Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiera itunes biblotek


smallville

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja säkerhetskopiera mitt itunes biblotek. Jag har ett usb minne på 8gb som jag helt enkelt tänkte kopiera över mitt itunes biblotek (6gb) till men det verkar ta många timmar, 15-20. Under arkiv i itunes finns ett alternativ att säkerhetskopiera till cd eller dvd skiva, fungerar det på samma sätt. Plus att det finns ett alternativ som heter exportera biblotek, då verkar det endast bli en liten fil. Hur gör jag enklast/snabbast för att göra en säkerhetskopia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exporterar du biblioteket är det bara själva biblioteket som sparas i en text fil, dvs ingen musik. Bara dina spellistor etc.

 

Antingen får du kopiera all musik manuellt till då t.ex. ett usbminne som du prövat, eller bränna ut det över 2 DVD skivor. Dock är inte det så smidigt om du ständigt vill ha en backup på det, blir många skivor att hålla reda på efter ett tag.

 

Har du en extern hårddisk rekommenderar jag Time Machine skarpt :) Då kan du välja att bara ha en backup på hela ditt iTunes bibliotek, (men varför inte ta det mesta av datorn?) så tas det en backup i timmen automatiskt, du behöver aldrig oroa dig över att förlora någon låt. Men, då måste du som sagt skaffa en extern disk. Enklare och bättre sätt vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en rejäl extern hårddisk och kör på TimeMachine! Enklare och bättre backup-lösning får man leta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till:

hemmamapp-->Musik

Där sparar du den mapp som heter "iTunes", i den ligger bl.a. "iTunes Library" och "iTunes Music".

 

Vid eventuell katastrof, d.v.s. att du måste ominstallera operativsystemet eller köpa ny hårddisk, så byter du bara ut mappen som heter "iTunes" (den som ligger direkt i "Musik"-mappen) på din nya hårddisk.

 

Edit:

Med denna metod får du med spellistor och allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till:

hemmamapp-->Musik

Där sparar du den mapp som heter "iTunes", i den ligger bl.a. "iTunes Library" och "iTunes Music".

 

Vid eventuell katastrof, d.v.s. att du måste ominstallera operativsystemet eller köpa ny hårddisk, så byter du bara ut mappen som heter "iTunes" (den som ligger direkt i "Musik"-mappen) på din nya hårddisk.

 

Edit:

Med denna metod får du med spellistor och allt.

 

Det var så som du skriver som jag hade tänkt gjort men det tog en sån jäkla tid. Jag har en för gammal variant av os x för att Time Machine ska finnas. Får nog ta och spara itunes mappen på usb minnet som du säger, får börja kopiera den ikväll så får datorn stå på över natten så är den kanske färdig imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...