Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iBook "dör", Behöver hjälp med att lista ut problemet


Henrik-C

Rekommendera Poster

Hejsan, jag har problem med en iBook G4, 1,33 GHz 1GB ram. När jag har använt datorn en stund så hänger den sig och det kommer upp ett felmeddelande som säger att jag ska hålla inne av/på-knappen tills datorn är avstängd. Nu undrar jag om någon här på forumet kanske vet vad felet kan bero på? Jag har misstankar om att det kan vara fläkten för den går aldrig. Har kollat temperaturen med iStat pro efter att jag har startat upp datorn igen, och innan den "dör" och temperaturen på CPUn ligger då på runt 45 grader.

 

//Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du får Kernel Panic, som i de flesta fall beror på hårdvarufel, har du satt i mer RAM-minne nyligen så är det en trolig orsak till felet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du får Kernel Panic, som i de flesta fall beror på hårdvarufel, har du satt i mer RAM-minne nyligen så är det en trolig orsak till felet

 

Har inte satt i mer RAM-minne i den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft igång den en stund nu, kollat på YouTube och lite sånt, inget felmeddelande än. Lite temperaturer nu, HDn 50grader, CPUn 61grader, Batteriet 32 grader, Minnet 53grader. Har inte kunnat använda den såhär länge utan att den dör på länge. Vet inte vad felet kan vara, fläkten går inte iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ronny Nilsson

Om du provar att starta den från medföljande dvd-skiva (systeminstallationsskivan) bör fläkten gå igång tämligen omgående. Det är default eftersom systemskivan inte innehåller styrning av fläkten. Så den bör gå igång på max rätt så snart. Hör du inte fläkten då heller är den nog kack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat med Apple Hardware Test som finns på din Installationsskiva ?

(alternativt medföljt som separat skiva)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat med Apple Hardware Test som finns på din Installationsskiva ?

(alternativt medföljt som separat skiva)

Gjorde nyss, fick inte fram någon information som var av användning tyvärr :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara RAM i alla fall, testa att plocka ur och i det igen (oxid på kontakterna). Testa också att köra datorn utan extraminnet. Problemet med iBookar är att de har logikkorts-RAM, och om det är fel där (lödningar och/eller kretsar), är det att likställa med logikkortsfel, vilket inte lönar sig att göra något åt. Det kan också vara ett mjukvarufel, Azureus pekas ofta ut, prova att köra datprn i säkert läge (håll inne skift vid omstart från ljud till snurrande sol), då kopplas allt "lullull" bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla panikloggen! Gå in i Systemmedelanden, Console på engelska. Tryck på visa Logglista och någonstans skall det finnas en "panic.log".. Den bör säga vad det är för fel om du får Kernel Panic när du är inne i operativet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...