Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sim-unlock för iPhone 3g


bruhn

Rekommendera Poster

I väntan på en mjukvara som låser upp iPhone 3g så att det går att använda andra operatörer än Telia så slog jag till på ett Sim-unlock på Tradera. Den typen jag fick hem var av typen iSmartphone och är ett tunnt sim-kort som man sätter i sim-korts utrymmet i iPhone. Jag har alltid varit skeptisk till att det här skulle funka men tänkte att det skulle kunna vara värt att prova i väntan på att DevTeam kommer på en lösning för att låsa upp telefonen.

 

Sätter i sim-kortet enligt anvisningen men får det inte att fungera. Står bara No Service vad jag än gör. Dock om jag sätter igång Flygplansläge och slår av det igen så börjar telefonen att söka och till slut får jag fram en lista med operatörer att välja. De jag får fram är Telenor, Comviq och Telia. Men kan inte ansluta till dem.

 

Alltså var det här ren skit och en summa pengar helt bortkastat. Om det är någon som har provat och fått det att fungera. Var god att skriva i den här tråden. Till resten av er som funderar på att prova ett sim-hack, gör inte det.

 

Vi får alla hoppas på att DevTeam kommer fram till en lösning inom en snar framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ganska väntat men alltid trevligt med bekräftelse, synd om dina slantar bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ganska väntat men alltid trevligt med bekräftelse, synd om dina slantar bara

 

 

Det var inga stora pengar så på det viset svider det inte så mycket.

 

Har läst på bl.a Hackint0sh att några användare har fått det att fungera. Dock har detta varat högst i några dagar samt att det bara verkar vara ingående och utgående samtal som fungerat. Jag ska försöka ett tag till och se om jag kan få det att fungera.

 

Stay tuned

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd!

Men som sagt Håll oss uppdaterade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med säljaren igår angående att det inte fungerar och han hävdar fortfarande att det ska fungera. Han hävdar att det kan vara en jailbreak som är det som gör att det inte fungerar. Men med tanke på att min telefon är aktiverad så ska det väl inte spela någon roll? Eller?

 

Han sa också att man måste ha sim-kortet i telefonen runt 60 minuter för att det ska få signal. Så jag provade detta utan att lyckas. Säljaren ska återkomma till mig (förmodligen) och se om det finns något annat sätt för att få det att fungera. Han har sålt drygt 40-50 sådana här sim-kort på Tradera. Finns det fler som har köpt sim-kort av typen i-smartphone eller liknande så skriv i den här tråden om hur det gick för er.

 

Har förmodligen ett omprogrammerat sim-kort i brevlådan idag och kommer att prova det i eftermiddag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpte själv ett i-sim, fungerar klockrent.

 

dock var ja tvungen att klippa lite mer (i simkortet) för min iphone 3g än för min p990i.

klipp en millimeter till så fungerar det perfekt.

sms och data fungerar klockrent, men 3g måste vara aktiverat( avaktiverar man det så fungerar inte mitt tele2 kort)

 

lycka till!

 

/mvh matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men jag är ganska säker på att du måste jailbreaka den iaf. Det stod på en sida där man kunde köpa ett sånt där kort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpte själv ett i-sim, fungerar klockrent.

 

dock var ja tvungen att klippa lite mer (i simkortet) för min iphone 3g än för min p990i.

klipp en millimeter till så fungerar det perfekt.

sms och data fungerar klockrent, men 3g måste vara aktiverat( avaktiverar man det så fungerar inte mitt tele2 kort)

 

lycka till!

 

/mvh matte

 

Intressant! Vart köpte du ditt kort ifrån? Kosta?

Så alla funktioner, inkl 3G-bandet funkar alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs detta:

 

http://blog.iphone-dev.org/post/44428446/updates

 

We’ve been monitoring the whole “SIM-card unlock” proxy-SIM situation. This involves using a chip that is attached to your SIM card (with a small modification to your SIM) or sometimes a small PCB soldered inside the phone. These sim mods so far seem very very very questionable. Zf has found that they use trickery of the GSM and UMTS network that is considered highly illegal in most countries and they rely on sending bogus IMSIs and various other nasty hacks to obtain service on your iPhone. A couple of our members have worked out how this all “works” and we’ll try to publish our findings soon. DevTeam recommendation: Steer clear, don’t use!

 

Jag har dessutom talat med en teletekniker som inte kunde uttala sig tvärsäkert men hans gissning och bedömning var också att korten kan vara olagliga. De ändrar tydligen hur en telefon identifierar sig i nätet, bland annat och de gör också att telefonen inte uppfyller de krav som ställs på telefoner som får anslutas till operatörernas nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpte själv ett i-sim, fungerar klockrent.

 

dock var ja tvungen att klippa lite mer (i simkortet) för min iphone 3g än för min p990i.

klipp en millimeter till så fungerar det perfekt.

sms och data fungerar klockrent, men 3g måste vara aktiverat( avaktiverar man det så fungerar inte mitt tele2 kort)

 

lycka till!

 

/mvh matte

 

Jag har redan klippt i mitt sim-kort. Annars skulle chippet på i-simet omöjligt få plats. Är din jailbreakad?

 

Har provat både med 3g på och av men det händer ingenting. Kan du inte lägga upp en bild på ditt sim-kort så får jag se hur mycket du har klippt? Känns ändå som om jag har klippt tillräckligt i sim-kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs detta:

 

http://blog.iphone-dev.org/post/44428446/updates

 

We’ve been monitoring the whole “SIM-card unlock” proxy-SIM situation. This involves using a chip that is attached to your SIM card (with a small modification to your SIM) or sometimes a small PCB soldered inside the phone. These sim mods so far seem very very very questionable. Zf has found that they use trickery of the GSM and UMTS network that is considered highly illegal in most countries and they rely on sending bogus IMSIs and various other nasty hacks to obtain service on your iPhone. A couple of our members have worked out how this all “works” and we’ll try to publish our findings soon. DevTeam recommendation: Steer clear, don’t use!

