Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nybörjare Apple TV


plexmar

Rekommendera Poster

Nu har jag kikat runt lite i forumet och läst lite om Apple TV, och nu tänkte jag bomba med frågor :)

 

Apple TV kopplar alltså ihop TV'n med datorn, trådlöst, och jag kan spela upp filmerna osv som jag har på datorn på min TV utan några sladdar eller annat tjafs?

 

Vad jag förstått så är Apple TV begränsat till iTunes och materialet jag har på iTunes. Men jag har också förstått att man kan ''hacka'' Apple TV så att man inte behöver ha materialet på iTunes, utan kan ha det i datorn enbart?

 

Ni som använder Apple TV, fungerar det bra och fungerar det lika bra som om jag skulle spela en dvd-film(tänker främst av allt på bild och ljud-kvalitét)?

 

Nackdelar?

 

Kan man spela alla format?

 

Ska kanske tillägga att jag har en PC.

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HC Andersson

Apple TV kopplar alltså ihop TV'n med datorn, trådlöst, och jag kan spela upp filmerna osv som jag har på datorn på min TV utan några sladdar eller annat tjafs?

 

Ja.

 

Vad jag förstått så är Apple TV begränsat till iTunes och materialet jag har på iTunes. Men jag har också förstått att man kan ''hacka'' Apple TV så att man inte behöver ha materialet på iTunes, utan kan ha det i datorn enbart?

 

Du kan konvertera dina filmer så att de går att lägga till i iTunes. Men det första jag gjorde var att hacka min AppleTV (på den tiden var man tvungen att ta ur hårddisken). Om du blir medlem på ATVpatch.com (kostar 20USD) så kan du ladda hem deras program-vara. Denna programvara lägger du in på ett usbminne (kräver Win XP) och sedan är det bara att köra in den i AppleTV'n och så är den hackad. Sedan är det bara att slänga över filmer från datorn till AppleTV'n trådlöst. Har själv ca 100 filmer på min ATV just nu. Divx'ar och sånt går bra men MKV's går sämre.

 

Ni som använder Apple TV, fungerar det bra och fungerar det lika bra som om jag skulle spela en dvd-film(tänker främst av allt på bild och ljud-kvalitét)?

 

Kvalitén är grymt bra. Spelar du divx-filmer så är det ju sämre än DVD men det beror ju på att DIVX-filmerna och inte AppleTV'n. Om du däremot konverterar DVD-filmer själv och lägger in i iTunes så blir dessa grymt bra på AppleTV! Ljudet är toppen, speciellt om man kör med optisk ljudkabel.

 

Nackdelar?

 

Att man inte kan spela upp MKV-filmer och att man inte kan köpa HD-filmer (eller vanliga filmer) i iTunes ännu.

 

Kan man spela alla format?

 

Med en hackad ATV fungerar de flesta formaten.

 

Ska kanske tillägga att jag har en PC.

 

Jag med.

 

Lite andra bra saker:

 

* Att man kan spela upp musik från iTunes på en dator i AppleTV'n. När jag sitter vid laptopen så väljer jag ATV som högtalare och då blir det disco i hemmet.

* Att ha Youtube inkopplat till TV'n.

* Att ha iPod touch och iPhone som världens häftigaste fjärrkontroller till AppleTV'n!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple TV kopplar alltså ihop TV'n med datorn, trådlöst, och jag kan spela upp filmerna osv som jag har på datorn på min TV utan några sladdar eller annat tjafs?

 

Ja.

 

Vad jag förstått så är Apple TV begränsat till iTunes och materialet jag har på iTunes. Men jag har också förstått att man kan ''hacka'' Apple TV så att man inte behöver ha materialet på iTunes, utan kan ha det i datorn enbart?

 

Du kan konvertera dina filmer så att de går att lägga till i iTunes. Men det första jag gjorde var att hacka min AppleTV (på den tiden var man tvungen att ta ur hårddisken). Om du blir medlem på ATVpatch.com (kostar 20USD) så kan du ladda hem deras program-vara. Denna programvara lägger du in på ett usbminne (kräver Win XP) och sedan är det bara att köra in den i AppleTV'n och så är den hackad. Sedan är det bara att slänga över filmer från datorn till AppleTV'n trådlöst. Har själv ca 100 filmer på min ATV just nu. Divx'ar och sånt går bra men MKV's går sämre.

 

Ni som använder Apple TV, fungerar det bra och fungerar det lika bra som om jag skulle spela en dvd-film(tänker främst av allt på bild och ljud-kvalitét)?

