Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När kommer nästa globala katastrof?


Pocahontas

Rekommendera Poster

En del menar att nästa katastrof tar sig bibliska proportioner. Läs här. För den som inte orkar läsa handlar den om en kommande svält över hela världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tur är har vi ju konservburkar :tarskratt:

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda i global väg jag kan tänka mej som skulle innebära en katastrof för allt levande är väl när solen expanderar om ca 5 miljarder år. Att svält förekommer är inget nytt, att en meteorit slår ner och täcker stora delar av planeten med stoft eller att en vulkan sänker medeltemperaturen världen över med ca 3 grader genom ett gigantiskt utbrott har redan hänt och många har klarat sej hyfsat. Jag låter väl krass men lite katastrofer får man väl ta. Det är ju inte direkt vårt fel att såna här saker händer, det är däremot vårt fel om vi inte hjälper andra människor om vi kan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa globala katastrof? Hmm, är det inte sammanlänkat med nästa version av Windows?

:skondans::rolleyes::lol:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket nivå ska det ligga på för att få kallas katastrof?? OS i peking ligger ju hyfsat bra till för en terroristattack, in med ett flygplan under invigningen, det skördar nog fler liv än 9/11. Nejmen kolla det har ju börjat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket nivå ska det ligga på för att få kallas katastrof?? OS i peking ligger ju hyfsat bra till för en terroristattack, in med ett flygplan under invigningen, det skördar nog fler liv än 9/11. Nejmen kolla det har ju börjat...

 

Det där står faktiskt i artikeln.

 

Vad är då en global katastrof? I inledningskapitlet konstaterar Boström och Ćirković först att det är svårt att avgränsa, men sedan erbjuds en kvantitativ definition. Katastrofer som orsakar mer än 10 miljoner döda eller en ekonomisk förlust på mer än 10 biljoner (10000000000000) dollar är att beteckna som globala katastrofer. Världskrigen skulle alltså räknas, men inte tsunamikatastrofen julen 2004. Nu krävs det förstås ännu värre skador om hela mänskligheten ska utrotas. De existentiella riskerna är alltså en delmängd av risken för globala katastrofer. Med risk menas här sannolikheten för skada. De skador som räknas är de som påverkar en stor del av mänskligheten och eventuellt även alla framtida generationer, med en intensitet som orsakar påtaglig skada, kraftigt försämrad livskvalitet eller död.

 

Vad gäller stora asteroider så skulle vi troligen kunna fixa det på nåt sätt med lite rymdraketer och så inom en inte alltför avlägsen framtid.

Risken för krig (där kärnvapenkrig) är inräknat är ju alltid överhängande. Förhoppningsvis är det ju någonting som inte kommer att hända, samt att det är definitivt något vi kan påverka och förhindra.

Global uppvärming orkar jag inte ge mig in på. Alldeles för jobbigt och jag orkar inte ikväll.

MEN, jag tror att den stora faran skulle vara ett rejält vulkanutbrott, för det har människan i dagsläget i princip ingen chans att påverka. Och det är väl antagligen det värsta för människan. Man kan bara sitta och vänta och inte göra någonting åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa stora katastrof blir när hela USA:s västkust dras ner i havet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullskaligt krig mellan USA och Ryssland över Georgien? Är inte helt osannolikt med ett andra kallt krig längre :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa stora katastrof blir när hela USA:s västkust dras ner i havet....

 

Skulle det vara en katastrof om delar av Satan förvinner ner i havet? Vänsterrörelsen och hela den muslimska världen skulle väl applådera, hur kan du kalla det för en katastrof?

 

Jag oroar mig mest för de eventulla klimatsprång som kan inträffa med eller utan människans påverkan, klimatbalansen är ju en delikat historia, och det behövs nog inte mycket för att vi skall få språngvisa irreversibla förändringar i våra livsbetingelser. Meteoriter och vulkaner i all ära, när det sker kan vi nog inte bygga upp nån större beredskap för dessa, att bygga upp enorma lager och teknologier som kanske "aldrig" kommer att inträffa.

Sen har vi ju eventuella farsoter, där vi byggt upp resistenta stammar av gud vet vad. Vad finns att ta till efter penicillinet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns att ta till efter penicillinet?

