Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nedladdning av MMS sabbar mobilen

Agnes

Recommended Posts

Dottern har en äldre, enkel LG som har fungerat bra i några år.

Idag fick hon ett MMS som började laddas ner men som sen släckte ner telefonen. Varje gång hon öppnar mobilen börjar hämtningen om på nytt och släcker sen ner, så hon kan inte använda telefonen. I inkorgen finns inget, så det går inte att radera meddelandet.

Hur gör hon för att bli av med problemet?

Man bör kunna ringa operatören i fråga som kan ta bort MMS'et, kan hända att det är för stort för telefonen som helt sonika dör. *spekulerar*

Ja, jag var just inne på Tele2/Comviqs websida och läste om MMS, bl. a. att vissa telefoner bara kan ta emot 40 Kb. Det här meddelandet var på ca 250 Kb (hon vet vem som har sänt det). Det är nog bäst, som du skriver, att ringa Comviq.

Chattade häromtimmen med Tele2, förklarade situationen och fick rådet: "Den som skickade mms:et kan förkorta sin giltighetstid för mms och på så sätt stoppa det. ...Han går in på inställningar och väljer MMS. Där ska stå giltighetstid."

Jag sitter nu med avsändarens mobil i min hand och undrar: Kan detta verkligen påverka redan skickat meddelande/MMS? :ermm:

Chattade häromtimmen med Tele2, förklarade situationen och fick rådet: "Den som skickade mms:et kan förkorta sin giltighetstid för mms och på så sätt stoppa det. ...Han går in på inställningar och väljer MMS. Där ska stå giltighetstid."

Jag sitter nu med avsändarens mobil i min hand och undrar: Kan detta verkligen påverka redan skickat meddelande/MMS? :ermm:

Nä, kan det verkligen det? Skriv gärna och berätta hur det gick. För det fall man själv skulle råka ut för något liknande.

Nä, kan det verkligen det? Skriv gärna och berätta hur det gick. För det fall man själv skulle råka ut för något liknande.

Jag kan inte svara på om det hjälper. När jag ändrade MMS-inställningarna i avsändarens mobil och ringde vår dotter för att meddela detta, så hade hennes telefon redan havererat. Den gick inte längre att öppna.

För att hon inte skulle stå utan mobil tills hon skaffat en ny, så åkte jag till närmaste Teliabutik och lät dem låsa upp min gamla Siemens A52 (för 300 spänn!). Jag passade då på att fråga om de hade någon lösning på vårt problem men killen visste inte.

När jag ändå var i farten så gick jag in på PhoneHouse och frågade också men tjejen där tittade bara tomt på mig och skakade på huvudet.

Det här kan väl inte vara ett unikt problem eller är det så att alla människor har de senaste telefonmodellerna numera?

Jag har nu ändrat i inställningarna på avsändarens mobil så att han får en varning innan han skickar stora filer och dottern får leva vidare ett tag med min gamla Siemens som inte kan ta emot MMS överhuvudtaget. :lol:

Nu verkar det iofs redan kört, men ett alternativ är ju bara att vänta ut att leveranstiden för MMS:et går ut. Förhoppningsvis är inställningen satt på 72 timmar (tror jag brukar vara default).

Nu verkar det iofs redan kört, men ett alternativ är ju bara att vänta ut att leveranstiden för MMS:et går ut. Förhoppningsvis är inställningen satt på 72 timmar (tror jag brukar vara default).

Inställningen stod på 1 vecka som default och mottagarens telefonen dök redan efter några timmar. F. ö. finns att välja på 1 tim, 12 tim, 1 dag (dygn?), en vecka samt nätmaximum. I min mobil står den på nätmaximum som default men jag vet inte vad det innebär, någon som vet? Visste faktiskt inte att de här inställningarna fanns.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...