Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

knas med extern hårddisk


MacBookRille

Rekommendera Poster

MacBookRille

Nu har jag allt strulat till det <_<

 

jag har en 320 gb extern hårddisk som har 200 GB använda filer på. men jag kan inte se någon fil :S och jag kan inte heller kopiera in saker på den. jag har använt tinker tool men ser ingenting. försökt gjort en avbild på den och lagt in den på en annan extern hårddisk. externa hårddisken är formaterad av typen NTFS så som vista. jag kan se den andra externa hårddisken och respektive filer. jag kan inte se filerna på varken vista eller leopard på min macbook. har testat med en annan vista dator och där är det likadant.

 

Felet vart när jag skulle kopiera över filer till datorn medans jag höll på med annat, typ surfa och gjorde musik. men det måste ha blivit för mycket för datorn så den låste sig. sen när jag skulle starta om datorn med av och på knappen så måste det ha blivit något fel! det var så problemet vart till.

 

Jag vill få tillbaka alla mina filer!

 

jag har sökt på google och i detta forum och en massa andra sidor men jag hittade inte något svar på jusst mitt problem :(

 

Någon snäll person som kan hjälpa mig? :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBookRille

INGEN? :o aja jag kollar tråden imorn. är tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ger dig ut i terminalen och kikar under Volumes? Hittar du några filer då? Annars är det nog någon form av diskverktyg under Windows som gäller eftersom det är en NTFS-disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBookRille

terminal... visst är det typ kodningsprogrammet? ska jag skriva "volumes" det går nämligen inte "uneable command".... men vad finns det för andra program som fixar problemet da på windows?... är desperat på att få det att funka!! :detvarintejag: ...

 

Kommer att kolla på denna tråd tills jag får det att funka!!! o då skriver jag det... bara så ni vet :closedeyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBookRille

INGEN???? fan.. måste få det att funka!!!!!

 

Snälla HJÄLP!!!! jag kan prova allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Du har en Papperskorg på varje voly. Ext HD, USB-minnen och iPod. När du tar bort filer på den ext hd ska du tömma Papperskorgen. Prova det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBookRille

jag har ingen fil där förutom en bränningsmapp som jag nyss tog bort... men samma problem kvarstår :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Har du provat att formatera den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag allt strulat till det <_<

 

jag har en 320 gb extern hårddisk som har 200 GB använda filer på. men jag kan inte se någon fil :S och jag kan inte heller kopiera in saker på den. jag har använt tinker tool men ser ingenting. försökt gjort en avbild på den och lagt in den på en annan extern hårddisk. externa hårddisken är formaterad av typen NTFS så som vista. jag kan se den andra externa hårddisken och respektive filer. jag kan inte se filerna på varken vista eller leopard på min macbook. har testat med en annan vista dator och där är det likadant.

 

Felet vart när jag skulle kopiera över filer till datorn medans jag höll på med annat, typ surfa och gjorde musik. men det måste ha blivit för mycket för datorn så den låste sig. sen när jag skulle starta om datorn med av och på knappen så måste det ha blivit något fel! det var så problemet vart till.

 

Jag vill få tillbaka alla mina filer!

 

jag har sökt på google och i detta forum och en massa andra sidor men jag hittade inte något svar på jusst mitt problem :(

 

Någon snäll person som kan hjälpa mig? :nerd:

 

De åtgärder du har gjort hittills har du gjort i windows. Det ska du fortsätta med eftersom hårddisken är formaterad med NTFS. Du behöver något program så att kan återställa hårddisken eller åtminstone få tillbaka dina filer. Tyvärr jag inte koll på windows men datarescue finns väl både till mac/win. Du kan ju googla runt och kolla lite. Ställ gärna frågan i något win-forum också.

 

Ett tips, om du vill använda NTFS på Mac fullt ut finns det här programmet:

 

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Jag gissar att diskkatalogen skadats på din hårddisk, men normalt går det att fixa. Koppla disken till en dator som kör Windows. Kolla under "Den här datorn" om disken dyker upp där och vilken enhetsbeteckning den i så fall får. Med enhetsbeteckning menas en bokstav, som C för startdisken, D för Dvd/cd-brännaren etc. Låt säga att din disk får beteckningen E. Starta kommandotolken (gå in under startmenyn, välj "Kör", skriv "cmd") och skriv in följande och slå sen Enter:

chkdsk E: /r

(byt ut E mot den beteckning din disk fick)

 

Diskreparationsprogrammet körs då och tar en bra stund, men låt det hålla på tills det är klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När började dina problem? Jag har nämligen en extern hårddisk som slutade fungera för 3-4 dagar sen och låter som jag har ungefär samma problem som dig (förutom att min har filsystem för Mac). Jag lägger in mitt problem här som jag skrev på ett annat forum.

 

Jag har haft min externa hårddisk i snart två år (en WD 500GB). Jag använde den till min PC förut men formaterade den för Mac när jag köpte min MacBook. Fungerat klockrent tills nu. Den mountar utan problem och jag kan se mapparna i den, men försöker jag klicka på en mapp kastas jag hela tiden ut till hårddisken igen.

 

Jag har startat med Mac OS X-skivan och försökt reparera med skivverktyget, men den säger att det inte är något fel på den. När jag har startat med skivan kommer jag åt hårddisken och kan läsa/skriva till den utan problem.

 

Nämnvärt kan även vara är att om jag startar datorn och har hårddisken inkopplad så står den och tuggar på den gråa skärmen bara tills jag kopplar ur den, först då startar Mac OS X upp.

