Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla ihop min mac med en stationär pc


aggebagge

Rekommendera Poster

Har fem datorer i huset. En Router (d-link) som levererar internet, två på lina och tre trådlöst. Skulle vilja koppla ihop alla datorer i ett nätverk. Borde väl vara enkelt. vad jag har förstått så ska man konfig ett nätverk. Gör man det på alla datorer eller....

 

Skulle vara tacksam om någon hade en enkel steg för steg beskrivning.

 

De på lina har xp resp win 2000, de trådlösa är Mac OS X, och xp.

 

Mina barn kommer att vara för evigt tacksamma :kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju redan kopplat ihop nätverket. Du har alla datorer anslutna, antingen trådlöst eller med kabel, till en router, och därmed har du ett lokalt nätverk. Routern har två "sidor" en utsidan mot modemet/internet (WAN), och en insida mot ditt lokala nätverk (LAN). På insidan brukar routern dela ut IP-adresser till alla anslutna datorer.

 

Det du kanske vill göra är att dela ut mappar på de olika datorerna så att du och barnen kan komma åt varandras datorer via nätverket. Kör du Mac OS X Leopard på Macarna? I så fall öppnar du Systeminställningar, och klickar på Delning, och sedan aktiverar du Fildelning för att dela ut mappar. Sedan klickar du på knappen Alternativ, och talar om ifall du vill dela ut med AFP (så att andra Macar kan ansluta) eller SMB (så att Windows-datorer kan ansluta). Du kan också aktivera både och. Om du aktiverar SMB, så måste du kryssa i rutorna för att tala om vilka som får ansluta via SMB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok ska försöka leta lite då. Vad ska man dela ut om man vill spela spel ihop? Mannen är ju uppkopplad mot jobbet ganska mycket på den ena så han är lite orolig för delning....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av spel spelar ni? Det han behöver vara mest orolig för är kanske bandbredden, då en del spel tar rätt mycket av bredbandskapaciteten i anspråk. Kan du specificera lite mer vad ni vill ha ut av ert nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte så avancerat alls, minstingen har ett motorcykel spel som går att spela flera stycken.

 

Det är mest det som är aktuellt än så länge......he he.

 

Har kommit så långt att jag hittar host datorn men fattar inte hur jag kommer in i spelet så att säga. Delar ut program mappen är det rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta spelet på fler än en dator, coh se om spelen hittar "varandra".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, eftersom jag inte har just det spelet. Det är inget som har med Mac OS X att göra. Hur olika spel beter sig i nätverk beror på spelen själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...