Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min Tiger bootar inte efter bränning


kokaloo

Rekommendera Poster

Jag har köpt en dator (macbook 1.83GZh intel core duo 512mb). Nu har jag raderat hela hårdisken så den är tom.

Tänkte att jag ska installera om den med mina startskivor som jag fick med till min andra macbook (2GHz intel core 2 duo ) eftersom säljaren inte hade sina startskivor kvar. Men icke sa nicke det gick inte.

 

Får bara upp en massa felmeddelande om att programvaran är siså .

Så jag gick till en mac återförsäljare och fick med mig tiger 10.4 i .dmg format.

Fick info om att jag skulle bränna ut den på skiva, villket jag har gjort via PC eftersom min andra macbook inte hade DVDbrännare, så jag brännde ut den via PC med hjälp av transmac.

 

Problem: skivan funkar i min macbook som inte har sin hårddisk raderad, men när jag slänger in skivan i min andra macbook där hårdisken är tom så vill skivan inte boota inte ens när jag håller in C vid uppstart.

 

Vad kan felet vara, har hört ngt om att skivan måste brännas via disk utility/skivverktyg för att bli en bootbar skiva stämmer detta.

 

Isåfall hur gör man,för jag kan gå till en kompis som har en mac med DVDbrännare så då kan jag bränna den via disk utility/skivverktyg där.

Är det ngt specielt jag måste tänka på när jag ska bränna skivan???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer att skivan måste brännas på ett speciellt sätt för att bli bootbar, däremot kan jag tyvärr inte hjälpa dig med hur man gör detta. Har visserligen för mig jag lyckats få till en bootbar 10.3 skiva en gång i tiden genom att köra disckopiering med Toast.

 

Vad har din kompis för mac? Är det en liknande maskin kan du kanske låna hans/hennes systemskivor. Medföljande systemskivor är anpassade till just den datorn så det måste vara en nästan exakt liknande dator för att det skall fungera. Du har kanske sådan tur att kompisen har en retail skiva liggandes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Standardfråga med standardsvar: :)

 

Du kan inte ta OS X-skivan som följde med en Mac och installera den på en annan Mac. De gråa skivorna som följer med en Mac är specifik för den modellen och den generationen av modeller.

 

Du behöver originalskivan till den äldre MacBooken, eller en köpversion av Tiger. Problemet är att köpversionen sällan uppdateras. De Macar som lanserades efter köpversionens lansering kan inte boota och installera från köpversionen. Har du fått en kopierad version av Tiger är det troligvis en version som endast fungerar på PowerPC-datorer.

 

Detta är ett av problemen med Intel-Macar: du är beroende av skivan som följde med datorn i kartong eller att du köper Leopard istället eftersom Leopard köpversionen fungerar med äldre Intel-Macar.

 

Eller så vänder du dig till Apple service för att köpa de rätta startskivorna som reservdel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...