöjd med, men jag har aldrig hört talas om att ett mobilabbonemang har hävts pga hårdvarukrångel.

 

Nu är det så att Telefonen iPhone 3G kan endast köpas om man binder ett avtal. Därav kan man häva abonnemanget, vilket även har gjorts i detta fall.. fast personligen kan jag inte se varför man vill lämna ifrån sig sin iPhone! :o

 

Självklart går det inte häva abonnemanget om det gäller andra telefoner, där har du rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade min uppkoppling idag genom den där sidan som fanns länkad till här. Vad jag konstigt nog märkte när jag testade mottagningen på lite olika ställen både inne och ute var att jag hade en snabbare uppkoppling vid låg mottagning.

 

Hittade ett ställe utomhus där jag hade 5 "pinnar". Hastigheten på nätet var där endast 28 Kb/s

Inomhus men endast 1 "pinne" fick jag hastigheter upp till 1700 Kb/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErnestoGuevara

Många rykten och spekulationer går runt i media om nya Iphones 3G:s täckningsproblem. Kundtjänst meddelar att många samtal har kommit in och flera butiker framförallt utanför storstäderna har massor av kunder som klagat och lämnat in sina telefoner eller vill häva köpen. Inga direktiv om hur man skall hantera detta har gått ut ännu. Telia tonar medvetet ner mängden av problem som rapporteras.

 

Flera media och bloggar antyder mjukvaruproblem (som då relativt enkelt går att lösa genom att ladda hem ny mjukvara när sådan blir tillgänglig). Detta är naturligtvis attraktivare ur Apples och Telias perspektiv, då kunder allmänt har en

högre acceptansnivå för mjukvarubuggar än för hårdvarufel. Telia vill numera inte

uttala sig om problemen i media utan hänvisar till Apples ansvarige som heller

inte vill uttala sig.

 

Att det skulle kunna finnas ett mjukvaruproblem avseende handover är möjligt. MEN

DETTA ÄR INTE HUVUDORSAKEN TILL PROBLEMET. Det rör sig istället om ett rent hårdvaruproblem. Detta gör att telefonen har mycket lägre känslighet än alla andra mobiltelefoner på marknaden. Faktum är att den inte ens klarar ETSI:s 3G krav på

"nominal sensitivity" utan falerar på ca. 3.8 till 4.5 dB där andra telefoner oavsett fabrikat har marginaler på minst mellan 1-2 dB (för att klara batchspridning i produktionen). Viktigt här är att påpeka att Iphone upfyller kraven mycket bra på de

andra frekvensbanden. (En reservation här är att man inte kan säga att 3st telefoner är representativa för alla telefoner så någon 100% säkerhet i slutsatsen kan inte

utlovas.) Men bilden stämmer väldigt väl överens med vad olika kunder rapporterar.

 

Om det är ett batchproblem så kan detta beröra åtskilliga 10.000 tals telefoner.

Det behöver dock inte beröra alla telefoner som tillverkats.

 

Telias 3G täckning telias täckning som redovisas i nogrant upmätta och datorberäknade kartor som tar hänsyn till terängen avseende 3G (UMTS).

Telia är jätteduktiga på just detta som kallas nätplanering, dom har över 20 års

erfarenhet sedan gamla NMT). Något som många andra operatörer saknar.

 

Men problemet blir att dessa kartor som är baserade på ETSI:s minimikrav på känslighet inte stämmer alls om Du har en iphone med samma problem som de 3 st olika jag testat. Dvs det som kallas "nominal sensitivity" , har även testa flera andra telefoner av olika fabrikat samtidigt under samma omständigheter. utan problem. Många upplever därför att dom inte har täckning där kompisar fruar eller andra grannar har bra täckning och signalstyrka med sina telefoner, därav alla klagomål.

 

Vissa kunde kanske inte märker detta problem eftersom telefonen automatiskt

skiftar till GSM/EDGE och då fungerar det ju ändå fast långsammare. Men om

du låser telefonen till 3G märks problemen tydligt och du kan i många fall helt tappa

nätkontakt trots att du är inom områden där telia indikerar god täckning.

