Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Invandrare nekas ID-kort


Alix

Rekommendera Poster

Invandrare*, cirka en halv miljon människor, har i dag svårt att skaffa ID-kort, sedan Svensk Kassatjänst upphört. De är utelämnade till bankernas högst godtyckliga hantering. Frågan sägs beredas på regeringskansliet, men ingen vet av vem. Något förslag om att invandrare ska kunna få ID-kort finns inte i riksdag eller regering.

 

Mjaha, FRA-lagen, sänkt a-kassa, sjuka får ingen sjukpenning efter ett år, och nu nekas invandrare ID-kort. Heja Seinfeld? Näää... :superirriterad:

 

 

*Svenska medborgare kan få ID-kort hos polisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Såg inslaget på Aktuellt nyss, man baxnar..moment 22 ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så går det när man avskaffar posten och leker småföretag med statliga pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så går det när man avskaffar posten och leker småföretag med statliga pengar.

 

Håller med. Det Per Albin Hansson kallade Folkhemmet har i 20 års tid monterats ner av folk som tycker sej veta bäst. Det får räcka nu. Den smygande rasismen är värre än den öppna. Skinnskallar och siegheilare kan man bevaka och hålla i schack för de syns så väl men deras bidragsgivare och andra människor, som sitter på sina kontor och myser, är inte lika lätt att komma åt. De kan diskriminera och åker väl endast på en åthutning för att de nån gång låter munnen glappa om vad de egentligen tycker om människor från andra länder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sjukt.

 

Det blir bara sämre och sämre.. så hör man att moderaterna har hjälpt till så mycket. de gör ju allt lika bra som alla andra. eller, ska man säga lika dåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ett inslag om detta på radion förra veckan. Saken är den att de kan få ID-kort, om de är kunder i en bank, men problemet är att enskilda bankkontor inte har koll på vad "moderbanken" har för regler kring detta, och bråkar på så vis med kunderna. Men, som sagt, ID-kort kan de få rent formellt.

 

Däremot tycker jag att detta borde vara polisens sak att ta hand om. Polisens ID-kort är bara för svenska medborgare, men man borde då ha ett likvärdigt kort för icke-medborgare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja snacka om att utsätta svaga människor för att bli tvungen att ta svartjobb osv.

jag tror att vissa i högerpartier typ moderaterna vill ha ett samhälle där man har rättslösa gästarbetare som i t.ex. Dubai.

Då tycker dom att det är ordning och redan i kolonin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är för jävligt, osså den här stormen som nu drar fram, 68 mm på "min" campingplats, skulle aldrig ha hänt under Per Albin. Byt regering, ropen skalla, ID-kort åt alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ett inslag om detta på radion förra veckan. Saken är den att de kan få ID-kort, om de är kunder i en bank, men problemet är att enskilda bankkontor inte har koll på vad "moderbanken" har för regler kring detta, och bråkar på så vis med kunderna. Men, som sagt, ID-kort kan de få rent formellt.

 

Däremot tycker jag att detta borde vara polisens sak att ta hand om. Polisens ID-kort är bara för svenska medborgare, men man borde då ha ett likvärdigt kort för icke-medborgare.

Ja, det var i P1:s Plånboken. Men banker har ingen myndighetsställning, och är således inte skyldiga att ge ut ID-kort till dem som har rätt att få dem. Om man nekas ID-kort är man rättslös. Vem ska man överklaga till? Detta är inte värdigt en rättsstat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Moderaterna har väl alltid gillat att trampa på de svaga. Var det på allvar nån som trodde att de helt plötsligt bytt strategi inför valet 06?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är för jävligt, osså den här stormen som nu drar fram, 68 mm på "min" campingplats, skulle aldrig ha hänt under Per Albin. Byt regering, ropen skalla, ID-kort åt alla.

:D Eftersom det inte var bättre förr, så ska ingen klaga? Ungefär så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderaterna har väl alltid gillat att trampa på de svaga. Var det på allvar nån som trodde att de helt plötsligt bytt strategi inför valet 06?

Det lustiga (nåja) är att så många av dem, som röstar på moderaterna, drabbas av deras politik. Men många drömmer kanske om ett rikare liv, och tror att stödet till moderaterna är ett steg på vägen? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var i P1:s Plånboken. Men banker har ingen myndighetsställning, och är således inte skyldiga att ge ut ID-kort till dem som har rätt att få dem. Om man nekas ID-kort är man rättslös. Vem ska man överklaga till? Detta är inte värdigt en rättsstat.

 

Å andra sidan kan jag tycka att vi är för besatta av ID-handlingar här...

 

Hur som helst bör alla med uppehållstillstånd få svenska ID-kort och svenska pass av polisen. Jag tror också det kommer att bli så inom kort, eftersom detta tagits upp flera gånger den senaste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Det lustiga (nåja) är att så många av dem, som röstar på moderaterna, drabbas av deras politik. Men många drömmer kanske om ett rikare liv, och tror att stödet till moderaterna är ett steg på vägen? :D

 

Man kan aldrig lära en gammal hund att sitta. Jag tycker synd om de som gick på moderaternas babbel när de lanserade sig som det nya "arbetarpartiet". Moderaterna har alltid varit och kommer så fortsättningsvis att vara ett parti för det övre samhällsskicktet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan kan jag tycka att vi är för besatta av ID-handlingar här...

