Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Svenska Mord

Björn Nordström

Recommended Posts

Björn Nordström

Det är mycket mord på TV så här under sommaren, men verkligheten är än mer skrämmande och fachinerande. Har idag läst om rättegången mot tyskan som står åtalad för morden på två små barn i Arboga samt mordförsök på deras moder. Av det jag tagit del av lutar det åt att hon är skyldig, men räcker bevisen och de indicier åklageren har? Vad säger MacWorlds jury?

SvD

Aftonbladet

Det är upp till åklagaren att bevisa, och det saknas mycket där. Hon verkar både skum och inte särskilt trovärdig, men det står i lagen att man hellre ska fria än fälla. Hellre det, än att döma en oskyldig. Vi får se hur rättegången utvecklas.

Mycket märkligt att de inte kunnat binda henne till brottet om det nu skulle vara hon. De har inte lyckats säkra DNA-spår, de har inga fotspår eller fingeravtryck eller nåt om jag fatta rätt. De hittade ju en hammare som tillhörde henne som hon slängt på Skavsta flygplats(?) men har inte kunnat bevisa att den använts. Det enda de verkar ha är en övertygelse om att hon är märklig samt mammans utpekande, som iofs kan räcka långt men som knappast kan räcka till en fällande dom?

Björn Nordström

Jag tror att hon kommer att fällas. Allt för mycket talar emot henne: Att hon inte minns något som kan hållas mot henne men minns annat mycket väl, att hon ändrar sin historia allt som det passar henne samt alla påhittade vänner som hon inte vill namnge etc. Hon har gjort sig av med kläder och skor som hon hade på sig vid tillfället för mordet. Att hon säger sig ha fött barn åt "pappan" men gett bort barnet etc. Starkast är förstås "Arbogamammans" utpekande. Att det saknas bindande bevis är en stor brist förstås, men folk har ju befunnists skyldiga långt innan DNA-tekniken utvecklades.

Om det blir en fällande dom i tingsrätten kan det dock bli ett friande i hovrätten. Juryn där betår ju av jurister (!?) som brukar kräva starkare bevisföring än lekmannajuryn i tingsrätten.

Kan bara hålla med Björn Nordström.

Om det blir en fällande dom i tingsrätten kan det dock bli ett friande i hovrätten. Juryn där betår ju av jurister (!?) som brukar kräva starkare bevisföring än lekmannajuryn i tingsrätten.

Nja det är fler jurister än i tingsrätten, men inte bara; dömande i brottmål i hovrätten är tre juristdomare och två nämndemän. Läs gärna mer här: http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____4460.aspx

• 3 weeks later...
Jag tror att hon kommer att fällas. Allt för mycket talar emot henne: Att hon inte minns något som kan hållas mot henne men minns annat mycket väl, att hon ändrar sin historia allt som det passar henne samt alla påhittade vänner som hon inte vill namnge etc. Hon har gjort sig av med kläder och skor som hon hade på sig vid tillfället för mordet. Att hon säger sig ha fött barn åt "pappan" men gett bort barnet etc. Starkast är förstås "Arbogamammans" utpekande. Att det saknas bindande bevis är en stor brist förstås, men folk har ju befunnists skyldiga långt innan DNA-tekniken utvecklades.

Fast mytomani är väl inte olagligt? Och mammans vittnesmål har ifrågasatts pga det hon råkade ut för (slag mot huvudet) samt att hon kan ha påverkats på sjukhuset innan hon kunde förhöras. Det är inte säkert att hon kan fällas...

Björn Nordström
Nek, tava vet jag Skånska mord! Ernst-Hugo, det var tider!

//Trew

Jepp, rubriken skrevs med Ernst-Hugo i åminne! Skånska Mord var en fasansfullt bra serie! När kommer repriserna?

Jepp, rubriken skrevs med Ernst-Hugo i åminne! Skånska Mord var en fasansfullt bra serie! När kommer repriserna?

Det har jag också undrat. Är man riktigt desperat finns ju DVD-utgåvan att få tag på. :yeahbaby:

//Trew

Björn Nordström

Idag är det slutpläderingar i "Arbogarättegången" som jag följt främst via SvD's och Aftonbladet's rapportering på nätet. Trots avsaknad av teknisk bevisning från brottsplatsen (med undantag av skoavtryck av samma modell som den åtalade hade vid tiden för mordet men som hon gjort sig av med) tror jag att hon kommer att fällas. De starka indicier som åklagaren har visat på talar för det, och jag tror juryn kommer till samma slutsats.

En otäck historia och intressant ur juridiskt perspektiv. Man kan anta att domen kommer att överklagas av endera parten oavsett utgången i Västerås Tingsrätt.

Idag är det slutpläderingar i "Arbogarättegången" som jag följt främst via SvD's och Aftonbladet's rapportering på nätet. Trots avsaknad av teknisk bevisning från brottsplatsen (med undantag av skoavtryck av samma modell som den åtalade hade vid tiden för mordet men som hon gjort sig av med) tror jag att hon kommer att fällas. De starka indicier som åklagaren har visat på talar för det, och jag tror juryn kommer till samma slutsats.

En otäck historia och intressant ur juridiskt perspektiv. Man kan anta att domen kommer att överklagas av endera parten oavsett utgången i Västerås Tingsrätt.

Nu är jag egentligen inte alls särskilt insatt (men uttalar mig ändå), men utifrån det lilla jag har läst och hört om bevisläget så skulle jag bli förvånad om domstolen fäller henne. Indicierna kan de ju knappast fälla henne för, då gör de fel, utan det är mammans vittnesmål det hänger på - hur de bedömer vad hon kan minnas från dagen ifråga och huruvida hon blivit påverkad under sjukhusvistelsen.

Det har hänt förut att någon som kunde haft motiv, boende på orten och som är våldsam dömts till ett mord som åratals senare kommit fram bevis för att nån annan psykopat bara råkat åkt förbi och utfört mordet, så den chansen finns ju, men det är väl en rätt så liten sannolikhet för det att nån annan psykopat råkat passera just denna villa med en familj för att mörda samtliga utan något som helst motiv, å andra sidan så om det är som Giggs skriver så är ju det oxå märkligt att inga DNA-bevis och etc hittats, fast fotavtryck är väl rätt tungt vägande med tanke på att det säkert finns få kvinnliga (små fotavtryck och samma skomodell) massmördare där ute.

Björn Nordström

Tillfrågade Experter i SvD verkar (liksom Jochum, Giggs och Alix) rätt skeptiska till att det blir fällande dom. En av dem, Håkan Westin, utesluter dock inte att så kan bli fallet.

Kanske är tur att jag inte är nämndeman eftersom jag lät dom falla redan innan rättegången avslutades! :pinch:

Skyldig är senaste nytt

Finns sannerligen inte mycket att skratta åt när det gäller morden i Arboga. Men, om man sätter en liten mustasch på den så kallade tyskans porträtt som man kan se på kvällstidningarnas löpsedlar idag, så ser hon nästan precis ut som ...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...