Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Programutveckling till iPhone?


Danneman101

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon här har lite mer fördjupad kännedom i ämnet programutveckling för iPhone?

 

Som jag förstått så kan man utveckla sina egna program till iPhone och sedan gratis distribuera dessa via App Store.

 

Tydligen används iPhone SDK'n här: http://developer.apple.com/iphone/program/download.html. Dock är en stor del av informationen bara åtkomlig för registrerade utvecklare.

 

1) Vad är det för programmeringsspråk som används? Om det är ett eget språk, vad liknar det? 

 

2) För att få tillgång till att distribuera via App Store, måste applikationen då uppfylla vissa krav? Var finns den kravlistan?

 

3) Måste man vara med i iPhone Developer Program och betala minst 99$ för att få tillgång till App Store? Det verkar ju dock som det är gratis att ladda ner sdk'n och börja leka med koden?

 

Tack på förhand,

 

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ladda ner sdk är gratis, för att lägga till program i appstore krävs en engångskostnad på 99$, sedan får du ladda upp hur många du vill. Alla ska godkännas av apple.

Språket som används är objective-c dvs en form av c

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för svaren :) Föresten, är man tvungen att utveckla i Mac OS X, eller går det även i windows-miljö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för svaren :) Föresten, är man tvungen att utveckla i Mac OS X, eller går det även i windows-miljö?

 

Nej, SDK och Xcode (som man utvecklar i) finns bara till Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag väl ta och börja spara till en mac då :P

 

Men det borde väl gå att köpa endast en mac os x-licens och köra på sin pc via dual-boot? De nya macarna är ju intel-baserade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag väl ta och börja spara till en mac då :P

 

Men det borde väl gå att köpa endast en mac os x-licens och köra på sin pc via dual-boot? De nya macarna är ju intel-baserade...

 

 

Det är mot Apples regler då deras operativsystem endast får installeras på Apple-maskinvara. Dessutom måste du se till att din hårdvara motsvarar en Mac till punkt och pricka för att det ska fungera bra.

 

Köp en Mac mini med studentrabatt som kodningsmaskin istället. 5000kr ca.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kanske är värt det...fast jag kikar på blocket efter lite mer lågprisade modeller. Frågan är dock vad minimikraven är på dator för att jag ska kunna köra Mac OS X 10.5.3 (vilket ju är minimkravet på os för X-code-programmering)? Tydligen måste det iaf vara en intel-baserad mac, enligt specsen för x-code...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...