Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac i trånga utrymmen


smellymarq

Rekommendera Poster

Hej

 

Förhoppningsvis går jag över från Windows till Mac inom en snar framtid (tjejen har inte förstått att vi behöver en ny dator än). Jag har min nuvarande dator i en inbyggd garderob i väggen. Jag har sökt lite i tråden om iMac och värmeutveckling och vad jag förstår så blir de nya Alu iMacarna ganska varma då värmen leds ut i chassit. Min fråga är om ni tror att det skulle fungera att ha en 24" iMac 2.8GHz med GeForce 8800 och ett luftutrymme på bara 6-7 cm ovanför och 5 cm på sidorna om skärmen? Det känns som att det borde bli väldigt varmt runt skärmen vilket skulle kunna leda till att datorn även blir varmare på insidan?

 

Någon som har en iMac "instängd" och kan dela med sig av sina erfarenheter?

post-34699-1217716883_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet. :geros:

 

Varför i garderoben?

Den är ju en prydnad även då den inte används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det för din nuvarande burk? Vanliga PCs brukar ju också bli rätt varma i sina chassin. Går det bra för den borde ju iMacen klara sig tycker jag.

 

 

Varför i garderoben?

Den är ju en prydnad även då den inte används.

Utrymmes skäl kanske, alla har inte plats för allt. Även om det är vackert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att man smusslar i garderoben om man har pc men med mac:en är det väl dags att kliva ur garderoben i dessa Pride-festiveltider :pompoms:

 

Skämt å sido. Verkar det vara för tätt för ventilationen kan du säkert skapa hål i hyllplanen både uppe och nere om det skulle behövas, vilket jag iofs inte tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en Fresh Integra SAM eller liknande med termostat och varvtalsreglering som du sätter i garderobsväggen. Eller ännu bättre - komplettera fläkten med en slang till ett frånluftsdon. (Finns det frånluftsventilation i huset så kan man ju skippa fläkten.) Då behöver du inte oroa dig för något eventuellt värmeöverskott.

Sök på http://www.fresh.se/ efter fläktar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet. :geros:

 

Varför i garderoben?

Den är ju en prydnad även då den inte används.

 

Tack så mycket! Visst är den oerhört snygg men som TheSeal nämner har jag inte så många ställen jag kan ha datorn på. Jag bor i en 3:a och har den i mitt "Biorum" där jag även ställt alla andra tekniska prylar i garderoben för att "dölja" dem (förstärkare, Blu-Ray, HD DVD m.m). Jag vill ha det rent och snyggt framme vid duken. iMacen ska vara kopplad till projektorn så att ha den i ett annat rum är inte aktuellt. Om jag köper en iMac så kommer jag fixa så att det blir snyggare och renare i garedroben. Det kan nog bli ganska snyggt att ha den där inne om jag fixar till det?

 

 

Hur går det för din nuvarande burk? Vanliga PCs brukar ju också bli rätt varma i sina chassin. Går det bra för den borde ju iMacen klara sig tycker jag.

 

Det syns nog dåligt på bilden men den nuvarande burken står under skärmen med ganska mycket utrymme runt sig (25-30cm ovanför och 20-25cm på sidorna). Det blir inte så varmt runt burken. Men där skärmen står känns det som att det är lite varm luft omkring den hela tiden. En 24" iMac borde ge från sig mer värme än en 19" LCD skärm? Dagens skärm har 12cm luft ovan och på sidorna men betydligt mer framför och bakom. Om jag köper en iMac så ska jag sänka hyllan den står på så att den får det luftutrymmet som jag nämnde i det första inlägget.

 

En av anledningarna till att jag vill köpa iMacen är att få bort burken under skärmen så att jag kan fylla det utrymmet med andra tekniska leksaker :totaltgalen: Inget argument som övertalade frugan dock :irriteradtjej:

 

Tack för alla svaren hittills...någon mer som har något att tillägga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så har du ju inte garderobsdörren kvar utan det är ju ett öppet utrymme. Har du som du säger några centimeters fritt utrymme runt om kan ju luften cirkulera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur går det att mata in och ut cd-skivor? iMacen har väl fortfarande en slot-in i ena hörnet?

 

Jag vet inte alls hur varm en iMac blir, men annars är det nog klokt som Obed säger att göra hål eller kapa av hyllplanen (i bakkanten) över och under så att luften får en extra cirkulationsmöjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur går det att mata in och ut cd-skivor? iMacen har väl fortfarande en slot-in i ena hörnet?

