Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förbättra strukturen, bättre sök.


gorancarlsen

Rekommendera Poster

gorancarlsen

Hej Redaktionen och välkommen åter efter semestern

 

Jag lade för några veckor sedan upp ett förslag på förbättring av strukturen i menyerna där jag främst ville lyfta fram Forumsök. Det slog mig snart att det inte bara var jag som hade semester så jag gör ett nytt försök nu.

 

Det är inte lätt att söka i forumet (svårt att hitta sökfältet) vilket skapar massor av trådar som redan varit uppe. Dessutom tycker jag det spretar en hel del i menyerna ovan.

 

Jag har ett förslag till förbättring. Kan det vara något att bygga vidare på. Jag vill ha lite mer Mac-känsla i forumet; enkelt, effektivt, snyggt och kreativt.

post-19142-1218101122.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina idéer verkar intressanta :D synd att jag inte jobbar på macworld ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var snyggt. Skulle vara ett lyft. Håller med at det skulle underlätta om den fanns en synlig sökruta. Troligen skulle många använda sökfunktionen mera då.

 

Dock ska vi komma ihåg att sådär mycket knappar som finns på exemplet troligen skulle bli ett problem för dom med liten upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Ser mycket bra ut! Ska bara hitta någon som kan fixa det rent praktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
har du gjort det där själv??? :o snyggt, gjorde du det i PS eller vad?

 

I PhotoShop. Menyn är gjord i ett win-program. Det viktiga är att det finns en grundtanke och att den framhävs. Som Switcher har jag insett hur viktig och central Sök är i Mac och det finns överallt och är bra och enkelt. Så ska det vara på ett Mac-forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I like...

 

Detta SKA finnas om en timme.. annars blir jag ledsen och hänger i denna tråd tills det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket snyggt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre? sök ?

 

Vilken sök.... ? jag sökte efter G5 här ... men inga träffar ....:(

Det är det som är det stora problemet med detta forum. Sökfunktionen är mycket komplicerad. Jag tror att du kommer att få någon träff om du skriver "+G5".

 

Sökfunktionen är som jag ser det klumpig och ålderdomlig. det gör att det är svårt att hitta trådar om det ämne man är intresserad av. Det i sin tur skapar nya trådar om ett ämne som redan har tagits upp ett antal gånger.

 

Jag tycker att det är skam och fy att ett mac-forum ser ut som ett Pc-vrak från 90-talet.

 

Grunden i Mac är: Snyggt, intuitivt och enkelt att söka. Allt detta saknar detta forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre? sök ?

 

Vilken sök.... ? jag sökte efter G5 här ... men inga träffar ....:(

Tror att sökfunktionen kräver en textsträng på minst tre tecken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att sökfunktionen kräver en textsträng på minst tre tecken...

 

Jo du har rätt, G5* ger mig träffar. Men jag använde aldrig sökfunktionen här. Det är mycket bättre att söka med Google..

 

En google-sökning med tex "g5 site:forum.macworld.se" ger hur många träffar som helst.. och endast från detta forum.

 

Dvs sök här med hjälp av Google istället, lägg bara till "site:forum.macworld.se" (utan citationstecken) efter sökkriteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

boevil, jag gör som du - fast nog är det dumt att man inte kan göra det direkt på sajten.

 

TS förslag är snyggt men får man inte till en bättre sökmotorsfunktion är den tyvärr inte lika praktisk som vacker.

Kan inte redaktionen fixa till utseende och funktion så finns mitt gamla förslag kvar: integrera googles-sök på sidan (Ni vet en sådan där man kan välja om man vill söka på sajten eller på hela nätet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ok, på med blåstället ...

 

Det har nu gått ett tag sedan redaktionen kommit från sin välbehövda semester. Har ni några planer på att göra någon förändring på gränssnittet och framför allt sökfunktionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Bättre sök

Jag har lyft fram denna fråga ett par gånger och tycker den ännu är viktig.

 

Det är många som inte använder sökfunktionen utan skapar hellre en ny tråd.

Två exempel de senaste veckorna är Mac Mini som mediadator och konfiguration av Time Machine - Airport Extreme. Jag har förståelse att när man inte hittar intressant tråd så skapar man en ny.

 

Jag riktar återigen en uppmaning till ansvariga att förbättra sök och städa upp i strukturen

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är uppenbart att det krävs förändringar i forumet.

 

Jag uppmanar ansvariga/redaktionen att förbättra forumet.

 

Förbättringsarbetet:

1. Sätt upp en tid "Klart senast"

2. Ta in synpunkter från forumets medlemmar

3. Fastställ vad som ska åtgärdas

4. Genomför förbättringarna, innan Klart senast, se ovan

5. Casha in medlemmarnas beundran

Säger som Patrik i MNK: Klart o betart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya forumet är väl på gång när som helst? :crossfingers:

 

Skulle tro att forumsledningen gör så mycket de bara kan för att förbättra det hela. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya forumet är väl på gång när som helst? :crossfingers:

 

Skulle tro att forumsledningen gör så mycket de bara kan för att förbättra det hela. :ThumbsUp:

Det är något jag missat. Finns det någon plan på när det ska vara klart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Bättre sök

Jag har lyft fram denna fråga ett par gånger och tycker den ännu är viktig.

 

Det är många som inte använder sökfunktionen utan skapar hellre en ny tråd.

Två exempel de senaste veckorna är Mac Mini som mediadator och konfiguration av Time Machine - Airport Extreme. Jag har förståelse att när man inte hittar intressant tråd så skapar man en ny.

 

Jag riktar återigen en uppmaning till ansvariga att förbättra sök och städa upp i strukturen

^_^

Håller med dig helt i att sökfunktionen är undermålig. Det tycker även tillverkaren av denna forumprogramvara, som i och med version 3.0 (som ska släppas i skarp version senast i januari) kommer att uppgradera den rejält.

 

Hela systemet ska enligt uppgift vara ombyggt från grunden och vi knackar på dörren för att kunna göra en uppdatering. Så fort det släppts kommer vi att lägga allt krut på att modifiera DEN versionen, och inte den äldre vi kör på nu.

 

Vi har även en hel del andra förslag från er medlemmar som vi tänker införliva i denna process. So stay tuned!

 

PS. Utveckling och status av nya systemet hittar du här. Enligt denna finns det nu en "preview" tillgänglig för alla, men vi vill givetvis uppgradera till den skarpa versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Det tycker även tillverkaren av denna forumprogramvara, som i och med version 3.0 (som ska släppas i skarp version senast i januari) kommer att uppgradera den rejält.

Jaah, nu är det maj och jag har inte sett något nytt forum. Inte för att tjata men jag(och säkert många andra) skulle gärna veta när det nya forumet ska/kommer lanseras?

 

Ett preliminärt datum räcker :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Jaah, nu är det maj och jag har inte sett något nytt forum. Inte för att tjata men jag(och säkert många andra) skulle gärna veta när det nya forumet ska/kommer lanseras?

 

Ett preliminärt datum räcker :)

Ledsen för förseningen (som tyvärr ligger utanför vår kontroll).

Nyligen släpptes en femte betaversion av IP Board 3.0. Inget slutgiltigt lanseringsdatum har angivits ännu men om jag inte minns fel hade version fem eller sex betor innan den skarpa versionen släpptes fri.

 

Så jag har inget datum just nu, men förhoppningsvis innan sommaren.

 

Version 3.0 kan ni för övrigt se live (regga er där och testa) här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...