 

Kvalitén är grymt bra. Spelar du divx-filmer så är det ju sämre än DVD men det beror ju på att DIVX-filmerna och inte AppleTV'n. Om du däremot konverterar DVD-filmer själv och lägger in i iTunes så blir dessa grymt bra på AppleTV! Ljudet är toppen, speciellt om man kör med optisk ljudkabel.

 

Nackdelar?

 

Att man inte kan spela upp MKV-filmer och att man inte kan köpa HD-filmer (eller vanliga filmer) i iTunes ännu.

 

Kan man spela alla format?

 

Med en hackad ATV fungerar de flesta formaten.

 

Ska kanske tillägga att jag har en PC.

 

Jag med.

 

Lite andra bra saker:

 

* Att man kan spela upp musik från iTunes på en dator i AppleTV'n. När jag sitter vid laptopen så väljer jag ATV som högtalare och då blir det disco i hemmet.

* Att ha Youtube inkopplat till TV'n.

* Att ha iPod touch och iPhone som världens häftigaste fjärrkontroller till AppleTV'n!

 

 

Tack för alla bra svar!

 

Två frågor bara:

 

Vad är MKV-filmer?

 

Så jag måste konvertera dvd-filmerna till något speciellt format innan jag för över dem till Apple TV'n? Eller kan jag föra över dem som .iso filer och ändå kunna se dem? Om jag måste konvertera, till vilken sorts fil och hur?

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en fråga:

 

Spelar det någon roll vilken version av Apple TV'n det är? Tänkte försöka köpa en begagnad på eBay. Hittade bland annat denna: Apple TV MA711LL/ 40gb hard drive 802.11b/g

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll vilken version av ATV du köper. Hårdvarumässigt är det densamma. Enda som skiljer är mjukvara men det uppdaterar du bara.

 

Själv kör vi en ATV 160GB ohackad och är väldigt nöjda. Att konvertera filmer är inte så svårt med gratisprogrammet iSquint alternativt DVD med Handbrake.

 

Men man längtar faktiskt efter att kunna hyra filmer via iTune. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om jag hackar ATV, kan jag då föra över .iso filer direkt till ATV'n eller måste man konvertera .iso filer till något annat? I så fall, hur och vad för fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple TV kopplar alltså ihop TV'n med datorn, trådlöst, och jag kan spela upp filmerna osv som jag har på datorn på min TV utan några sladdar eller annat tjafs?

Nja, du har kabel mellan AppleTV och TVn, men inte mellan dator och AppleTV.

 

EDIT: Min TV har "trådlösa" surroundhögtalare. Men en av surroundhögtalarna måste sitta i ett eluttag i alla fall och därifrån går det en sladd till den andra kanalen/högtalaren. Det trådlösa är alltså bara ljudöverföringen mellan TVn och högtalarna, så jag måste ändå dra sladd uppför väggen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, du har kabel mellan AppleTV och TVn, men inte mellan dator och AppleTV.

 

EDIT: Min TV har "trådlösa" surroundhögtalare. Men en av surroundhögtalarna måste sitta i ett eluttag i alla fall och därifrån går det en sladd till den andra kanalen/högtalaren. Det trådlösa är alltså bara ljudöverföringen mellan TVn och högtalarna, så jag måste ändå dra sladd uppför väggen...

 

 

Jo, det vet jag. Men tänkte om det var trådlöst till datorn. Hur gör man när man flyttar över filmer från datorn till ATV'n? Är det trådlöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det vet jag. Men tänkte om det var trådlöst till datorn. Hur gör man när man flyttar över filmer från datorn till ATV'n? Är det trådlöst?

 

Ännu en fråga: Behöver man ens flytta över filmen till hårddisken på ATV.. kan man streama trådlöst istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De två senaste frågorna är redan besvarade alternativt läs manualen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De två senaste frågorna är redan besvarade alternativt läs manualen. ;)

 

Såg det nu :)

 

Om man hackar ATV'n, kan man fortfarande använda iPhonen som fjärrkontroll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg det nu :)

 

Om man hackar ATV'n, kan man fortfarande använda iPhonen som fjärrkontroll?

 

Kan man spela upp .iso filer med en hackad ATV?

 

Och om man hackar ATV'n, lägger man in filmerna på iTunes precis som när den är ohackad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
yellowdog101@gmail.com
Kan man spela upp .iso filer med en hackad ATV?

 

Och om man hackar ATV'n, lägger man in filmerna på iTunes precis som när den är ohackad.

 

 

Det undrar jag med. Så har du fått något svar än? Har ju gått ett tag sen du ställde frågan=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...