Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Flip Mino

medlemsnamn23

Recommended Posts

medlemsnamn23

post-24420-1217925622_thumb.jpg

Ville bara tipsa om Flip Mino, som jag använt i några veckor nu. Fick den direkt från USA, då den endast är tillgänglig där (Flip Ultra är däremot även tillgänglig i U.K.).

En otroligt liten och behändig videokamera, som finns i vit eller svart (passar snyggt till en MacBook till exempel). 2GB flashminne som resulterar i 60 minuters videoinspelning i 640-480 med stereoljud. Med sin USB 2.0 arm (därav namnet Flip) drar man enkelt över AVI filerna in i datorn (3IVX codec medföljer) och sedan till iMovie, eller vad man nu vill använda för redgeringsprogram. Eller så finns det inbyggt ett fungerande program (som ligger installerat på Flip Mino) för att redigera, lägga upp videos på YouTube, MySpace eller om man vill maila ett videoklipp till någon. Jag föredrar att dra över AVI filmerna till min MacBook för att sedan redigera i iMovie. Snabbt och enkelt.

Rent designmässigt är den otroligt snygg, och ser lite ut som en Apple produkt. Lätt att använda, ännu enklare att komma igång med. Laddningsbara batterier är inbyggda och laddas genom USB porten utan problem. Men det stora plusset är att det tar inte mer än någon sekund från det att man tar fram den till att filma. Mycket av det man vill filma och spela in är ju oftast oväntat, och med en Flip Mino i fickan kan man få det på film inom några sekunder. Startuptiden är således otroligt snabb. Däremot är den 2X digitalzoom funktionen kanske inte världens bästa.

Filmkvalitén blir bra, i alla fall i helskärm på en MacBook. En Flip Mino är inget alternativ till en "riktig" videokamera, men ett utmärkt komplement. Och tanken med filmerna från en Flip Mino är som jag förstått det till för digital distribution, e-mail, egna hemsidor / bloggar, YouTube, MySpace och Facebook. Däremot så tycker jag att kvalitén fungerar så pass bra kvalitetsmässigt att jag använder den för att göra egna filmer i iMovie och liknande.

Förutom snygg förpackning (lite som tidigare iPod modeller) får man med en skyddsduk / bärpåse och TV output kablar.

Priset ligger på $179.99 ($159.99 på Amazon.com) och är defintivt väl värt det!

Läs mer här:

http://theflip.com/

http://www.macworld.com/article/134743/200...mino.html?t=200

• 1 month later...
  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...