Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Apple skrämmer Microsoft

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Jag förstår att de börjar att se Apple som ett hot igen nu när Apple börjar sälja så bra. På sikt kanske även Linux kan bli ett hot emot Microsoft.

A_bite_of_the_apple

Linuxdistar är nog ett större hot mot MS än vad Apple är. OS X är ett alldeles för låst system

Linuxdistar är nog ett större hot mot MS än vad Apple är. OS X är ett alldeles för låst system

nja, tror knappast pc-nissarna kör samma burk hela tiden och bara uppgraderar/bytar os. När pc-nissen behöver en ny dator kanske han kollar in iMac/Mac Mini i affären för de fått bra kritik och fastnar för den. Macar börjar ju dyka upp i "vanliga" elekronikkedjor och det borde påverka en del männsikor som annars inte skulle välja en mac för de knappt har en aning om vad det är

A_bite_of_the_apple
nja, tror knappast pc-nissarna kör samma burk hela tiden och bara uppgraderar/bytar os. När pc-nissen behöver en ny dator kanske han kollar in iMac/Mac Mini i affären för de fått bra kritik och fastnar för den. Macar börjar ju dyka upp i "vanliga" elekronikkedjor och det borde påverka en del männsikor som annars inte skulle välja en mac för de knappt har en aning om vad det är

Jo för hemanvändare såklart. Men för stora företag som är i behov av att ständigt uppgradera vissa delar och sköta om ett stort antal klienter tror jag MS är mer hotat av Linux än Apple. Större delen av MS pengar tjänar de väl på företag och myndigheters kundbas?

Jag är beredd att hålla med föregående talare, särskilt när man läser (i MacWorld) om hur otroligt "dåligt" och hur mycket brister som det finns i OS X Server så är nog inte OS X ett alternativ för företag i dagsläget.

Privatpersoner kollar mycket mera på kostnader än vad företag är. Därav uppdaterar man sällan hela datorn samtidigt, vilket gör att apple sällan kommer på tal. Den som aldrig testat apples system kommer inte vilja köpa appple bara på att vara hipp.

Privatpersoner kollar mycket mera på kostnader än vad företag är. Därav uppdaterar man sällan hela datorn samtidigt, vilket gör att apple sällan kommer på tal. Den som aldrig testat apples system kommer inte vilja köpa appple bara att vara hipp.

De menar Du alltså på fullt allvar :whistling:

Ingemar Ragnemalm

Nog tittar företagen på kostnader alltid. MS slog ut Apple från företagen på hårdvarupriserna. (Att det inte har något med totalkostnad att göra är en annan sak.)

Linux är ett stort hot mot MS, men det största hotet är de själva. Man kan inte sälja samma sak hur länge som helst. Det finns många tusen användare med en halvgammal Office och XP som inte ser någon anledning att byta och köpa nytt. Det är ett hot mot MS! MS kläms mellan kraven från användare att det skall vara som vanligt och behovet att komma med saker som man kan ta betalt för. Det är jättesvårt, och MS är inte ett nyskapande företag precis. Det har de aldrig varit. De riskerar knappast att försvinna, men att sjunka tillbaka till ett betydligt mindre företag som servar sina gamla program och lever på serviceavtal.

Apple är inte ett hot, men en smartare spelare som de har anledning att avundas (och försöka sno en och annan kaka från). Jobs har arbetat mycket målmedvetet sedan han kom tillbaka. Han hade en plan som började med "sluta blöda", fortsatte med "se till att vi tjänar pengar" och slutade med "växa", och han har lyckats mycket bra med det.

Privatpersoner kollar mycket mera på kostnader än vad företag är. Därav uppdaterar man sällan hela datorn samtidigt, vilket gör att apple sällan kommer på tal. Den som aldrig testat apples system kommer inte vilja köpa appple bara på att vara hipp.

Detta tror jag inte stämmer. Företagen kollar ofta ganska noga på sina kostnader. Däremot har företagen stora lönekostnader som privatpersonen inte har. Företag köper ofta bättre datorer än vad hemmanvändaren gör för de stora kostnaderna uppkommer om datorn krånglar.

Det är kanske en del ungdomar som uppgraderar datorer men de flesta över 25 år tror jag köper en ny dator istället för att skruva med grafikkort och hålla på med drivrutiner. Datorer är så billigt i dag så det finns ingen större ekonomisk anledning till att uppgradera då alla delar ofta blir omoderna ungefär samtidigt.

Kör inte Pentagon OS X Server? Det kan ju inte vara jättedåligt då.

förresten så tror jag företag skiter i vad dom har för servrar. dom lyssnar nog på sina IT tekniker och köper de dom säger att dom ska köpa. tror inte en VD för ett stort företag sitter och oroar sig över att han kommer skruva i en dator om 1 år..

Kör inte Pentagon OS X Server? Det kan ju inte vara jättedåligt då.

förresten så tror jag företag skiter i vad dom har för servrar. dom lyssnar nog på sina IT tekniker och köper de dom säger att dom ska köpa. tror inte en VD för ett stort företag sitter och oroar sig över att han kommer skruva i en dator om 1 år..

Inte säker på om dom gör det. Vet att varje Amerikansk president sedan Reagan iaf kört Mac och att US Army använder OS X, så någon form av fördel måste det ju finnas med OS:et.

Sedan kan man ju kontra med att Engelska Royal Navy använder Windows och jag vet inte. Med tanke på att det brittiska atomvapenprogrammet är ubåtsbaserat så känns kombinationen .dll-register och kärnvapenbestyckade kryssningsmissiler inte helt... bekvämt :armskeptisk:

gorancarlsen

Jag tror inte Ms ser till i dag eller i morgon. De ser den unga generationen som snart kommer att konsumera stort och mycket. Den generationen kommer sedan att bli beslutsfattare och chefer. Därför är Ms rädda för hur de uppfattas. Att Apple är hippa och tar fram snygga och fräna produkter ser Ms som ett hot för i detta ses Apple som coolt medan Ms ses som gubbigt och bara stort och klumpigt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...