Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byte från Panther till Leopard


Explorer

Rekommendera Poster

Jag hakar på förra frågan om Tiger-Leopard.

Poca skriver om att säkerhets -"klona" sin hårddisk med Super Duper.

Och sen - får jag då en kopia som jag ska dra till en ny fräsch helt extern hårddisk (utanför chassit) ? Jag har Power Mac med också en extra hd Samsung 300 GB inlagd i sitt hårddiskfack.

Kan jag "klona " också den med Super Duper och dra den till denna ev nya externa hårddisk ?

Är det några problem med att uppdatera från min Panther 1.3.9 direkt till Leopard ? Skulle jag behöva ta det stegvis, via Tiger ?

Något speciellt att tänka på ? Jag har en gång ominstallerat operativsystemet OSX G5 med den mörkgrå originalskivan. Det känns lite hisnande äventyrligt, när man ser skärmen dra igång och allt bara svindlar iväg utan att man längre har någon kontroll - kan det här verkligen bli rätt

på slutet??? Men det gick bra men den gångens Arkivera/Installera.

Samma nu ? Det är skönt att det finns en Nybörjarfrågespalt dit man kan hoppa över ibland när man känner sig lagom obevandrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska aldrig "dra över" något system när det gäller Mac OS X (gick bra med Mac OS 9 och tidigare) utan du använder SuperDuper (kan användas gratis med vissa begränsningar) för att flytta Mac OS X.

 

Du kan uppgradera från Panter till Leopard direkt, välj gärna Arkiv/Install för att få med alla dina inställningar mm, du bihåller alla dina övriga program och dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Men Super Duper-funktionen är ett helt oskriver blad för mig. Och jag undrar fortfarande vad den gör. "du använder SuperDuper för att flytta Mac OS X", skriver du. Vad händer på skärmen, hur går det i praktiken till och -

VART ska jag flytta Mac OS X ?

Och - kan jag "klona " också min extra hårddisk Samsung 300 GB på samma sätt, för att försäkra mig om att den överlever ?

Det är fullt möjligt att jag är okunnigare än vad normalsmarta Mac-ägare är. Men det man inte har varit med om, det har man inte varit med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SuperDuper finns att hämta HÄR

 

Kort förklarat, så behöver du en tom extern hårddisk (gärna firewire) för att klona över hela din nuvarande hårddisk över till en annan hårddisk.

 

Programmet är lättanvänt, och kan som jag skrev användas gratis till att just klona över hela innehållet på din hårddisk till en annan disk. Läs gärna "manualen" för programmet.

 

 

Sedan väljer du detta

 

post-113-1218300766_thumb.jpg

 

Att utförligt beskriva i detalj hur du gör har jag inte möjlighet att göra just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller ex.vis just nu på med en backup på min PowerMac MDD

 

post-113-1218301255_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tack tack - nu går det upp ett ljus i mörkret !

Det här handgripligt praktiska var vad jag hoppades på.

Och kanske t.o.m. nån annan fann det matnyttigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
simonschiller

Hej, Tänkte att jag skulle ge liv till denna tråden igen!

 

Jag har ett litet problem här.. Har en gammal G4 som rullar på Panter (10.3.19) Men jag vill lägga in Leopard i den så att jag enkelt kan fildela med mina andra mac datorer som alla rullar på Leopard. Men när jag försöker dunka in Leo i den gamla burken säger den att " De går inte att installera 10.5 på denna datorn" Är det så eller finns de något sätt att gå runt detta??

 

Mvh

Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Tänkte att jag skulle ge liv till denna tråden igen!

 

Jag har ett litet problem här.. Har en gammal G4 som rullar på Panter (10.3.19) Men jag vill lägga in Leopard i den så att jag enkelt kan fildela med mina andra mac datorer som alla rullar på Leopard. Men när jag försöker dunka in Leo i den gamla burken säger den att " De går inte att installera 10.5 på denna datorn" Är det så eller finns de något sätt att gå runt detta??

 

Mvh

Simon

 

nu kan jag inte i huvudet vilken mac som apple tycker är lägsta spedefikationerna men det går någonstans vid g4or med lägre prossesor.

det finns en del hac för att gå runt. bland annat så tror jag att det funkar utmärkt att clona en annan installation förutsatt att det är ppc dator det med.

 

men det finns ett ännu enklare sätt om det bara är för att få systemskivan att acceptera en äldre burk. ska se om jag lyckas hitta länken där det beskrivs.

 

edit: det var den här macworld articklen jag tänkte på Få Leopard att funka på en gammal G4:a den är ju skriven innan själva leopard släpptes så du för följa upp länkarna lite för det kanske kommit program från tex XPostFacto senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det du vill komma åt av funtionerna som finns i leopard.

många av funtionerna finns med i katten i mellan dvs tiger mac osx10.4

den fungerar betydligt bättre på en G4a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

simonschiller

Tack! Jag skall kika lite på de där!

Men grejen är att jag inte ens kan installera Tiger på burken, får upp ett felmedelande när jag startar om med skivorna i.

skall försöka lägga uppbilder på de så du kan se vad jag handskas med!

post-33056-1231328817.jpg

 

post-33056-1231328948.jpg

post-33056-1231328989.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...