Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Macbook (ej pro) vs Powerbook G4

Tok_Pelle

Recommended Posts

Jag har en liten fundering,

Sitter idag med en macbook 1,83ghz / 1gb ram, jag är helnöjd med hur den fungerar

men känner att skärmen kanske är lite liten, sen är det lite tråkigt att den inte har belyst tangentbord.

Då funderar jag lite på en 15/17 tums powerbook med 1,5/1.67 ghz (MBP kostar mer än jag har råd med)

Vad tycker ni, är det ett "nedköp" att skaffa en powerbook?

kommer jag märka av prestandaskillnaden märkvärt?

Och vad kan man räkna som "normal livslängd" på en Powerbook, jag har lite fått för mig att det är en evighetsmaskin, ligger det någon sanning i det?

Jag använder datorn i huvudsak till:

Ordbehandling

Iphoto

Itunes

Surf/chat

och vid något enstaka tillfälle Garageband

(kör inga tyngre applikationer, förutom garageband)

(innan jag skrev inlägget sökte jag efter en jämförelse mellan dessa utan att hitta något)

Skulle vara mycket tacksam om någon med bra kunskap/erfarenhet kan ge mig ett svar :ThumbsUp:

marcushedenstrom

Nästa sommar kommer den vara totalt obsolet då den inte kan köra kommande OS X 10.6 Snow Leopard. Åtminstone om inte Apple lägger om kursen helt och gör SL kompatibelt med PPC, men än så länge är utvecklarversionerna enbart för Intel.

Redan nu är t.ex. Java 1.6 enbart för Intel. PPC-maskiner står kvar på 1.5.

En Powerbook håller väl i fem år, kan jag tänka mig. Så nu har den väl två år kvar. Fast jag har inget statistiskt underlag.

Kraften i 1,5 GHz G4 är rätt okej. Du kommer kunna köra Leopard på den, och säkert det du listar. Givetvis är det en fördel för powerbooken att skärmen är större, även om upplösningen inte växer proportionellt, samt det du säger om belyst tangentbord och allt.

Prestandan i en sådan powerbook kan jag tänka mig är max hälften så kraftfull som din Macbook.

Benchmarks för Powerbook G4 1,5/1,67 GHz

http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/71043

Benchmarks för Macbook 2,0 GHz C2D

http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/71130

I rena benhmark är Macbooken 2-4 gånger snabbare.

Kontentan; om du kan avstå nästa års OS X-uppgradering och eventuella kommande program som bara funkar för Intel, samt inte behöver all råstyrka som macbooken har så kanske det är ett bra köp, bara den inte är för dyr. Säg 3000 kr.

Glömde skriva att jag ogillar den plastiga känslan på macbook med..

Men det kanske blir till att spara ett tag och köpa en mbp istället då,

nu när dom (enl rykten) skall förnya mbp både invändigt och utvändigt

borde ju dom "gamla" rasa nån krona i pris med...

Tack för ett bra svar

om nu inte någon som läser denna tråd har en riktigt billig powerbook till salu dvs?:D

:totaltgalen:

Ingemar Ragnemalm

Kanske en svart MacBook? De är visserligen av plast men lite annat stuk.

Inget ont om Powerbook G4, de är kanon för att köra PPC-program på, men är det inte det du skall göra så är MacBooken bra mycket snabbare. Plastigt eller plåtigt är en smaksak (själv har jag lite svårt för metallen på grund av krypstömmarna som ALLTID uppstår när man kör på nätadapter).

Ett kännbart minus på MacBook är dock den lilla skärmen. Den måste med i beräkningen. Bara en gammal Pismo :wub: har mycket bättre skärm, och 15" och 17" har ju ännu större.

PowerBooken är så långsam jämfört med MB:n att du kommer förgås. Tyvärr är det så.

Bytte själv från en PB till en MB förra sommaren och det var det bästa Mac-köpet jag nånsin gjort! Nackdelarna med MB:n (plast, mer fläkt, mindre skärm) vägs lätt upp av det förmånliga priset!!

/Mina två cent

Jag har en liten fundering,

Sitter idag med en macbook 1,83ghz / 1gb ram, jag är helnöjd med hur den fungerar

men känner att skärmen kanske är lite liten, sen är det lite tråkigt att den inte har belyst tangentbord.

Köp en extern skärm i så fall. Äldre mac:ar kommer inte kunna köra kommande versioner av Mac OS X.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...