Jo, det är sant. Emellanåt får jag lämna bankkort och körkort till kassan i affären, bara för att maskinen säger till om det, trots att jag har kod till kortet. Varför bara kolla ibland, och inte alltid?

 

Hur som helst bör alla med uppehållstillstånd få svenska ID-kort och svenska pass av polisen. Jag tror också det kommer att bli så inom kort, eftersom detta tagits upp flera gånger den senaste tiden.

Ja, de sköter ju redan ID-kort åt svenska medborgare, varför inte åt alla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Eftersom det inte var bättre förr, så ska ingen klaga? Ungefär så?

 

Nej, men vissa uttrycker sig som på ett symöte, man förfasar sig och spelar upp situationer och skyller på regerignen, vädret, polisen, värden, klimatförstöringen, man strösslar med pateiska förklaringar och konstateranden.

Billig polemik! Jag har inget emot åsikter, men ogrundade åsikter där man streemande kräks fram enkla klyschor, som fantastiskt nog går hem hos övriga klyschmakare och det blir som en lavin av ojanden. Slutledningarna är ju smått fantastiska.

 

I en annan tråd har en amerikansk skådis, Morgan Freeman, skadats i en bilolycka. Hur länge dröjer det innan konstaterandet att det är typiskt amerikanskt leta sig in i den tråden. Antagligen var det en full svensk moderat i den andra bilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderaterna har alltid varit och kommer så fortsättningsvis att vara ett parti för det övre samhällsskicktet.

Precis. Det har inte blivit lättare att vara småföretagare, men storbolagen ska få sänkt skatt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men vissa uttrycker sig som på ett symöte, man förfasar sig och spelar upp situationer och skyller på regerignen, vädret, polisen, värden, klimatförstöringen, man strösslar med pateiska förklaringar och konstateranden.

Billig polemik! Jag har inget emot åsikter, men ogrundade åsikter där man streemande kräks fram enkla klyschor, som fantastiskt nog går hem hos övriga klyschmakare och det blir som en lavin av ojanden. Slutledningarna är ju smått fantastiska.

 

I en annan tråd har en amerikansk skådis, Morgan Freeman, skadats i en bilolycka. Hur länge dröjer det innan konstaterandet att det är typiskt amerikanskt leta sig in i den tråden. Antagligen var det en full svensk moderat i den andra bilen?

:lol:

kräks fram enkla klyschor
Den som sa det, va det...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan kan jag tycka att vi är för besatta av ID-handlingar här...

 

 

Menar du att Sverige skulle skilja sig från andra ute i världen, eller vad menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: Den som sa det, va det...

 

Jag försökte faktiskt vara seriös. Du för oftast fram sakliga argument, sen att man kan komma fram till olika slutsatser är en annan sak. Därför respekterar jag dig och dina åsikter trots att jag inte alltid delar dem. Men jag tror inte att du t.ex. anser att moderaterna vill trampa på folk eller annat liknande trams som flödat fram i denna tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Jag försökte faktiskt vara seriös. Du för oftast fram sakliga argument, sen att man kan komma fram till olika slutsatser är en annan sak. Därför respekterar jag dig och dina åsikter trots att jag inte alltid delar dem. Men jag tror inte att du t.ex. anser att moderaterna vill trampa på folk eller annat liknande trams som flödat fram i denna tråd?

 

Du som är så full av respekt inför andras åsikter får väl respektera att jag anser det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som är så full av respekt inför andras åsikter får väl respektera att jag anser det då?

 

Du tramsar ju bara, när förde du fram ett sakligt argument för det ena eller andra? Varför du tycker si eller så.

Du kan väl börja med att motivera varför du anser att moderaterna bara vill trampa på folk, och på vad du grundar denna anklagelse. Och vad är dina alternativ i olika sakfrågor? Sånt kan leda en diskussion framåt, men att bara kräkas fram billiga stönanden bidrar till ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte faktiskt vara seriös. Du för oftast fram sakliga argument, sen att man kan komma fram till olika slutsatser är en annan sak. Därför respekterar jag dig och dina åsikter trots att jag inte alltid delar dem. Men jag tror inte att du t.ex. anser att moderaterna vill trampa på folk eller annat liknande trams som flödat fram i denna tråd?

Seriöst, nej, det anser jag inte. De är säkert övertygade om att de gör sitt bästa för Sverige. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi fortsätta diskussionen om ID-korten och alla kockar som är inblandade i denna usla soppan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi fortsätta diskussionen om ID-korten och alla kockar som är inblandade i denna usla soppan?

Absolut.

 

Frågan är: hur kan man lägga ned Svensk Kassatjänst, innan man har löst frågan om ID-kort för invandrare?

 

Visste man inte om det, eller struntade man i det? Vilket är värst? Det borde regeringens väljare få svar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...