Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple styr iphone


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej

Nu när jag satt här och fundera på vilken rubrik jag skulle sätta så kom jag inte på någon bra rubrik så det fick bli den som det blev.

 

Vad vill jag säga med rubriken, jo, att man läser i Macworld och andra tidningar att Apple har stenkolla på allt vad som rör deras produkter, senast nu i dag läsde jag att Apple har något program som gör att dom kan på fjärrväg stänga av vissa program i telefonen.

 

 

På marknaden frodas av program som Jailbreaka till Iphonen och Ipod Touch men jag förstår varför Apple gör som dom gör.

 

Jag ska försöka förklara vad jag menar.

 

När en person köper en Iphone så säger han/hon "jag har köpt den här och då vill jag göra vad jag vill med den" och då gör personen det, alltså jailbreakan telefonen.

Allt fungera bra tills en dag då person lägger in ett program som kraschar Iphonen och gör den totalt obrukbar, man kan inte ens återställa den till ursprungs läget, så kraschad är telefon.

Vad gör man då, jo man svär över att hur f-n kan Apple göra så sk-t telefon m.m.m. (Ni kan nog det hela)

 

Jag har helt förstålles över varför Apple har totalt kontroll eftersom då kan dom garantera att dom programen som hamnaar på din telefon fungerar optimalt och skulle dom krascha så dra dom inte med sig telefon också.

 

Själv har jag en Ipod Touch och jag ska inte sitta här ljuga men den har varit Jailbreakad i en vecka sedan återställde jag den till ursprungs skick och de var mest för att garantera funktion.

 

I mitt fall så betala jag gärna 75 kr som uppgraderingen kostade för att tillgång av de nyaste, jag sk-t hur den ser ut bara den gör det jag vill att den ska göra.

 

Tids nog lär det komma ett program som man kan köpa via AppStor som göra att man ändra gränssnittet i Iphone/Ipod Tuoch.

 

Då ställer man varför den stenkollen?

 

De hänger ihop med att Apple leverar en helhets lösning som dom vet fungera utan problem (Förutom Mobile Me ) och då vill man inte att någon kommer in och ändra något som gör att de snyggare ut men är instabilare.

 

Sedan är att man inte vill hamna i samma säte som Microsoft där dom får mycket skit för deras Vista och när det visa sig att datorena som leveras med Vista är dåligt utrustad med ram minne och annat.

Även om jag nu personligen tycker att Vista är Sk-t och inte skulle vilja ta de ens med tång så ska Microsoft ha allt kritik.

 

Om man gör ett lite tanke exprement och säger att Steve Jobs sa att nu ska vi bara göra programvara som OS och låta andra tillverka datoren, hur skulle de ha sett ut i dag, jo man skulle svära över Apple om hur dom kan sälja sådant dåligt system m.m.m

 

Så ni som gnäller över att Apple vill ha stenkoll köp en pc så får ni se hur enkelt det är.

 

Nu som slutord på det här inlägget är att jag personligen är ute efter att använd datorn/Ipod Touch och ska slippa behöva oroa mig över systemet utan itsället kan ängna mig åt att skapa och ha roligt med sakerna som t.ex fixa ordning på musik biblotik som l lägen har varit en rörar, hålla ordning på mina bilder m.m

 

Ha en trevlig början på hösten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu när jag satt här och fundera på vilken rubrik jag skulle sätta så kom jag inte på någon bra rubrik så det fick bli den som det blev.

 

Vad vill jag säga med rubriken, jo, att man läser i Macworld och andra tidningar att Apple har stenkolla på allt vad som rör deras produkter, senast nu i dag läsde jag att Apple har något program som gör att dom kan på fjärrväg stänga av vissa program i telefonen.

På marknaden frodas av program som Jailbreaka till Iphonen och Ipod Touch men jag förstår varför Apple gör som dom gör.

 

Jag ska försöka förklara vad jag menar.

 

När en person köper en Iphone så säger han/hon "jag har köpt den här och då vill jag göra vad jag vill med den" och då gör personen det, alltså jailbreakan telefonen.

Allt fungera bra tills en dag då person lägger in ett program som kraschar Iphonen och gör den totalt obrukbar, man kan inte ens återställa den till ursprungs läget, så kraschad är telefon.

Vad gör man då, jo man svär över att hur f-n kan Apple göra så sk-t telefon m.m.m. (Ni kan nog det hela)

 

Jag har helt förstålles över varför Apple har totalt kontroll eftersom då kan dom garantera att dom programen som hamnaar på din telefon fungerar optimalt och skulle dom krascha så dra dom inte med sig telefon också.

 

Själv har jag en Ipod Touch och jag ska inte sitta här ljuga men den har varit Jailbreakad i en vecka sedan återställde jag den till ursprungs skick och de var mest för att garantera funktion.

 

I mitt fall så betala jag gärna 75 kr som uppgraderingen kostade för att tillgång av de nyaste, jag sk-t hur den ser ut bara den gör det jag vill att den ska göra.

 

Tids nog lär det komma ett program som man kan köpa via AppStor som göra att man ändra gränssnittet i Iphone/Ipod Tuoch.

 

Då ställer man varför den stenkollen?

 

De hänger ihop med att Apple leverar en helhets lösning som dom vet fungera utan problem (Förutom Mobile Me ) och då vill man inte att någon kommer in och ändra något som gör att de snyggare ut men är instabilare.

