Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macen död! Vad har hänt?


Disco Volante

Rekommendera Poster

Disco Volante

Min Macbook (2.16Ghz 1gig) hängde sig när jag skulle öppna aftonbladet. Efter en stund började ett knäppande ljud under chassit, lät helmysko. Jag var tvungen att tvångsavsluta allting med powerknappen.

 

När jag skulle starta börjar samma ljud igen, och ingenting annat händer. Efter ett tag kommer en blinkande ikon fram, en mapp med frågetecken i.

 

Nu befarar jag det värsta att hårddisken är totalpaj? Och att datorn inte kan starta pga det?

 

Ljudet låter helmysko, som ett hårdvarufel men ändå som om det kommer från inbyggda högtalaren (som står för startup soundet).

 

Någon som haft samma fel? Om det är hårddisken, är allting kört som fanns på den? Självklart har jag ingen recent backup, och självklart gick 1-årsgarantin ut för ett par veckor sedan :chockadskeptisk:

 

Vad ska jag göra?

 

Tack på förhand

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att sätta in din medföljande installationsskiva och se om Skivverktyg hittar disken, om inte så är det kört.

Backup är ett måste, hårddiskar är sköra prylar.

 

Det blir till att köpa ny hårddisk, och en backupdisk om du vill kunna behålla allt du lagrar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disco Volante

Jag har nog backup på min externa hårddisk kom jag på, åtminstone musikmappen och några andra viktiga saker.

 

Hur kan den bara dö helt plötsligt, och bara hålla i ett år? :/

 

Tack för tipset om installationsskivan, ska låna en kompis då min självklart är kvar i Norrköping där jag pluggar... :P

 

Vet du hur jag gör med den sedan? Sätter jag bara in den och låter den försöka fixa saker och ting själv?

Om jag nu tvingas köpa ny hårddisk och så, är det lättast o gå till någon Apple store (reparationsställe) och be dom sätta i en ny? Jag kan ingenting om sådant... Men vem vet om dom är så sugna att hjälpa till nu när garantin nyss gått ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sätter i skivan och låter installationsprogrammet gå igång utan att starta själva installationen. Det kommer att finnas en meny längst upp där du kan välja "verktyg" där finns skivverktyg...

I en MacBook är det mycket simpelt att byta hårddisk.. Lämnar du in den hos ett Serviceställe så kommer dom utan tvekan vilja ha en slant för jobbet och man brukar räkna sådan arbetstid i "påbörjad timme". Räkna alltså med runt en tusenlapp för det jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disco Volante

Oj, okej. Nej tänker då inte ge dom en tusenlapp för det...

 

Om den pajjat nåra dagar tidigare hade jag fått allt gratis... Lagom irriterande?

 

120gb är den på, försökte hitta såna att köpa nu men hittar inte. Kostar dom multum? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om installationsskivan, ska låna en kompis då min självklart är kvar i Norrköping där jag pluggar... :P

 

Tänk på att det måste vara samma datormodell, eller en retail-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disco Volante

Det är en Macbook, några månader nyare bara.

 

Funkar inte det?

 

Hm någon som har koll på hur apples telefonsupport fungerar nu när den kostar pengar efter ett år? Antar att det är nåt svindyrt betalnummer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Bara köp en ny disk. Inget att bland in Apple i. Det är mycket enkelt att byta hårddisk i Macbook. Du behöver ett mynt, och två små skruvmejslar. Nämligen Philips #0 (liten "stjärnmejsel") samt Torx-8 för själva hårddiskvaggan. Bägge finns på Clas ohlson.

 

Här finns en bra instruktionsvideo:

http://eshop.macsales.com/tech_center/installation.cfm

 

Hårddiskar då.

 

Detta är förmodligen vad du har nu. Seagate momentus 5400rpm 120GB.

http://www.dustinhome.se/pd_5010112087.aspx

 

Dörr nummer ett. Hitachi travelstar 320GB.

http://www.dustinhome.se/pd_5010145665.aspx

 

Du kan givetvis välja andra diskar. Det viktiga är att det är 2,5-tum format, de är 9,5 millimeter höga, samt givetvis har SATA-buss.

Undvik hårddiskar som har inbyggda accelerometrar, sådana som märker om du tappar datorn. De ska tydligen inte komma överens med den inbyggda accelerometern i Macbooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Tack för tipset om installationsskivan, ska låna en kompis då min självklart är kvar i Norrköping där jag pluggar... :P

 

Vad har hänt med din egen skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disco Volante

Tack så mycket för tipsen :)

 

Du har nog rätt, varför blanda in Apple. Jag tror nog inte dom kommer hjälpa stackars mig.

 

Blir nog o köpa på dustinhome, ska köpa en TV därifrån inom kort så passar bra :)

 

Min egna skiva är kvar i Norrköping bara, jag är hemma hos föräldrarna nu över sommaren så kan inte få tag i den.

 

edit: såg att du la till köpinfo ang. mejslarna! :)

 

 

---

 

Justeja. Jag är lite orolig för en till sak. Man kan ju inte veta helt säkert att det hjälper o byta hårddisk. Jag menar, något annat kanske är totalpaj också? :( Men Macar kanske är pålitliga på så sätt att dom talar om vad som är fel? Om jag får upp blinkande mappen med frågetecken så ÄR det hårddisken, och inget mer med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Du har nog rätt, varför blanda in Apple. Jag tror nog inte dom kommer hjälpa stackars mig.

 

Gick garantin ut för två veckor sedan sa du? Ring apple och fråga. De har ett 020-nummer på sin hemsida. Fråga vad de kan göra. Det kostar inget föränn ni kommer överens om att du behöver en timme med en tekniker.

 

Din far kanske har något i sin låda. Beror på vad han gör. Tror inte man har sådana här mejslar för att byta avgasrör på bilen. :P

 

Som jag skrev; Clas Ohlson eller någon verktygshandel som är inriktad på elektronik ska ha dem. Välj gärna mejslar som inte är de absolut billigaste. Annars får du mjuka spetsar som sliter sönder skruvhuvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Justeja. Jag är lite orolig för en till sak. Man kan ju inte veta helt säkert att det hjälper o byta hårddisk. Jag menar, något annat kanske är totalpaj också? :( Men Macar kanske är pålitliga på så sätt att dom talar om vad som är fel? Om jag får upp blinkande mappen med frågetecken så ÄR det hårddisken, och inget mer med det?

 

Kan absolut vara något annat. Men du skrev att det klickar från datorn, samt att systemet inte hittas. Det verkar vara disken.

 

Se till att få tag i den där installationsskivan innan du köper hårddisk. Sedan startar du från den, och därifrån ser du om hårddisken ger sig till känna.

 

Sen har du ju hårdvarutestet på den skivan också vill jag minnas, så du kan testa hela datorns hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disco Volante

Sagan fick ett lyckligt slut, troligtvis. :)

 

Gjorde som du sa och ringde supporten.

 

Eftersom garantin gick ut såpass nyss (18 dagar sedan) hörde han sig för med "bossarna" (eller någon annan person iaf :P) om de kunde göra ett undantag.

 

Så.. När jag kommer tillbaka till Norrköping till helgen får jag lämna in den och få en ny hårddisk fixad! :)

 

Apple-support kan man lita på! :)

 

Tack igen för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis, köp dig nu istället en extern disk och använd dig av Time Machine.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disco Volante
Grattis, köp dig nu istället en extern disk och använd dig av Time Machine.. ;)

 

:)

 

Extern hårddisk har jag, men tyvärr använder jag den inte alltför ofta :P Men ja, jag lär ju skaffa Leopard så jag kan använda TM :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...