Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säker papperskorgstömning


iJonathan

Rekommendera Poster

Okej, tänkte jag kunde få förklarat för mig en gång för alla.

Jag brukar tömma min papperskorg säkert. Men jag har inte riktigt hajat detta.

Jag kan ha cirkus 20-40 objekt i papperskorgen nu men min dator raderar ca 18 000 objekt.

Varför är det så? dessutom går det fruktansvärt långsamt. Jag har ju lite bilder, ett par torrentfiler och en och annan film i papperskorgen.

 

kan någon förklara för mig hur det funkar på det tekniska planet, och fördelen är med att tömma säkert?

fläkten vevar på i 6000 varv och den har säkert stått och jobbat såhär i 20 minuter nu. ofta väldigt mkt längre. och jag har bara kommit sisådär 15% av alltihop nu. kan väl inte vara nyttigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppdatering: 20 minuter har gått och den har inte gått framåt. va e detta för knepig funktion som inte fungerar? jag antar ju att den raderar bort varenda spår av filerna, men såhär..? känns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att googla på engelska de frågor som du vill ha svar på.

Jag tycker det är en bättre väg att gå, innan man frågar på forumet.

Annars får man lätt svar som just mitt.

 

Du kan hitta lite att läsa bla. här: OS X Hints on Secure Empty Trash och How to Erase Files from a Macintosh Hard Drive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är något fel på din disk när det gäller katalogen el. dyl. Kör Skivverktyg för att kolla.

Det ska inte vara någon större skillnad i tid - mellan säker och vanlig tömning av papperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Säker papperskorgstömning" innebär att platsen på disken som filerna låg på skrivs över nollor. Vilket alltså innebär att borttagen information inte kan återställas med filräddningsprogram.

 

Sen varför det blir fler filer som raderas än vad som finns i din papperskorg kan man ju fundera över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du tömmer papperskorgen "vanligt" så försvinner egentligen inte filerna från din hårddisk. Det enda som försvinner är länkningen mellan operativsystemet och filerna, själva filerna ligger kvar och tar plats och raderas inte förän du behöver utrymmet till någonting annat. Det är detta som gör att man kan återskapa filer även om man tömt papperskorgen, eftersom själva filerna ligger kvar.

 

När du tommer papperskorgen säkert så skriver operativsystemet över själva filerna ett antal gåner med nollor, vilket gör det omöjligt att återkskapa filerna. Detta ska man alltså använda om man vill att något dokument ska vara definitivt försvunnet från hårddisken, och med tanke på överskrivningen så tar detta ett tag samt belastar hårddisken lite.

 

Så egentligen är det bara nödvändigt att använda säker tömning om man inte har ett jättehemligt dokument som man inte vill ska kunna återskapas från hårddisken, men hur ofta händer det?

 

Edit: Holy cr*p, fyra postare hann före :P

Aja, tycker jag hade bästa svaret ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Holy cr*p, fyra postare hann före :P

 

Hehe... nackdelen med att skriva långa svar. Bra förklarat dock :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen är hårddisken full eller så är det något fel på hirearkin på den. För så lång tid ska det inte ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

full är den inte och nu har det ytterliggare gått 30 min. och sisådär 5 objekt har den plöjt igenom. bara 17 300 kvar. woho=P

ne men tack för informationen och tipsen. jag får kolla upp detta. har ju varit såhär ett tag nu, så det stämmer ju inte.

då kanske jag inte behöver skriva över såhär hela tiden, nu när ja vet att utrymmet frigörs ändå=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är fel på hierarkin, kan man reparera den med skivverktyg?

 

För en gång så körde jag med en plugin som gjorde att OSX kunde skriva till NTFS diskar. Men det verkar som om att hela disken gick bananas när jag använde den både med Windows och OSX.

 

Och sedan när jag formaterade disken till HFS+ så var den skitseg. Den blev inte bra förrän jag lågformaterade hela disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kontrollerade skivan med skivverktyg. hårddisken "verkar vara felfri". förslag på åtgärd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju också testa alternativet "radera ledigt utrymme" i skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips, att tömma papperskorgen lite oftare, så tar det inte så lång tid.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker papperskorgstömmning skriver över allt i oapperskorgen 7 gånger (om jag inte mins fel). Ska du tömma papperskorgen på en fil som är 1 GB så tar det alltså lika lång tid som att skriva 7 GB till skivan. Ska fler filer raderas måste dessutom söktid för att leta upp varje fil läggas till, kanske bara någon ms/fil men med 18000 filer blir bara söktiden antagligen minst en minut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker papperskorgstömmning skriver över allt i oapperskorgen 7 gånger (om jag inte mins fel). Ska du tömma papperskorgen på en fil som är 1 GB så tar det alltså lika lång tid som att skriva 7 GB till skivan. Ska fler filer raderas måste dessutom söktid för att leta upp varje fil läggas till, kanske bara någon ms/fil men med 18000 filer blir bara söktiden antagligen minst en minut.

 

Jäklar...USA:s försvarsdepartements standard alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäklar...USA:s försvarsdepartements standard alltså.

Var inne i Terminal en vända och kikade på "srm"-kommandot ("man srm", bläddra med pil upp/ner, avsluta med "Q"), tydligen så kan man köra med 35 överskrivningar om man har gott om tid.

...

-m, --medium

overwrite the file with 7 US DoD compliant passes (0xF6, 0x00, 0xFF, random, 0x00, 0xFF, ran-

dom)

...

 

Tips, använd terminalen med stor försiktighet och tänk efter två gånger extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne i Terminal en vända och kikade på "srm"-kommandot ("man srm", bläddra med pil upp/ner, avsluta med "Q"), tydligen så kan man köra med 35 överskrivningar om man har gott om tid.

Tips, använd terminalen med stor försiktighet och tänk efter två gånger extra.

 

Okej. Fast det går ju lika bra att gå in via "skivverktyg" och välja "radera ledigt utrymme" och sedan skriv över 35 gånger. Fast det är paranoidalternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Holy cr*p, fyra postare hann före :P

Aja, tycker jag hade bästa svaret ;)

:elaktflin::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Fast det går ju lika bra att gå in via "skivverktyg" och välja "radera ledigt utrymme" och sedan skriv över 35 gånger. Fast det är paranoidalternativet.

Nja, srm raderar inte ledigt utrymme, det skriver över en viss fil, så det är egentligen en variant på funktionen säker papperskorgstömmning.

Men visst, srm är mycket nojjigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med 7-pass överskrivning. T. om Gutmann medger att 35-pass är meningslöst om man använder samma verktyg som formaterat disken för överskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har datorn stått i 6000 varv i dryga timmen.. hade kanske sisådär 15-20 objekt (mest bilder och små zipfiler) i papperskorgen. så här långsamt har det verkligen inte gått förut. detta är ju löjligt. skriver den över 7 gånger sa ni? det känns ju inte som om detta borde ta så här lång tid..

datorn jobbar ju på uta hellskotta, kan inte vara så nyttigt.

hur kollar man upp det här? ska jag ringa Apple och be dom hämta den? här är de ju uppenbarligen någonting som inte stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att köra Skivverktyg då, och kolla skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gjorde det för två dagar sedan, inga problem enligt datorn. jag har ju långt ifrån massakerat min dator med skräp. Tror jag har haft som minst dryga 60gb ledigt. så överansträngd är den ju inte heller .. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du koll av behörigheter eller en "kontrollera skiva"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...