 

Jag vet inte alls hur varm en iMac blir, men annars är det nog klokt som Obed säger att göra hål eller kapa av hyllplanen (i bakkanten) över och under så att luften får en extra cirkulationsmöjlighet.

 

Jag vet inte om jag vågar kapa av hyllplanet ovanför. Det står en förstärkare som väger 24kg där och jag vill inte riskera något. Kanske göra hål i den men frågan är hur mycket det hjäper med tanke på att det kanske inte blir så snyggt?

 

Man får väl vrida datorn när man ska stoppa in en skiva :rolleyes:

 

Jag tänkte faktiskt på det tidigare att man får nog vrida på datorn :sorry: Det är ju inte så ofta man stoppar i en skiva nuförtiden? Vet inte när jag gjorde det sist faktiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag vågar kapa av hyllplanet ovanför. Det står en förstärkare som väger 24kg där och jag vill inte riskera något. Kanske göra hål i den men frågan är hur mycket det hjäper med tanke på att det kanske inte blir så snyggt?

Jag tänkte faktiskt på det tidigare att man får nog vrida på datorn :sorry: Det är ju inte så ofta man stoppar i en skiva nuförtiden? Vet inte när jag gjorde det sist faktiskt?

 

Nej, använder knappt aldrig skivor. Ibland om man ska kolla på nån DVD.

Men vrida datorn är ju inga problem, enkelt med en iMac :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl vrida datorn när man ska stoppa in en skiva :rolleyes:

 

Det är förstås en lösning, men det blir lite tjatigt kanske. Tänkte jag tills jag läste att SmellyMarq inte använder skivor särskilt ofta. Själv bränner jag en hel del musik-cd och en och annan data-cd, så det hade nog blivit jobbigt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min polare ställde in sin pc i garderoben för att få en tyst arbetsmiljö. Den dog, värmen blev för hög :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för alla tips, nu är faktiskt en 24" iMac beställd! Jag har ju 14 dagars ångerrätt om jag märker att den blir för varm. Värt ett försök :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till!

 

Så länge du inte stänger garderobsdörren när du sitter och jobbar är det nog ingen fara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till!

 

Så länge du inte stänger garderobsdörren när du sitter och jobbar är det nog ingen fara.

 

Hehe...Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min polare ställde in sin pc i garderoben för att få en tyst arbetsmiljö. Den dog, värmen blev för hög :(

 

Har vi ett luftflöde på 10 l/s, vilket är vanligt i ett sovrum så får vi 36 m3/tim *0,35 watt - (vilket är den effekt vi behöver för att värma ett luftflöde på 1 m3/ tim luft 1°C) * 25 °C - (om vi t. ex hade haft 0 °C i garderoben och värmer upp till 25°C) = 315 watt, vilket man kan gissa att prylarna i garderoben avger.

Nu är det väl bara ca 1 m3 luft i garderoben. Så det är inte så svårt att räkna ut att värmedöden inträffar förr eller senare, om man inte evakuerar luften i garderoben med en fläkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för alla tips, nu är faktiskt en 24" iMac beställd! Jag har ju 14 dagars ångerrätt om jag märker att den blir för varm. Värt ett försök :P

 

Jag tror det är lugnt, som sagt det första du kommer märka om den är för varm är att den inte kommer vara tyst då fläktarna kommer att varva upp. Så länge fläktarna inte varvar upp och datorn låter som en dammsugare är det lugnt.

 

För jag kan lova att om du lägger handen uppepå datorn när skämen varit på en stund kommer du få skrämselhicka om du är orolig för temperaturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du varnade för det Spindel för jag hade nog blivit lite skraj om jag märkt att datorn var väldigt varm :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Påminner om historien om städaren som drog ut en sladd för att slippa släpa på en förlängningssladd till dammsugaren, synd bara att han arbetade på ett sjukhus och att det var respiratorns uttag han lånade... troligtvis en skröna, men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det är inte så svårt att räkna ut att värmedöden inträffar förr eller senare, om man inte evakuerar luften i garderoben med en fläkt.

 

Nope, nu har vi dessutom empiri på det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna ta nån gammal chassifläkt från en PC och sätta i garderobsväggen som flyttar lite luft, ifall du märker att det blir et tproblem då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför i garderoben?

Den är ju en prydnad även då den inte används.

Jo det är sant.

 

Man kan även få komiska kommentarer av folk som int evet att det är en dator... som typ. snygg skärm du köpt, ny dator oxå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...