 

Sedan är att man inte vill hamna i samma säte som Microsoft där dom får mycket skit för deras Vista och när det visa sig att datorena som leveras med Vista är dåligt utrustad med ram minne och annat.

Även om jag nu personligen tycker att Vista är Sk-t och inte skulle vilja ta de ens med tång så ska Microsoft ha allt kritik.

 

Om man gör ett lite tanke exprement och säger att Steve Jobs sa att nu ska vi bara göra programvara som OS och låta andra tillverka datoren, hur skulle de ha sett ut i dag, jo man skulle svära över Apple om hur dom kan sälja sådant dåligt system m.m.m

 

Så ni som gnäller över att Apple vill ha stenkoll köp en pc så får ni se hur enkelt det är.

 

Nu som slutord på det här inlägget är att jag personligen är ute efter att använd datorn/Ipod Touch och ska slippa behöva oroa mig över systemet utan itsället kan ängna mig åt att skapa och ha roligt med sakerna som t.ex fixa ordning på musik biblotik som l lägen har varit en rörar, hålla ordning på mina bilder m.m

 

Ha en trevlig början på hösten.

 

Hehe,va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe,va?

 

Jag förstod det som han gillade att Apple har ett järngrepp på sina produkter, likt Kina har på sin bredbandstrafik ; ). Nä skämtåsido, jag tycker Apple har verkligen tagit ett snedkliv om det har gjort så de kan deaktivera program i folks iPhones. Det är fascistfasoner och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples kontrollbehov leder till att utvecklare bakbinds av Apples NDA (Non-Discolsure Agreement) och inte kan eller får dela med sig eller diskutera utveckling av mjukvara till/för iPhone/iPod Touch.

 

Apples blockering av bakgrundsfunktioner leder till att du inte kan skapa ett program som exempelvis håller koll på en process, en port eller ett protokoll medan du använder telefonen till något annat. Du kan inte ha igång ett IM-program samtidigt som du surfar och de få program som tillåter en bakgrundsfunktion är Apples egna (Mail).

 

Lösningen med en Notification Service som Apple presenterat är en nödlösning - inget annat.

 

Så vad leder då detta till?

 

Jo, till att de som tänkt sig att utveckla lösningar baserade på iPhone (exempelvis) inte kan göra det om deras lösning kräver en bakgrundsprocess - och det gör de flesta. Det leder till att utvecklare tvingas till andra plattformar - exempelvis Windows Mobile.

 

Inte för att Windows Mobile är bättre utan därför att Apple kräver kontroll.

 

Jag sitter precis just nu med ett projekt, och en kund, där vi helt enkelt inte kommer någon vart. Lösningen kan inte baseras (som det är idag) på iPhone.

 

Så - nej, Apples kontrollbehov är inte något gott. Det leder inte till något gott och det gagnar inte oss användare. Kontrollen gagnar inte ens Apple i ett längre perspektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vad vill jag säga med rubriken, jo, att man läser i Macworld och andra tidningar att Apple har stenkolla på allt vad som rör deras produkter, senast nu i dag läsde jag att Apple har något program som gör att dom kan på fjärrväg stänga av vissa program i telefonen.

 

Var läste du detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tanken med inlägget var att om jag skulle göra en produkt som jag vet fungera jättebra så skulle jag jävli-t förbannad om någon annan kommer och tar över min produkt och kallar den sin egen, sedan har vi det här vem är det vi som skäller på när datorn inte fungerar som den ska (nu tänker jag på dom som har PC).

 

Jo man svär över i det här fallet Windows och säger vilket jäv-a skit system, sedan man kanske skulle titta på vilken hårdvara man har i stället och svära över det istället.

 

Tänk om Microsoft hade både gjort hårdvara och mjukvara så skulle vi sitta i en annan sits, dom skulle ha stabila datorer som funkar men nu gick dom en annan väg och körde på valfriheten vilket gör att dom sitter där dom sitter alltså med Vista.

 

Så även om Apple har stenkoll så är det inte för att vara fascist eller kommunist utan för att sälja en produkt som kan vara nöjd med.

 

Nä det gäller programmet som jag prata om så läste jag det på http://macworld.idg.se/2.1038/1.173509

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Oki. Än så länge vet jag inte vad jag ska tycka om detta.

 

Så det finns alltså en mekanism i mjukvaran som kan skilja ut och vidta åtgärder för svartlistade applikationer. Än så länge finns inga sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Så vilka applikationer ska svartlistas då? Cydia kanske, så man inte kan installera program den vägen? Men Cydia är inte listat. De verkar inte ha några problem med det.

 

Jag tror bara det än en redundant, inaktiv metod att undvika att elakartade program kan köras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod det som han gillade att Apple har ett järngrepp på sina produkter, likt Kina har på sin bredbandstrafik ; ). Nä skämtåsido, jag tycker Apple har verkligen tagit ett snedkliv om det har gjort så de kan deaktivera program i folks iPhones. Det är fascistfasoner och inget annat.

 

Så du tycker att det är en korporativistisk lösning? Intressant, berätta mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples kontrollbehov är inte något gott. Det leder inte till något gott och det gagnar inte oss användare. Kontrollen gagnar inte ens Apple i ett längre perspektivt.
Apple tänker inte längre än till nästa kvartalsrapport som det verkar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...