Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta itunes biblotek?


smallville

Rekommendera Poster

Jag ska till och köpa en ny dator men vet inte riktigt hur jag enklast flyttar mitt itunes biblotek från min gamla dator till min nya. Mitt biblotek är nästan 6gb och många av låtarna har jag köpt på itunes så jag vill inta att något ska gå snett. Är det enklast att flytta dom till en extern hårddisk och sedan till den nya datorn, och hur är det med det där om hur många gånger man får flytta köpta låtar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från OS 10.4 finns det en ypperlig funktion som flyttar användarkonton och dess innehåll till den nya datorn. När du startar upp din nya mac kommer du att få en fråga om detta och sedan instruktioner om hur du skall koppla ihop datorerna. Detta sker med en firewire sladd.

 

Sedan sköts alltihopa med automatik och du får över rubb och stubb till din nya mac.

 

Musiken kan du flytta hur många gånger som helst, det som sätter stopp är hur många datorer du kan certifiera för att spela upp musiken. Vilket är max fem stycken samtidigt. Skulle man ha maxat sina fem datorer och ha glömt att avcertifiera någon gammal dator kan man nollställa alla fem, alltså avcertifiera alla fem maskinerna och sedan får man certifiera de man verkligen använder på nytt.

 

Så när du fått över all info till den nya datorn, avcertifiera den gamla om du inte skall använda den mer. Det är rätt smart att låta den gamla datorn vara ett tag innan man formaterar och/eller säljer den. Så man är helt säker på att allt verkligen kommit över.

 

Har dock aldrig hänt mig att något saknas, men ibland är det bra med hängslen och livrem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för det mycket bra svaret. Var någonstans ser jag vilka datorer jag certifierat, gäller det även ipods?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för det mycket bra svaret. Var någonstans ser jag vilka datorer jag certifierat, gäller det även ipods?

 

Varsågod!

 

Starta iTunes gå in i iTunes Store, tryck på knappen uppe i högra hörnet där namnet på ditt iTunes konto står.

Logga in och tryck på Visa konto, längst ned i översta rutan står hur många datorer du har certifierat.

 

Jag har aldrig behövt certifiera min iPod, vet inte riktigt hur det funkar där. Går förmodligen på kontot som iPoden är

kopplad/synkas mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade aldrig sett den informationen förrut faktiskt. Jag hade tydligen fem datorer certifierade redan vilket är lite märkligt. Jag har endast haft en dator plus att en kompis har fått några låtar av mig och han måste ange mitt lösen för att kunna spela dom så jag antar att han är en av de certifierade. Dock har jag haft två ipodar som jag använt men det blir ändå inte fem, jag fattar kanske inte riktigt hur det där fungerar. Jag tog bort alla certifikat nu och ändrade mitt lösen, få se om jag har en sur kompis nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...