 

VAD ÄR DEN EXAKTA ORSAKEN TILL FELET ?

 

Här kan man bara göra en kvalificerad gissning, eftersom chipsetet som Apple

valt bevisligen fungerar i andra telefoner så är det inte sannolikt att detta

är problemt. Självklart har Iphone 3G typprovats av både Apple och Telia och dessa

telefoner skulle om dom uppvisat samma fel utan tvekan falerat testen: Nominal

sensitivity, Output power, Vector error (Rho) och Spectral mask samt spurious

emission hör till dom viktigaste parametrana som alltid testas, tillsammans med

ett 50-100 tal andra intrimmningar och parametrar.

 

Antennen är alltid ett problem då den måste göras bredbandig för att klara alla

olika frekvensband och därmed inte kan optimeras för bara en frekvens, vilket

är lättast. Men å andra sidan så är antennen genom sin konstruktion väldigt

repeterbar i produktionsprocessen.

 

Den troligaste orsaken blir då att felet kan ligga i anpassningen mellan antennens

utgångsimpedans (s22) och LNA:ns ingångsimpedans (s11) Här kan det räcka

med att en liten kondensator eller spole bara hamnar några millmeter fel eller

har för hög spridning i värde. Det är kondensatorer av mycket låga kapacitansvärden

det rör sig ca. 0.8 - 1.5 pF och just dessa uppvisar större spridningar än stora

kondensatorer i 100 pF - nF klassen.

 

Om man har maximal otur så kan dessa impedansspridningar samverka i ett

väldigt ogynnsamt läge och ge upphov till en signifikant känslighetsänkning

eftersom den fulla signal effekten inte kommer LNA:n tillgodo pga reflektion.

 

HUR SKULLE DÅ DETTA KUNNA PASSERA PRODUKTIONSTESTEN ?

 

Jo eftersom Iphone saknar antennkontakt så är det troligt att kretskortet testas

innan telefonen monteras ihop, detta är också mest praktiskt och billigast om

om man vill åtgärda fel. Man då använder troligen ett av de tre marknadsledande testinstrumenten för mobiltelefontestning tex. Agilent 8960 Anritsu, Rhode&Schwarz.

Dessa har en nästan perfekt 50 Ohm utgångsimpedans (s22) över hela frekvensbandet dvs. hel annat än en bredbandig antenn.

 

Då finns möjligheten att man skulle kunna missa ett fel som ligger i just samspelet

mellan antenn och motagaringång på kretskortet, trots att alla viktiga parametrar inte minst nominal sensitivity testas. Detta är bara en hypotes men den är de troligaste

jag kan komma på.

 

VILKA KONSEKVENSER KAN NU DETTA FÅ FÖR TELIA OCH KUNDERNA ?

 

Om det nu är på det sättet att de telefoner jag mätt på är representativa så innebär

det självklart en mycket besvärlig situation för telia eftersom jag inte tror att man

skulle kunna acceptera en annan och betydligt sämre täckningskarta för just Iphone.

Täckning är ju ett stort försäljningsargument. Dessutom skulle täckningskartor för

operatörer i andra länder behöva ritas om, detta är i praktiken otänkbart.

 

En mjukvaruuppdatering skulle inte lösa problemen utan alla levererade telefoner

skulle behöva kallas tillbaka för modifiering eller utbyte om detta blir billigare.

 

Ett annat problem skulle vara att Iphone3Ge (åtminstone de drabbade telefonerna)

inte skulle uppfylla ETSI:s regulatoriska minimikrav för känslighet vilket i praktiken

innebär att de inte är godkända för användning i mobilnäten. jag vet int hur tillsyns-

myndigheten PTS (post och telestyrelsen) skulle förhålla sig till detta, har ej tillräckligt goda juridiska kunskaper, men jag skulle kunna gissa på att man kan förelägga telia att återkalla samtliga telefoner omgående

 

Även för Apple skull ju detta innebära en katastrof och en goodwillförlust

av gigantiska proportioner.

 

Så jag hoppas att jag har fel, eller att de telefoner jag mätt på bara utgör några

av ett fåtal med samma fel, Och att majoriteten av telefonerna går att fixa med en

programvaruuppdatering.

