Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Express


iJonathan

Rekommendera Poster

Hej.

Nu har jag ett litet knepigt problem med min express. När det åskade så väldans här för en vecka sedan så stängde vi av allting (gjort många gånger förut), inklusive våran Airport Express.

När vi satte på den i vanlig ordning igen så blinkar den bara orange.. den svarar inte på någonting. faktum är att våra datorer inte ens upptäcker den. har provat med omstart, återställning osv.

 

jag vet inte riktigt var jag ska börja i ett sådant här läge. vad gör man om den inte ens dyker upp i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Pocas förslag annars reset med ett gem eller annat lite föremål på sidan Håll inne 10 sek MVH Jan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martinwibell

Sitter en liten knapp bredvid nätsladden på airporten där du kan resetta den om du inte får det att funka.

 

Du får sedan gå in och ställa in airporten igen i programmet airport-verktyg som finns i mappen verktygsprogramm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har återställt den igen nu, blinkar fortfarande orange. den sitter ju vid min förstärkare, och ska sammarbeta med extremen. kan felet ligga hos den istället? extremen alltså. den har jag startat om, inte återställt. värt att prova? om inte, ska man lämna in den eller? känns ju inte riktigt som om detta borde vara ett stort problem.

 

edit: 15 minuter senare.

nu har jag återställt den igen. denna gång dök den upp i datorn (framsteg), men efter att ha ställt in den som den varit förut med lösenord och anslutning till ett befintligt nätverk så ska den ju startas om. den stod och tugga i nån minut, sen visades ett felmeddelande att den inte kunde hittas efter omstart. knepigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en liten sidofråga (fortfarande problem med vad jag skrev i början).

 

hastighet för grupputskick var inställt på 6mbit/s, jag ändrade till 12. är detta sändningshastighet innanför nätverket? och isåfall, kan jag köra upp den till 24? vad bestämmer det?

bild:

post-27275-1218190102_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hastighet för grupputskick var inställt på 6mbit/s, jag ändrade till 12. är detta sändningshastighet innanför nätverket? och isåfall, kan jag köra upp den till 24? vad bestämmer det?

Det är ointressant just nu. Grupputskick = broadcast, är när man sänder till alla datorer på det lokala näverket samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ointressant just nu. Grupputskick = broadcast, är när man sänder till alla datorer på det lokala näverket samtidigt.

ja de har inget med mitt problem att göra. såg bara att det inte var inställt på högsta och undrade lite. men då spelar det ju ingen vidare roll ändå.

så hm, min express vägrar fortfarande att fungera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen! bump!

 

Nu börjar jag bli riktigt ledsen på det här. verkar ju illa det här..

Nu när min Airport Express är igång så vägrar min Extreme fungera som den ska. jag loggas ut från nätverket och via airport verktyg hittar min dator inga trådlösa enheter, trots att jag har både express och extreme.

 

Stänger jag av expressen går extremen igång igen och jag kan surfa vidare.. märkligt. för en stund sen (av någon anledning) så hittade datorn min express. jag gjorde några ändringar (eftersom jag resettat den) och när jag skulle starta om, som den gör automatiskt efter ändring, så hittade datorn inte den.

 

Högst knepigt allt ihop.

snälla hjälp!

ska jag lämna in den?

 

Jag har provat med att resetta (återställa) den flera gånger nu. nu har den t.om slutat reagera på resettknappen efter 10 sek.. blinkar på orange i vanlig ordning...

 

Allt detta efter att jag stängt av den när åskan gick. blixten slog inte ner någonstans, så är inte det. 100% säker. den har bara ballat ur totalt.

grejen är ju att den funkar ju uppenbarligen i signalen, eftersom den får min extreme att sluta agera router när den är igång..

 

suck.

 

hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Pröva att anslut Expressen via kabel och gör inställningarna där.

 

Troligen är det inte krångligare än att du sågar av grenen du sitter på, vilket är en vanlig tankemiss i de här sammanhangen. Till exempel att ställer in APE på att skapa ett trådlöst nätverk, startar om den men glömmer att ansluta till det trådlösa nätverk du nyss skapade med APE. Därav att APE "försvinner". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

"Hastighet för grupputskick" är en kass översättning av "multicast rate" och styr lägsta accepterade hastighet på nätverket. Sätter du värdet högt kommer inte långsamma anslutningar accepteras, vilket i praktiken sänker räckvidden. Sätter du det väldigt högt får du till exempel alltid snabbast möjliga hastighet men räckvidden kanske bara blir några meter. Eller inget alls ifall du har många trådlösa nätverk i din närhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att anslut Expressen via kabel och gör inställningarna där.

 

Troligen är det inte krångligare än att du sågar av grenen du sitter på, vilket är en vanlig tankemiss i de här sammanhangen. Till exempel att ställer in APE på att skapa ett trådlöst nätverk, startar om den men glömmer att ansluta till det trådlösa nätverk du nyss skapade med APE. Därav att APE "försvinner". :)

tack för tipset, jag ska prova me kabel istället. nu måste jag bara hitta den först! Kabeln alltså:P

jag är dock säker på att jag ställt in APE till att "Ansluta till befintligt nätverk".

Grejen är ju att den inte hittas över huvud taget. står bara och blinkar gult. men jag ska kolla lite extra på allt när jag väl får tag i den ;)

 

"Hastighet för grupputskick" är en kass översättning av "multicast rate" och styr lägsta accepterade hastighet på nätverket. Sätter du värdet högt kommer inte långsamma anslutningar accepteras, vilket i praktiken sänker räckvidden. Sätter du det väldigt högt får du till exempel alltid snabbast möjliga hastighet men räckvidden kanske bara blir några meter. Eller inget alls ifall du har många trådlösa nätverk i din närhet.

tack för förtydligandet. då kanske jag inte ska skicka upp den i 24mbit, då vi redan har vissa svårigheter med sändningen här i huset^_^ satte den på 9mbit, kan väl inte vara ett problem=)

 

Jag återkommer med uppdatering hur det gick. nu måste jag lägga mig och läsa. mitt huvud snurrar efter alltför hårt tänkande och väldigt mycket kaffe och väldigt lite mat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är löst, och det var tydligen inte enkelt. pappa satt i telefon med apple support i först 30 minuter, sen gav den killen upp och skickade vidare honom till en annan som pratade i ytterliggare 30 minuter.

dom kämpa på och plöjde nog igenom allt som finns att plöja igenom när det gäller airport express. cirka 20 omstarter och väldigt mkt pillande överallt i datorn.

men man får vad man betalar för, gogo Apple Support, som t.om tackade pappa för hans tålamod! och jag som hade hört massa skit om just denna tjänst..

 

dock har min far dåligt minne när det gäller sånt här, så han minns inte exakt vad han blev ombedd att göra. hade varit kul att veta annars.. han på telefon sa iaf att den hade kraschat nästan totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...