Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Final Cut Pro eller Quicktime MPEg-2 läsare


zoukie

Rekommendera Poster

Ok, jag har köpt en videokamera som är helt fantastisk, förutom att filerna kommer i ett konstigt format, MOI, som måste konverteras till MPG.

 

Mina alternativ är:

Köpa en ny dator, eftersom det funkar i iMovie 08 i Leopard, eller köpa Leopard (men jag vet inte om min Macbook orkar utan at bli slö).

Köpa ett program som heter Final Cut Pro

Köpa ett plugin till Quicktime

 

Jag hittar inte nånstans där man faktiskt kan köpa Final Cut Pro!!

När jag söker på Apples hemsida hittar jag inte heller pluginen till Quicktime.

Jag har inte råd att köpa ny dator/OS nu. Tänkte göra det senare.

 

Varför måste alla prylar som jag alltid köper krångla?

Vad kostar Final Cut Pro? (lika dyrt/billigare att köpa nytt OS?) Var får jag tag i det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Final Cut Pro kan du nog glömma. Det är ett proffsprogram för videoredigering.

Det ingår i sviten Studio 2 som väger in på.... Nätta 12 500kr:

http://store.apple.com/se/product/MA886Z/A...amp;mco=MTY0MjE

 

Angående OS så har jag hört att Leopard flyter på bättre än Tiger på intel-datorer. Så att din Macbook orkar med Tiger är helt klart. Tycker du ska köpa Leopard, då det har många fördelar.

 

Men. Du får inte med iMovie '08 när du köper Leopard. För att få iMovie '08 behöver du köpa iLife '08 (kostar väl runt 700-800kr), och då spelar det ju ingen roll om du har Tiger eller Leopard.

 

Hursom är ändå Leopard en bra investering (hjälper dock inte ditt problem).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhå. Det var intressant (alltså att man kan köpa iLife 08 separat). Ska tänka på saken. Just nu är det nog enda alternativet om jag vill köra helt på Mac.

Jag får nog tugga vidare med pc tills jag har bestämt mig. Det fanns ett program som följde med kameran, men som vanligt var det ju bara för pc.

Det finns även ett konverteringsprogram som heter mpeg streamclip som jag har installerat, och det är det som kräver den där quicktime pluginen. Men jag tycker det är onödigt att köpa en plugin för 200 kr när jag inte ens vet om det kommer att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, plugin känns lite vanskligt tycker jag. Men det kanske fungerar klockrent.

 

Många som tror att man får med iLife vid köp av OS (eftersom man får det med ny dator), men så är ju ej fallet.

 

Googlade lite på formatet som du berättar om, och det verkar som om ffmpegx kan konvertera .moi-filer (gratisprogram). Dock är det ej särskilt användarvänligt, men du lyckas nog om du pillar runt lite.

 

Annars, om du tänker göra seriösare videoredigeringar kan du ju köpa Final Cut Express (konsumentverision av Pro). Det går loss på 1900 ungefär och då får du ett riktigt bra videoredigerinsprogram (dock kanske inte helt enkelt att komma in i för nybörjare). Final Cut Express och Pro lär ju hantera samma filformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte nya iMovie som ett bra alternativ för seriös videoredigering. Gamla iMovie som ingick i iLife '06 är mycket bättre. Den nya versionen är inte en ny version av samma gamla iMovie, utan ett helt nytt program med samma namn som den gamla. Den verkar mer rikta sig till de som vill småregigeringar av små videosnuttar som ska läggas upp på YuoTube och liknande.

 

Jag tror att det är bäst att du ser dig om efter ffmpeg, som någon tipsade om, och att du sedan redigerar i antingen gamla iMovie eller Final Cut Express (som går att köpa för överkomligt pris). Där kan du göra ungefär samma saker som i Final Cut Pro, men de har plockat bort en del finesser som en hemanvändare inte har nytta av, som t.ex att kunna generera klipplistor till klippmaskiner. Vad gäller redigering i övrigt så kan det det mesta av det som du kan göra i FCP. FCP går inte längre att köpa separat, utan ingår bara i Final Cut Studio, som föregående postare skrev, och Final Cut Studio går som sagt på drygt 12 papp.

 

Och så borde du överväga att skafa en kamera som ger vanlig DV ut. Det är det bästa formatet om du vill kunna redigera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Final Cut Pro kan du nog glömma. Det är ett proffsprogram för videoredigering.

Det ingår i sviten Studio 2 som väger in på.... Nätta 12 500kr:

http://store.apple.com/se/product/MA886Z/A...amp;mco=MTY0MjE

 

Angående OS så har jag hört att Leopard flyter på bättre än Tiger på intel-datorer. Så att din Macbook orkar med Tiger är helt klart. Tycker du ska köpa Leopard, då det har många fördelar.

 

Men. Du får inte med iMovie '08 när du köper Leopard. För att få iMovie '08 behöver du köpa iLife '08 (kostar väl runt 700-800kr), och då spelar det ju ingen roll om du har Tiger eller Leopard.

 

Hursom är ändå Leopard en bra investering (hjälper dock inte ditt problem).

 

Hehehe... läste just ditt meddelande igen. Final Cut Studio 2 kostar mer än en ny dator!!! (iaf en iMac som jag vill ha)

Tack för tipset om ffmpegx, ska kolla upp det.

Och nää, jag tänker INTE skaffa en ny kamera! Har ju precis köpt den och nåt av det bästa med den är att den är så lik min digitalkamera så jag behöver nästan inte lära mig nåt nytt:)

Jag är ingen avancerad filmare. Kräver inga fantastiska program, däremot roliga program:) Jag gillar iMovie HD, även om jag inte har pillat så mycket med det än. Hur som helst så räcker iMovie av nån sort gott o väl till mig. Jag gör små musikvideosnuttar (filmar på typ festivaler o dyl) och lägger upp på You Tube. Kommer att testa att klippa ihop grejer. Får se vad det går att göra, jag har precis börjat med film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag var du skulle jag försöka konvertera med ffmpegx (till något högkvalitativt format), och sedan redigera med iMovie HD. Det låter som bästa lösningen, då iMovie HD antagligen uppfyller alla dina krav.

 

Och sen köpa Leopard. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...