Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Videokamera


zoukie

Rekommendera Poster

Jag har bestämt mig för att köpa en videokamera (digital). Jag vet absolut ingenting om sånt, jag tycker bara om att göra film.

Vad ska jag titta efter? Jag vill ha en som har bra ljud eftersom jag filmar mycket musikevenemang och så. Inte för dyrt heller. Vad skulle ni rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du filma i HD-format eller för vanlig 4:3-upplösning (PAL)?

Om du ska filma med HD-upplösning så ska du ha en HDV-kamera, och är det för PAL så ska du ha DV-kamera. Köp en kamera som spelar in till videoband, och INTE en som spelar in direkt till DVD-skivor eller annat. De senare splar in i ett komprimerat format, som INTE är gjort för att redigeras.

 

Om du vill filma någotsånär seriöst, så vill du förmodligen kunna redigera filmen sedan också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD eller vanlig 4:3? Det du menar är nog HD eller DV? För det finns ju 16:9 även på DV-kameror.

 

Ok bildkvalitet kan du få med ganska billiga kameror, men bra ljud är inte riktigt lika lätt. Sen måste du tänka över om du vill ha en manuell kamera eller inte, jag måste ha en kamera med manuella inställningar när jag gör filmer, går inte annars..

 

 

Bra ljud får du inte om du inte köper till en extern mick. Kanske en begagnad Sony PD-100 den ger riktigt bra bildkvalitet.

 

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ordning på min kamera nu (Canon FS 10).

Arbetar själv som musiker och spelar även in vissa av mina konserter.

Ljudet i FS 10 är utmärkt även med de inbyggda mikrofonerna. En stor fördel (när jag väl löst överföringen fil Final Cut Express) är att kameran spelar in på SD kort. Detta gör att batteridriften blir mycket lång och kameran blir löjligt liten.

 

Canon FS 10 har 8GB inbyggt minne medan FS11 har 16GB inbyggt. Båda kamerorna har plats för ett extra SD kort (max 32GB). Själv har jag ett extra 16GB kort.

 

Vill du gå upp till HD kvalitet kan du kika på Canon HF 10 (eller Canon HF 100). Båda dessa lagrar också på SD kort.

 

Väljer du att arbeta med band (Mini DV) kan du titta på Canon HV 30. En kanonkamera.

 

Jag har provat samtliga modeller men fastnade för den billiga FS10 (ca 4 500kr inkl moms) eftersom jag inte har behov av HD kvalitet.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde detta:

Samtliga kameror jag nämnt har option för extern mikrofon. Innan du köper en sådan bör du prova de inbyggda mikrofonerna. Jag har spelat in i olika konsertmiljöer och fått förbluffande bra kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...