 

Jag har dessutom talat med en teletekniker som inte kunde uttala sig tvärsäkert men hans gissning och bedömning var också att korten kan vara olagliga. De ändrar tydligen hur en telefon identifierar sig i nätet, bland annat och de gör också att telefonen inte uppfyller de krav som ställs på telefoner som får anslutas till operatörernas nät.

 

Om jag ska vara ärlig så bryr jag mig inte det är lagligt eller inte - att jailbreak:a som 100000 människor har gjort är även det olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ändå inte olagligt att jailbreaka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, det är nog rätt - my bad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag behövde inte jailbreaka för att det skulle fungera.

 

Från igår och t.o.m. för en timme sedan har det fungerat bra. Har både ringt, sms:at och använt data.. kortet jag använt är tele2 och Ja 3 fungerade.

 

Nu tappade telefonen all täckning och kunde inte hitta kortet, nät eller ngt annat.

 

Den enda lösningen efter flera omstarter och pillande med inställningar blev att stoppa i mitt telia-sim... suck..

 

Orkar inte lägga upp bild, men först klippte jag så att kortet precis överlappade i-sim. Då fungerade det inte, så ja klippte så "lite som det gick till" då fungerade det. Beror säkert på den knepiga konstruktionen för att få i sim-kortet i telefonen.

 

Ska pröva mer senare. Men oavsett om jag får det att fungera igen, så är det ju ingen höjdare när detta inträffar nästa gång, då kanske man verkligen behöver ringa fast det inte går.

 

Så ska ni testa själva, ha med en backup-telefon om det skulle strula.

Men, det kanske är jag som gjort fel oxå, men tror inte det... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta glömde svara på några frågor.

 

jo, jag köpte den på tradera, den kostade 199:- och 11:- i frakt (210:- tot)

 

märket är i-sim (men den verkar ju inte fungera 100%, så jag vet inte om jag riktigt kan rekommendera märket )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska vara ärlig så bryr jag mig inte det är lagligt eller inte - att jailbreak:a som 100000 människor har gjort är även det olagligt.

 

Det är en högst väsentlig skillnad mellan att knäcka telefonen med mjukvara - vilket inte är olagligt och att använda ett kort som gör att telefonen inte uppfyller de krav och de specifikationer som en mobiltelefon (radiosändare) ska göra för att få anslutas. Det senare är olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag behövde inte jailbreaka för att det skulle fungera.

 

Från igår och t.o.m. för en timme sedan har det fungerat bra. Har både ringt, sms:at och använt data.. kortet jag använt är tele2 och Ja 3 fungerade.

 

Nu tappade telefonen all täckning och kunde inte hitta kortet, nät eller ngt annat.

 

Den enda lösningen efter flera omstarter och pillande med inställningar blev att stoppa i mitt telia-sim... suck..

 

Orkar inte lägga upp bild, men först klippte jag så att kortet precis överlappade i-sim. Då fungerade det inte, så ja klippte så "lite som det gick till" då fungerade det. Beror säkert på den knepiga konstruktionen för att få i sim-kortet i telefonen.

 

Ska pröva mer senare. Men oavsett om jag får det att fungera igen, så är det ju ingen höjdare när detta inträffar nästa gång, då kanske man verkligen behöver ringa fast det inte går.

 

Så ska ni testa själva, ha med en backup-telefon om det skulle strula.

Men, det kanske är jag som gjort fel oxå, men tror inte det... :borstatanderna:

 

Okey,då har samma sak hänt dig som de andra som haft den här typen av sim-kort. Enligt de som provat och skrivit på Hackint0sh så "varar" korten bara upp till 2 dagar. Enligt de som är lite mer kunniga så hävdar dom att det har något att göra med sim-kortets IMSI.

 

Förstår dock inte fortfarande varför mitt sim inte fungerar. Även om det bara är en tillfällig lösning för nu så kanske det finns mjukvara senare som gör att vi antingen får telefonerna upplåsta helt beroende av mjukvara eller en blandning av ett unlock-sim samt mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en högst väsentlig skillnad mellan att knäcka telefonen med mjukvara - vilket inte är olagligt och att använda ett kort som gör att telefonen inte uppfyller de krav och de specifikationer som en mobiltelefon (radiosändare) ska göra för att få anslutas. Det senare är olagligt.

 

Citerar då mig själv:

"Okey, det är nog rätt - my bad."

 

Du verkar ju annars som en rätt kul kille... :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar då mig själv:

"Okey, det är nog rätt - my bad."

 

Du verkar ju annars som en rätt kul kille... :propellerbaver:

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Killen har terroriserat min sida också..... :utskallning:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=77672

 

/Mo

 

Det är inte din sida. Du äger ingenting av detta publika forum som är avsett för diskussion.

Det är uppenbart att du missat något grundläggande och högst väsentligt här, liksom i den tidigare diskussionen.

Vill du inte diskutera, klarar du inte av att diskutera och anser du att alla de som inte håller med dig terroriserar dig så, har du sannerligen hamnat på helt fel plats i tillvaron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
freddiecable

någon som testat detta:

 

http://www.unlockediphone.info/

 

provade att software unlock efter att ha haft en fungerande med turbo-sim. men misslyckas med software crack hela tiden och nu fungerar inte mitt gamla turbo sim :(

 

tacksam för svar,

fredrik fernberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå där! Jag har använt mitt turbosim från Rebelsim sedan oktober med mitt simkort från Comviq, har faktiskt inte haft problem alls, helt underbart ;) Blev många -sim där... Ha det bra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...