Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trasig tangent


matber

Rekommendera Poster

MIn kompis har totalkvaddat min gamla trotjänare, PB G4 15" från 2002. Datorn sprack helt enkelt i två delar. :cry:

 

Dvs. det är nog inte så illa som det låter, ena biten består av dator, skärm och tangentbord, etc. Men den andra biten är backspace-tangenten (den längst upp till höger).

 

Efter många försök att få dit den lilla plastbiten känns det som att jag måste ge upp. Jag får helt enkelt inte dit den. (När jag tittar ordentligt ser jag att en "klack" på plastbiten troligen har gått sönder också. Allt är dock så smått så det är svårt att se.)

 

Datorn ser väldigt lessen ut med en saknad tangent - det är dessutom enormt irriterande eftersom det är en tangent som jag använder rätt mycket (skriver väl fel ofta...).

 

Så, nu undrar jag vad jag ska göra. Nån som har nåt tips? Hur ska jag få dit tangenten igen? HJÄLP!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett externt tangentbord. Då kan du dessutom få upp skärmen i rätt höjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att backspace-tangenten fungerar fortfarande? Eller snarare att funktionen fungerar, om du trycker ner med en penna eller något?

 

Det ska ju vara en liten fjäder också, som ligger någonstans under tangenten. Och som gör att tangenten just fjädrar tillbaka när man trycker ner den. Utan fjäder blir det väldigt konstigt. Ett sätt är ju annars att helt enkelt limma fast tangenten i det lilla hålet den ska tryckas ner i. Det vill bara till att man limmar i rätt hål, så att säga. Och att fjädern ligger på plats också.

 

Kanske har jag helt fel. Det var länge sedan jag försökte något sådant, och var det nog på en PB 5300 CS från yngre stenåldern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att backspace-tangenten fungerar fortfarande? Eller snarare att funktionen fungerar, om du trycker ner med en penna eller något?

 

Det ska ju vara en liten fjäder också, som ligger någonstans under tangenten. Och som gör att tangenten just fjädrar tillbaka när man trycker ner den. Utan fjäder blir det väldigt konstigt. Ett sätt är ju annars att helt enkelt limma fast tangenten i det lilla hålet den ska tryckas ner i. Det vill bara till att man limmar i rätt hål, så att säga. Och att fjädern ligger på plats också.

 

Kanske har jag helt fel. Det var länge sedan jag försökte något sådant, och var det nog på en PB 5300 CS från yngre stenåldern.

Jo då, tangenten fungerar utmärkt. Men det är inte som du skriver ett litet hål utan en mycket tydlig gummiplopp som sticker upp. Den är dessutom självfjädrande så någon ytterligare fjäder behövs inte. Den trasiga tangenten är en tunn skiva som sitter fast i en saxformad konstruktion av vit plast som syftar till att stabilisera tangenten. Man skulle kunna limma fast tangenten på gummiploppen, men det skulle nog bli instabilt om man inte får med den saxformade konstruktionen... (lite svårt att förklara...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

surfade lite grann och fann den här annonsen på tradera. Är ju inte helt säker på att det är exakt rätt del, men det är ju en gammal titandator jag har och i stora drag från samma tidsålder som i annonsen.

 

Det hela bygger ju dels på att det är lättare att byta hela tangentbordet än bara en enstaka tangent. Men också på att ingen annan börjar trissa upp budet. 50 spänn plus porto är väl ungefär vad jag känner att jag kan pröjsa.

 

/ :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett externt tangentbord. Då kan du dessutom få upp skärmen i rätt höjd.

Hmm... det är ju iofs. också en lösning. Men den portabla funktionen hos datorn blir ju en smula lidande av det... :sarcastic:

 

...dessutom bygger den lösningen på att jag lyckas snatta ett gammalt usb-tangentbord från nån stackare här på jobbet... :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

surfade lite grann och fann den här annonsen...

Näe... :chockadskeptisk: Det visade sig inte vara rätt typ av kontakt - de skiljer sig åt mellan 500MHz- och 550 MHz-versionerna. Jag har temporärt tejpat (!) fast tangenten, det håller väl i några dar, suck. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...