Jump to content
Just nu i M3-nätverket

"missing hal.dll" -problemet

dr zebra

Recommended Posts

Nu blir jag såå trött...

Hade det här "hal.dll missing or corrupted"-problemet som jag liksom cpak (se annan tråd) försökt lösa med att ta bort windowspartitionen och göra om alltihop från början utan framgång. Efter att ha läst tråden testade jag med att göra "quick-formatering" och - ja, det funkade!!! -i en vecka :angry:

När jag skulle logga in mig på jobbet 2003-server så fick jag återigen upp det välkända fönstret!

Varför? Känns lite surt att behöva göra om partitionering och ominstallation av XP gång efter gång. Det tar ju en liten stund. Eller måste jag ha en PC bredvid min iMac för att kunna koppla upp mig mot jobbet? Förtar ju lite av vitsen med att köpa en iMac.

Hjälp mig snälla vänner!!!

Först, varför starta en ny tråd?

Om den håller på så där även efter ominstallation och formatering av Windows skulle jag tro att det är något hårdvaruproblem. Kanske är hårddisken trasig och sökvägen till hal.dll försvinner titt som tätt.

Edit: Googlade lite och det verkar som om det även kan uppkomma om det är något fel på din windowsskiva. Provat med någon annan?

Svar på fråga 1): Fick inget svar när jag skrev i den gamla tråden, men det fick jag ju nu... (tack för det!)

När det gäller frågan om hårdvaruproblem - menar du att hårddisken till min nya iMac är paj... eller missförstår jag dig?

Jo, jag har också funderat på om det är ngt fel på min winXP-skiva (också den nyinköpt OEM). Ska försöka med sonens XP-skiva nästa gång...

Njaa, skulle nog inte tro att hårddisken är paj. Läste inte så noggrant att du körde via boot camp (trodde det var en "vanlig" PC), och eftersom allt verkar funka problemfritt i OS X så är nog hårddisken okej.

Jag skulle prova att installera med den andra skivan. När du kör igenom guiden, välj då inte snabbformatering, utan den vanliga. Det tar lite längre tid, men då blir det förmodligen inga fel i filsystemet i alla fall. Vet aldrig om det kan vara felet.

Är det inte så att det finns med en hal.dll i Bootcamp? Har du installerat drivrutinerna från den DVD-skiva som följde med dator? Om den levererades med Leopard förstås. Om den levererades med Tiger så måste man köpa Leopard för att få tag p Bootcamp.

Är det inte så att det finns med en hal.dll i Bootcamp? Har du installerat drivrutinerna från den DVD-skiva som följde med dator? Om den levererades med Leopard förstås. Om den levererades med Tiger så måste man köpa Leopard för att få tag p Bootcamp.

hal.dll är ju en kärnkomponent i hjärtat av windows. Tror knappast att bootcamp-skivan kan ha något med saken att göra, men jag har haft fel förut...

Hej Mizhou!

Jo jag har installerat drivrutinerna via min installationsskiva (Leopard) efter att jag installerat XP. (missade det första gången och då funkade inte nätverkskortet bl.a....)

Menar du att man skulle kunna reparera via Leopard-skivan???

Tänker pröva med sonens XP-skiva i morgon kväll, får se om det blir ngn skillnad.

hal.dll är ju en kärnkomponent i hjärtat av windows. Tror knappast att bootcamp-skivan kan ha något med saken att göra, men jag har haft fel förut...

Ja, du har kanske rätt. Men om det är en Hardware Abstraction Layer, så finns den j uför att resten INTE ska komma åt hårdvaran, och deras hal.dll kan väl knappast vara skriven så att den är så generell att den funkar på alla moderkort. När man köper moderkort löst så följer det med en skiva med drivrutiner som är specifika för just det moderkortet. Drivrutinerna bör väl vara det enda som har direkt access mot hårdvaran, och därmed borde det ju vara de som utgör en del av hal.dll.

Men det kan ju vara så att hal.dll är en del av Windows som du säger, och att den då är Windows motsvarighet till IOKit eller så. Jag kan iofs en hel del om Windows, men är inte säker på just denna detalj. Men vi har ju många från Windows-världen här på forumet, så någon annan borde ju kunna ge ett helt korrekt svar på den frågan.

Ja, du har kanske rätt. Men om det är en Hardware Abstraction Layer, så finns den j uför att resten INTE ska komma åt hårdvaran, och deras hal.dll kan väl knappast vara skriven så att den är så generell att den funkar på alla moderkort. När man köper moderkort löst så följer det med en skiva med drivrutiner som är specifika för just det moderkortet. Drivrutinerna bör väl vara det enda som har direkt access mot hårdvaran, och därmed borde det ju vara de som utgör en del av hal.dll.

Men det kan ju vara så att hal.dll är en del av Windows som du säger, och att den då är Windows motsvarighet till IOKit eller så. Jag kan iofs en hel del om Windows, men är inte säker på just denna detalj. Men vi har ju många från Windows-världen här på forumet, så någon annan borde ju kunna ge ett helt korrekt svar på den frågan.

Nej, jag kan nog inte hjälpa dig längre heller. Är ingen expert på området.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...