Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Överföra dokument från gammal imac G3 till 24"imac

Tangmannen

Recommended Posts

Hej, det är så att jag fått i uppdrag av päronen att överföra massor med dokument och appleworks filer från en gammal Imac G3 till en ny imac24". Filerna innehåller en jävla massa viktig text o mallar, fakturor osv. Men det är så att när jag överför så finns det inte riktigt något program på imac 24" som kan läsa dom här gamla filerna förutom imacs textredigerare men med textredigeraren ser man inte allt, linjer, rutnät och sånt är borta. alla filerna är " Unix-körbara"

så jag undrar om ni vet något program för imac 24" som är kompatibelt med gamla imac G3 appleworks ordbehandlingsprogram?.

Vilken version är det av Applework?

Börja annars med att bara flytta över Applework, fungerar bra i Leopard för mig

post-113-1217870758_thumb.jpg

Edit:

Välkommen hit, såg att det var första nlägget.

Olli Ojonen

Har G3 Firewire, kan Du ansluta båda datorerna och föra över filena. Fast det är väl programmen som är problemet. :)

Välkommen till forumet.

Med vänlig hälsning

Olli

Tack för alla svar, det är version 6.2.9 på appleworks, ska prova överföra hela programmet imorrn då:)

Då kommer det att fungera :yeahbaby:

Eller varför inte installera AppleWorks från installationsskivan? Så kommer Hjälp och Ordlistor och annat med.

Sen är ju frågan vilket program "päronen" vill fortsätta använda på nya iMacen. Till skillnad från bl.a. Pocahontas tycker jag att AppleWorks fungerar ganska dåligt numera. Bland annat blir texten ful och svårläst på skärmen. Själv har jag efterhand konverterat alla mina AW-dokument till MS Word 2004. Jag har låtit AppleWorks konvertera dokumenten: välj Spara som, under Filtyp: välj Word Mac 98/2001. Det konverterade dokumentet kan sedan öppnas i Word 2004. Möjligen behålls formateringar och annat bättre den vägen, än om man låter Word eller Pages sköta konverteringen.

Det enda konstiga efter AW:s konvertering är att Words rättstavning tror att det är engelskspråkiga dokument. Man får markera all text och och välja Språk - Svenska under Verktygsmenyn.

Det är väl bara att prova sig fram lite grand och se vilket som blir bäst. Är det en alldeles ny iMac så finns det väl med demoversioner av både Pages och Word?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...