Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn startar, men loggas inte in!


simme123

Rekommendera Poster

Tjosan!

 

Jag gjorde en korkad grej idag när jag övermodigt rensade min dator på lite diverse grejer som jag tyckte tog för stor plats (filmer,musik,bilder,program etc), på min MacBook Pro. Givetvis kom jag i lite självsvängning och började kolla igenom lite olika mappar och så, och då av någon oförklarlig anledning flyttar jag min biblioteks-mapp från System-mappen till skrivbordet. Jag vet inte varför jag gjorde detta, men i alla fall så var jag nöjd och skulle starta om datorn. När sedan datorn startas om och den vita laddningskärmen med apple-tecknet visas, börjar tecknet blinka med en variation av en cirkel med ett streck i, och ett frågetecken. Jag trycker då command+S, så den där svartvita konsolen kommer upp. Där står det att den har försökt ladda en fil från "system/library/cache...", men inte lyckats så det står ERROR och sånt.

 

Det blir ju inte bättre när min dator inte sväljer Disc 1 installations CD:n heller. Den åker in och ger ifrån sig ett konstigt ljud, sen så kommer den ut igen.

 

Om ni inte förstår min dåliga förklaring, så kan jag försöka igen :D jag är rätt så kass på att förklara nämligen. och om ni undrar hur fan jag kunde flytta på den utan att tänka mig för, så är det för att jag är förvirrad och allmänt korkad ibland :D

 

Några förslag någon? Vill gärna undvika att rensa datorn då jag har väldigt mycket dokument från skolan som jag behöver.

 

Tack på förhand!

 

Ps. Är ganska amatör på datorer så förklara gärna som om jag vore en 10-åring så jag slipper grubbla :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vet vad du sysslar med ska du inte hålla på att flytta omkring mappar, och slänga hur som helst.

Bättre att fråga först och handla sedan.

 

Du får göra en Arkiv/Install är mitt förslag

 

http://support.apple.com/kb/HT1544?viewloc...mp;locale=sv_SE

 

Ser att din DVD-spelare inte funkar..så då glömmer vi mitt förslag.

Ta den till Appleverkstad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes Yes, jag ska testa det omedelbart!

 

*edit* Såg inte att du skrev det där med dvd-spelaren, så då får jag väl dra in till stan då :/ man lär sig något varje dag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är du helt säker på att det är rätt skiva du stoppar i?

det ska antingen vara en skiva som kom med datorn eller en som är köpt. det fungerar nämligen inte att använda en skiva som kom med en annan dator. det där ljudet som hörs när du stoppar in en cd är det bara ett "läsa hela skivan snabt ljud" eller låter det som något är trasigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har löst sig nu, jag lyckades få in CD:n genom att med tålamod vänta en stund och sen försiktigt få in CD:n och så kom det magiska ljudet av att den började läsa. Men det låter som något är fel då den inte läste innan.

 

Jag tryckte sedan på C under starten av datorn, och sedan uppdaterade jag helt enkelt allting och det installerades ett nytt bibliotek.

 

DOCK är jag inte problemfri ännu :) Nu så funkar varken Safari, eller programuppdateraren (som jag startade efter safari för att se om det behövde uppdateras). Programmen hoppar inte eller visar någon annan aktivitet. Extremt störigt när jag lyckades fixa mitt förra grundmisstag :P Andra program funkar ändå Itunes, msn, WoW etc.

 

Aja, skulle uppskatta alla förslag på lösningar på mitt nya problem iaf!

 

tänkte att det inte var lönt att starta en ny tråd då det bara tar en massa plats, dessutom är det redan trevligt folk som svarat här så :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag glömde fråga dig var om du hade backup, för i så fall hade dert varit enkelt att få löst dina problem?

Eftersom du har viktiga dokument på din dator borde du ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag hade back up som tur var

 

Någon som vet vad jag ska göra safari problem? :o

 

glömde tacka föresten! tack för de snabba svaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...