Jump to content
Just nu i M3-nätverket

e-mail-avisering

BRH

Recommended Posts

Får inte längre varken ljudsignal eller den röda siffran angående antal nya mail på mail-ikonen.

Fick det under första veckan.

/Berndt

Får inte längre varken ljudsignal eller den röda siffran angående antal nya mail på mail-ikonen.

Fick det under första veckan.

/Berndt

Har du stängt av push kanske ? använder du mobileme ?

marcushedenstrom

Använder du IMAP för ditt mailkonto? Och har du samma mailkonto kopplat till en annan mailklient?

Du får bara ikonen för nya mail och ljudet för olästa mail. Om du läser mailet på din dator först, kommer din iPhone se att det är ett läst mail och inte ge någon signal.

Push kan du stänga av i iPhones inställningar. "Fetch new data" står det i huvudmentyn, näst högst upp.

Har mitt mailkonto även på datorn. Push är aktiverat.

Men - under min första vecka med iPhone så kom mailen till telefonen

INNAN dom landade i datorn! Men inte nu längre.

I datorn är hämtning inställt på var tredje minut.

Hur vet jag om jag använder IMAP? (Jag tror att jag gör det...)

Om mailen finns både på datorn och telefonen har du IMAP. IMAP lämnar kvar mailen på servern istället för att hämta hem dem till en enhet. Hade du använt POP3 hade du bara kunnat läsa det på datorn eller iPhonen, inte båda.

marcushedenstrom
Hur vet jag om jag använder IMAP? (Jag tror att jag gör det...)

Titta i inställningarna.

marcushedenstrom
Om mailen finns både på datorn och telefonen har du IMAP. IMAP lämnar kvar mailen på servern istället för att hämta hem dem till en enhet. Hade du använt POP3 hade du bara kunnat läsa det på datorn eller iPhonen, inte båda.

Fast du kan ju konfigurera POP så att det lämnar kvar mailen på servern.

Ja, POP är konfigurerat så att det lämnar kvar mail på servern.

Men - jag får fortfarande vare sig ljudsignal eller symbol på mailikonen!

Jag har samma problem. Jag har skickat en massa testmail och visserligen ligger Mail igång i bakgrunden på datorn men jag läser inte mailen. Sen väntar jag 15-20 min och inget händer i iPhonen men när jag kollar inkorgen så ligger mailen likväl där utan att ha gjort ett ljud ifrån sig, ingen siffra heller. Jag har POP.

Även om du har inställningen att Lämna kvar mailen på servern så blir dom markerad som lästa i mailservern när en pop-request har gjorts. (Mail). Så därav inget ljud i iPhonen. Mailen är redan lästa. Det går säkert på något avancerat sätt att säga till typ: Lämna mailen på servern och bocka för som olästa.

Enklast är dock att byta till IMAP ;)

Jag har aldrig fått något ljud eller någon röd siffra i min iphone när jag fått mail. Ställer jag in det specielt nån stans!!

Jag har IMAP Och push e aktiverad!!!

basyngqie: Inga problem! :) Tyvärr verkar jag inte hitta en sådan inställning i Mail på OS X att lämna dom olästa, den e lite för oavancerad :(

bbkajsa: Push fungerar Endast med MobileMe, vet du inte vad MobileMe är så har du inte det. Har du Push aktiverat så skickas mailen direkt till din telefon på sekunden. Detta fungerar endast med @me.com adresser för tillfället! (Som kostar).

I vanliga fall om du har ett mailkonto lagt in i telefonen, pop/imap så tror jag default inställningar är inställda på att Push = On, MEN det betyder OFF på alla andra konton som inte har stöd för push. Gå då in på Inställningar - Hämta nya data och under push kan du ställa in Varje kvart, halvtimme,timme och manuellt. är den inställd på Manuellt (som jag tror den är på default) så får du inga ljud och röda siffror för nya mail då mailen bara hämtas när du öppnar mailprogrammet. Ändra till en tidpunkt du vill ha. Ju oftare ju mer data skickas per dag (Ändå väldigt lite om du inte får mail). Då bör det pluppa till med mail : )

BRH: Ingen systemåterställning på telefonen du inte tänkt på? ;) hehe eller.. att datorn plötsligt börjar ta hem mailen före telefonen? : ) Annars behöver jag mer info för att lösa : )

Ah tack, Yahoo finns ju också.. den sidan har man inte varit in på sen 1996!

& Exchange verkar det inte låta som bbkajsa har : )

Det visade sig att jag hade fel inställningar för push och mig Gmailkonto igår, och efter att jag bytt så hämtade den hem och plingade på det testmail jag skickade, därefter ett annat mail. Har inte fått mail sedan dess, så vet inte huruvida det fungerar som det ska eller inte, men det verkar så.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...