Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur gammal är min dator?


Justitia

Rekommendera Poster

Finns det något sätt att (i datorn) se när den började användas? :fundersam:

 

Jag kommer inte ihåg när jag köpte min PB G4 och har luskat runt bland dokument och program, men inte kunnat helt bekräfta när det var. Finns det kanske någon logg eller så där man kan kontrollera saken? (Jag uppgraderade till Tiger när det kom genom arkiv/install.)

 

(Jag har säkert kvittot någonstans för att se när jag köpte den, men med halva mitt liv i flyttkartonger och spritt mellan två länder är det för tillfället inte möjligt att hitta.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I systeminformation så har du serienumret. Du kan använda det för att söka i apple-supporten. Alla uppgifter finns i datorn antingen via terminalen eller viat ett litet gratisprogram för det, men kommer inte ihåg vad det heter. Ska kolla lite. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid det stämmer i programmen.

 

Läs av från ditt eget Serinummer om det t. ex börjar på G9608......

G9 = Tillverkningsort

6 = 2006

08 = vecka 08

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! men...

Mactracker har jag redan och jag är ju inte intresserad av att veta när den är tillverkad, utan när jag började använda den. Måste väl gå att se i någon systemlogg, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program som talar om hur många år, mån, dagar, timmar Du använt datorn vet inte vad det heter, fanns i classic vet inte om det finns till OS X. Kolla i versiontracker. :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om datumet när din hårddisk skapades stämmer med installationen av Tiger.

 

Bra idé! Datumet verkar stämma överens med första användningsdag (och datumet för previous systems motsvarar väl dagen då jag installerade Tiger).

 

Jag har alltså haft min PB sedan den 19 februari 2004.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...