 

Jag körde 'sudo chmod -R 777 "/Volumes/Extern disk/"' och kör jag 'ls -lah' i /Volumes får jag följande:

total 24
  drwxrwxrwt@  5 root		  admin   170B  9 Aug 13:28 .
  drwxrwxr-t  37 root		  admin   1,3K 29 Jul 21:31 ..
  -rw-rw-rw-@  1 {min användare}  admin   6,0K  9 Aug 13:28 .DS_Store
  drwxrwxrwx  24 {min användare}  admin   884B  9 Aug 13:28 Extern disk
  lrwxr-xr-x   1 root		  admin	 1B  6 Aug 20:16 Hårddisk -> /

 

Någon som kan hjälpa till? Har all min musik på den och jag är inte sugen på att förlora allt :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att diskkatalogen skadats på din hårddisk, men normalt går det att fixa. Koppla disken till en dator som kör Windows. Kolla under "Den här datorn" om disken dyker upp där och vilken enhetsbeteckning den i så fall får. Med enhetsbeteckning menas en bokstav, som C för startdisken, D för Dvd/cd-brännaren etc. Låt säga att din disk får beteckningen E. Starta kommandotolken (gå in under startmenyn, välj "Kör", skriv "cmd") och skriv in följande och slå sen Enter:

chkdsk E: /r

(byt ut E mot den beteckning din disk fick)

 

Diskreparationsprogrammet körs då och tar en bra stund, men låt det hålla på tills det är klart.

 

 

jag har inte full behörighet till det!?... hur får men det... jag är administratör :o....det står att jag måste anropa den med förhöjd behörighet :o

 

o ja jag använder paragon.

 

o jag fick problemet oxå för 3-4 dagar sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har inte full behörighet till det!?... hur får men det... jag är administratör :o....det står att jag måste anropa den med förhöjd behörighet :o

 

Du kör alltså Vista? Inte min starka sida direkt, men jag tror att du ska starta kommandoprompten i ett admin-läge. Kolla om du kan högerklicka på "Cmd" i Startmenyn och hitta nåt alternativ i högerklicksmenyn som "Kör som administratör". Eller kanske det går att högerklicka direkt i cmd-fönstret? Annars finns det en grafisk väg oxå: När disken dyker upp i "Den här datorn" högerklickar du på den och väljer "Egenskaper". Under fliken "Verktyg" finns hårddiskkontrollen. Kryssa i båda rutorna som heter nåt i stil med "Laga alla hittade fel automatiskt" och "Sök efter och laga trasiga sektorer".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När disken dyker upp i "Den här datorn" högerklickar du på den och väljer "Egenskaper". Under fliken "Verktyg" finns hårddiskkontrollen. Kryssa i båda rutorna som heter nåt i stil med "Laga alla hittade fel automatiskt" och "Sök efter och laga trasiga sektorer".

 

JA!!!!! Det funkar!! :D:skondans::borstatanderna::tappahakan::storkram::galetglad: Tack så mycket alla som har försökt o hjälpt mig!, speciellt iMatte. för det sista du sa hjälpte mig att få tillbaka allt :respekt:

 

TACK!!! :excl::ThumbsUp::skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Du kör alltså Vista? Inte min starka sida direkt, men jag tror att du ska starta kommandoprompten i ett admin-läge. Kolla om du kan högerklicka på "Cmd" i Startmenyn och hitta nåt alternativ i högerklicksmenyn som "Kör som administratör". Eller kanske det går att högerklicka direkt i cmd-fönstret? Annars finns det en grafisk väg oxå: När disken dyker upp i "Den här datorn" högerklickar du på den och väljer "Egenskaper". Under fliken "Verktyg" finns hårddiskkontrollen. Kryssa i båda rutorna som heter nåt i stil med "Laga alla hittade fel automatiskt" och "Sök efter och laga trasiga sektorer".

 

Jag har råkat ut för samma problem, men när jag gör som du säger så kommer följande felmeddelande upp i kommandotolken; Filsystemet är av typen RAW. CHKDSK kan inte användas för enheter av typen RAW.

 

När jag sedan grafiskt försöker komma åt min hårddisk som ligger på E: genom att gå in på "Egenskaper" och sedan på "Verktyg" så finns det endast tre alternativ; Felkontroll, Defragmentering och Säkerhetskopiering. Jag antar att det är knappen "Kontrollera nu.." som åsyftas här, men när jag klickar på den så kommer följande felmeddelande upp: Diskkontrollen kunde inte genomföras eftersom enheten inte är formaterad.

 

Detta har alltså skett på min hårddisk som har fungerat felfritt fram tills nu och jag har inte mixtrat med den under några som helst omständigheter. Jag har dock hört att sådant kan uppstå om man byter enheten mellan olika operativsystem ex mac och pc. Jag har gjort detta några enstaka gånger utan problem men det är ytterst sällan.

 

Från att ena dagen fungera felfritt till att nästa vara borta för datorn. Snälla hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från att ena dagen fungera felfritt till att nästa vara borta för datorn. Snälla hjälp!

 

När min hårddisk lade av så var det precis så. Den fungerade felfritt länge och sen plötsligt gick det inte att komma åt den längre. Hårddisken hade plötsligt och oväntat gått sönder och allting var försvunnet. Jag fick köpa en ny hårddisk. Nu har jag lärt mig att när hårddiskar går sönder så är det oväntat, plötsligt och helt utan förvarning.

 

Nu har jag en hårddisk som jag kör som kopia för den inbyggda i min MacBook och så har jag en hårddisk som jag kör som kopia av mitt externa arkiv. Jag har alltså tre externa hårddiskar, varav två är för säkerhetskopiering. Två original hårddiskar och två kopior. Nu känner jag mig säker. :)

 

Min regel och mitt råd är - när du köper en extern hårddisk för arkivering och utökad lagring, köp en till likadan som kan vara en kopia av den första. Ja det blir dyrt, men det kan det vara värt för att slippa förlora material.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...