 

Che, Expert i RF Mätteknik och sakkunnig i mobiltelefoni

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt bra skrivet, tack för denna info! Då blev vi en aning klokare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om testerna nu är så uförliga som du skriver om med ett hundratal teststeg och bara "kraven" är satta till rätt nivåer så hade ju felaktiga enheter som du beskriver sållats ut redan i fabriken. Dom lär ju föresten ha tester både på kortnivå och färdig produkt för att säkerställa att den inte är felaktig i något steg. Eller dom kanske bara tillverkar alla "mainboards" och chansar på att dom är bra. slänger på plasten och DONE! Telia nästa.

 

Den tankegången får mig att tro på mjukvarufel.. :) Alla som har tålamod att hålla ut lär få se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många rykten och spekulationer går runt i media om nya Iphones 3G:s täckningsproblem. Kundtjänst meddelar att många samtal har kommit in och flera butiker framförallt utanför storstäderna har massor av kunder som klagat och lämnat in sina telefoner eller vill häva köpen. Inga direktiv om hur man skall hantera detta har gått ut ännu. Telia tonar medvetet ner mängden av problem som rapporteras....

 

...

 

Che, Expert i RF Mätteknik och sakkunnig i mobiltelefoni

Välskrivet och informativt i all ära :ThumbsUp: men korspostning är inte tillåtet. :policeman:

 

/Rickard, moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErnestoGuevara

Det förhåller sig på det sättet att Apple inte har egna fabriker utan lägger ut tillverkning på andra stora kontrakttillverkare på samma sätt som de flesta övriga tillverkare av mobiltelefoner gör.

 

Apple har kontrollerat vad som skall testas och det skiljer inte särskilt

mycket mellan SonyEricsson, Nokia, Samsung med flera avseende prestandan på radiogränssnittet.

 

Troligtvis har inte apple egna testtekniker inte konstruerat och programerat testerna, men detta brukar

variera mellan olika tillverkare tillverkare. Vissa lägger ut det vissa gör det själva.

 

Apple har inte dåliga tester som någon i tråden påstått utan eftersom dom använder samma instrument

som alla andra och därför att "nominal sensitivity" som felar i det här fallet ingår i alla tillverkares 4 viktigaste

tester så har dom givetvis testat detta på varje telefon. Dom har helt enkelt haft maximal otur. Man kan inte

se det fel jag beskriver om man inte gör "frifältsmätningar" och detta hör inte till de mätningar som normalt

inte utförs i en serieproduktion utan bara på stickprov.

 

Ursäkta det tekniska språket i mitt tidigare inlägg men det var nödvändigt för att tydligöra problemet

Som jag sa så har Apples legotillverkande fabriker bara gjort ett problem och det är att inte ta ut stickprov

ur produktionslinan tex. var 100:e eller 1000:e telefon för att göra utökade mätningar som inkluderar

just frifältsmätningar. Det är bara på så sätt man kan upptäcka felet eftersom det rör sig om ett komplext

samspel mellan antennen och första ingångsförstärkaren. det är i detta samband känsligheten (signalstyrkan)

bestäms i alla mobiltelefoner längre fram i kjedjan spelar anpassning och brusfaktor mindre roll.

 

I övrigt är Iphone 3G en underbar telefon, den bästa jag haft jag tycker operatörsgränsnittet med alla smarta

finesser är helt unikt, dessutom har den ju massor av minne och marknadens bästa MP3 spelare :-).

Men som sagt det är en surftelefon och den måste den ju fungera bra på 3G nätet. Man får inte glömma bort

att radioprestanda är viktiga även om man har världens bästa funktioner i övrigt.

 

En ursäkt för Apple kan var att det tar mellan 1-2 månader att trimma in en produktionslina för massproduktion

av mobiltelefoner. denna tid kanske man inte kostat på sig eftersom hela marknadsföringsstartegin bygger på

en masslansering samtidigt över hela världen och att just första sändningen skall ta slut.

 

Detta kan straffa sig i kvalitet på levererade produkter och det kanske är precis vad som skett.

 

Che, Expert i RF mätteknik och sakkunnig i mobiltelefoni

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...