 

Rysk roulett kanske

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://atlantisinireland.com/GC/paleogeografi.php

 

Länken ovan går till en rätt trovärdig teori kring bland annat hur det gick till när syndafloden drog fram, även också en möjlig förklaring till Fimbulvintern och beskrivningen i Voluspá om hur världen går under vid Ragnarök. Enligt författaren är Voluspá skrivet som en varning, inte som en förutsägelse. Det har hänt tidigare och kommer att hända igen. Texten är lång men väl värd att läsa så ta dej en kopp av nåt och sätt dej till rätta, kanske du t o m ska skriva ut hela texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facinerande läsning....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopierar ett avsnitt ur den mastiga skriften..

 

Enckes komet

På senare tid har som sagts meteoriter satts i samband med flera stora katastrofer på jorden, då kulturer gått under (t.ex. Kobres, 1992[34], Peiser, 1997[35]).

Det finns dels himlakroppar, asteroider, som rör sig i märkliga banor och som kan krocka med jorden. En sådan missade oss med blott 7 timmar i mars 1989. Hade vi krockat skulle smällen ha motsvarat ett till två megaton TNT, motsvarande sådär etthundra Hiroshima-bomber. Vi skulle inte ha haft någon förvarning, utan det skulle bara ha uppstått ett bländande ljussken, bokstavligen förblindande, och efter det skulle tryckvågen komma, med en förbrännande hetta. På längre avstånd skulle jordbävningsvågen komma direkt efter ljusskenet, eftersom ljud leds snabbare i mark än luft. Alltså, först en blixt, sedan skulle marken skaka, sedan skulle ett gigantiskt åskmuller anlända. Därefter skulle himlen förmörkas.

Dels finns det kometer.

Den första komet vars bana korrekt beräknades kallas Enckes komet, efter forskaren ifråga. Den har en omloppstid runt solen på blott 3,3 år, och dess bana korsar jordens bana (Figur 1-36).

 

 

(Jag startade ju en annan tråd som ställde frågan när nästa stora katastrof skulle drabba mänskligheten, så din länk skulle egentligen legat där ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjligen funderat på att förena de två trådarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu testar jag att slå samman de två liknande trådarna. Om nåt går snett så kommer jag självklart försöka fixa det igen.

 

/Rickard, moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu testar jag att slå samman de två liknande trådarna. Om nåt går snett så kommer jag självklart försöka fixa det igen.

 

/Rickard, moderator

Det gick ju bra. ^_^

 

/Rickard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa stora katastrof blir när hela USA:s västkust dras ner i havet....

 

Gammal myt.

 

Mänskligheten har upphört att existera innan det ens finns en teoretisk möjlighet för det landområdet att försvinna under havsytan eller på annat sätt inte längre vara markyta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal myt.

 

Mänskligheten har upphört att existera innan det ens finns en teoretisk möjlighet för det landområdet att försvinna under havsytan eller på annat sätt inte längre vara markyta.

 

 

Varför skulle det vara en myt?

Landmassor rör sig, en jättespricka längs Kaliforniens kust, en tsunami som spolade bort allt liv på den sidan är inte otänkbart..

 

Har du läst artikeln? Jag kom halvägs i morse, ska ta resten sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller Amerikas västkust är jag inte så säker på att den biten just kommer att dras ner i havet helt och hållet utan den delen kommer att föras norrut tills den kanske t o m blir en egen ö. Men det är så långt fram i tiden, ca 200 miljoner år, att vi aldrig nånsin kommer att få uppleva det. En liten del kommer att försvinna i havet men det kommer tillkomma mer land under vägen.

 

 

Angående länken jag bidragit med anser jag man bör kolla gamla berättelser med uppgifter om flygande vagnar, explosioner och stora moln som täcker himlen med svart rök lite närmare. Nedfall från rymden är mycket vanligare än vi tror. Jorden bombarderas uppenbarligen varje dygn av 10,000 ton skrot, det mesta blir förintat i atmosfären, som kan vara potentiella faror. Drakar som lyser på himlen i Kina även dagtid, Tors hammare som slår ner med full kraft så marken skakar, vagnen som drar himlakropparna, sånt är inte gripet ur luften, det kommer inte från mänsklig fantasi utan att ha nån verklighetsbakgrund. Våra förfäder hade mer tid över för såna saker än vad vi har idag med våra stressade scheman.

 

Kan lägga till att St Georg och draken kan ha med sånt här att göra. Hans insats kanske var att hjälpa folk som överlevt ett "anfall" från rymden och att han såg till släcka bränder. När han blev helgonförklarad hade det ju gått ett antal sekler sen händelsen och om man såg ett meteoritnedslag med legendögon är det inte så konstigt att det blev en eldsprutande best med tiden. Det fanns gott om varaner i norra Afrika där legenden kommer från förr. De kan ha bidragit till berättelserna om hans hjältemod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...