Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inköp av gammal/ny Imac


laxen2

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle vara hemskt tacksam om jag fick lite råd och synpunkter inför köp av en Imac.

 

Då är det äntligen dags för en ny dator. Denna gång hade jag tänkt byta från PC till en Imac. Jag är nybörjare på mac men har "läst på" lite för att inte vara helt i dimman. Eftersom jag har en "tjockskärm" är det inte aktuellt med en mac mini eftersom jag i så fall måse köpa en ny skärm också. Mac mini verkar dessutom klena för det priset om man kollar på konfugrationen och jämför med Imac. Eller vad tycker ni? Jag har läst en del på forumet men behöver ändå lite råd och hjälp med köpet.

 

Jag kommer att använda datorn som vanlig bruksdator dvs surf och arbete. Jag vill dock ha en lite bättre dator som håller ett tag, och slippa svära åt den ;)

 

Jag siktar på en 20" och undrar om skärmen är ok? Den verkar stor och bra nog och jag ska inte redigera några bilder så den verkar duga. Jag har läst lite och fått uppfattningen om att den är sämre en 24 tummaren som ska vara gudomlig, men att den duger gott och väl. Stämmer detta? 24" är dessutom lite dyrare och jag tror inte jag behöver en sån "bronto" skärm även om det kan vara gött ibland. Jag skulle nog aldrig ångra mig för att ha köpt en 24" ;)

 

De enda skapliga annonserna finns för Imac G5 men det har jag hört att det är inget att satsa på. Det ska väl vara minst C2D

 

Jag är inne på att köpa nytt, för att de annonser som finns ute har riktiga överpriser. Dessutom är flickvännen student, och så är det gött att få helt nya prylar som man vet vart dom har varit.

Minsta modellen låter lockande men ska man ta steget och köpa en 2,66Ghz. Är det prisvärt?

 

Att vänta på nya modeller verkar tråkigt. Kollade på en sida som länkades i en annan tråd där dom var neutrala till köp.

 

Vad gäller för de föregånde modellerna? De med Intel processorer men som inte finns kvar på apple store, hur gamla är dessa och vad är ett rimligt pris för en sån?

 

Jag kanske kan få tag på en dansk Imac med 2.16 C2D 20" för runt 5100 svenska. Det låter lite väl billigt. Kommer inte i närheten av blockets priser. Skumraskaffärer? Vad tror ni?

 

Detta blev ett långt inlägg med mina tankar kring köpet.

 

 

Hoppas ni hjälpa en vilsen själ att hitta rätt i äppleträdet efter just det äpple som passar mig?

 

Mvh laxen2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en "tjockskärm" är det inte aktuellt med en mac mini eftersom jag i så fall måse köpa en ny skärm också.

Varför skulle det vara något problem med att ansluta en "tjockskärm" till Mac Mini?

 

"VGA video output (using included adapter) to support analog resolutions up to 1920 by 1080 pixels"

http://www.apple.com/macmini/specs.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du handlar på Blocket så hoppas jag du är medveten om riskerna och pengabetalningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara något problem med att ansluta en "tjockskärm" till Mac Mini?

 

"VGA video output (using included adapter) to support analog resolutions up to 1920 by 1080 pixels"

http://www.apple.com/macmini/specs.html

 

Jo det hade varit en lösning. Men jag vill ju ha en ny platt skärm också. :) Den gamla tar upp hela skrivbordet. Därför tänkte jag att det var bättre med en imac än en ny skärm och en mac mini.

 

Om du handlar på Blocket så hoppas jag du är medveten om riskerna och pengabetalningen...

 

 

Blocket hade ju en mörk tid då många fick tegelstenar och sånt istället för det dom köpt. Jag trodde den tiden var över.

Dom har ju nån tjänst där blocket är mellanhand där båda måste godkänna att man fått sin vara/pengar om jag inte minns fel.

Skulle du avråda att köpa från blocket och lägga runt 2000 på att få nya grejor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blocket hade ju en mörk tid då många fick tegelstenar och sånt istället för det dom köpt. Jag trodde den tiden var över.

Dom har ju nån tjänst där blocket är mellanhand där båda måste godkänna att man fått sin vara/pengar om jag inte minns fel.

Skulle du avråda att köpa från blocket och lägga runt 2000 på att få nya grejor?

Nytt är alltid bra, du har ett års garanti och tre års reklamationstid enligt konsumentköplagen.

 

Annars använder du Blockets mellanhand eller handlar bara från annonsörer i den egna omgivningen, så du möts öga mot öga.

 

Om du köper begagnat ska du ha originalkvitto och alla originalskivor. Gå inte på något båg om att han/hon "slängt" eller "tappat bort" kvittot/skivorna.

 

Eller så köper du på Tradera hos någon som har goda omdömen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog nytt om inget fint dyker upp på blocket.

 

Blir nog minsta 20"aren och köpa till ram separat.

Eller ska jag köpa 2.6an?

Den har ju mer ram från början och bättre grafik.

Är det prisvärt att köpa 2.6 an?

 

Svårt att bestämma sig :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker du dig spela någonting så räcker inte 2400-kortet långt. Då behöver du gå på 2600.

Om du inte tänker spela så skulle jag säga att du likagärna kan gå på 2.4 och sen maxa ram i efterhand. Om du verkligen inte vill ha det extra hårddiskutrymmet.

 

Processorn är ingen större skillnd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker du dig spela någonting så räcker inte 2400-kortet långt. Då behöver du gå på 2600.

Om du inte tänker spela så skulle jag säga att du likagärna kan gå på 2.4 och sen maxa ram i efterhand. Om du verkligen inte vill ha det extra hårddiskutrymmet.

 

Processorn är ingen större skillnd.

 

Tack för rådet

Spela kommer jag nog ändå inte göra. Trodde inte 2600 kortet dög för spel? Lägger pengarna på ram istället då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du handlar på Blocket så hoppas jag du är medveten om riskerna och pengabetalningen...

Använd Internetgirot (finns länk på blocket). Kostar några kronor, men då är både säljare och köpare säkra! För en vara på 6000:- blir kostnaden 300 spänn. Definitivt värt pengarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...