Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa ny fil från Finder (som i explorer)


osis

Rekommendera Poster

Om jag höger klickar med Explorer kan jag skapa textfiler mappar etc.

 

Men i Finder kan jag bara skapa mapp och bränningsmapp.

 

Så? hur gör man i OSX?

 

Plus hur kan jag navigera till en speciell mapp när jag sparar en fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det egentligen du vill kunna skapa i Finder? Finder är ju liksom kontroll- och styrsystemet för mappar och filer och du kan skapa mappar och flytta mappar och filer m.m.

 

Vill du däremot skapa ett textdokument måste du göra det med någon form av ordbehandlingsprogram, t.ex. den lilla Textredigerare som ingår i OS X.

 

När du sparar ett dokument får du ju upp en dialogruta där du ska välja namn och plats för filen. Det finns en liten pil-knapp precis bredvid namnfältet, står pilen åt ena hållet får du bara några basalternativ, pekar pilen neråt får du fram något som ser ut ungefär som en mapp i Finder i kolumnvy. Bara att klicka sig framåt sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror trådskaparen förstår detta. Funktionen som finns i windows är ganska smidig ibland, slipper man hålla på i spara-menyerna i själva programmet.

 

Saknar detta ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kan också sakna denna funktion ibland. Men faktum är att enda gången jag behövde den funktionen var när jag behövde skapa ett text dokument i "anteckningar". Men det går ju lika bra att skriva, om inte fortare, att skriva "notepad" i Start>kör i Windows och sedan skriva och spara.

 

Lika snabbt går det ju då i OSX. In i Spotlight och skriv "textredigerare", skriv och spara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saknar med att kunna högerklicka och skapa ett .txt dokument ibland. Borde inte vara svårt att ha i mac os x heller då det finns en inbyggd textredigerare i båda system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saknar med att kunna högerklicka och skapa ett .txt dokument ibland. Borde inte vara svårt att ha i mac os x heller då det finns en inbyggd textredigerare i båda system.

Ja fast ändå...det tar ju "bara" några extra sekunder att göra; [ctrl]+[space]>(skriv "tex")>[enter]>[command]+>[enter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saknar med att kunna högerklicka och skapa ett .txt dokument ibland. Borde inte vara svårt att ha i mac os x heller då det finns en inbyggd textredigerare i båda system.

Jo iofs. Men å andra sidan, om man skapar ett dokument, så ska man väl skriva något i det, och då måste man ändå öppna programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat ett tillägg som ger högerklicksfunktion vid ctrl+klick.. Får upp val om att skapa bl a textfil, Ofiice-fil (Word, Powerpoint etc.) html och RTF.

Fråga mig inte var jag hitade det bara.. det var ett bra tag sedan nu och jag har INGET minne av var jag hittade det,men det finns i alla fall! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo iofs. Men å andra sidan, om man skapar ett dokument, så ska man väl skriva något i det, och då måste man ändå öppna programmet?
jo, men vad jag kommer ihåg så gick det fortare att skapa dokumentet med högerklick och sedan öppna det, än det gick tvärtom... ;)

 

Jag har installerat ett tillägg som ger högerklicksfunktion vid ctrl+klick.. Får upp val om att skapa bl a textfil, Ofiice-fil (Word, Powerpoint etc.) html och RTF.

Fråga mig inte var jag hitade det bara.. det var ett bra tag sedan nu och jag har INGET minne av var jag hittade det,men det finns i alla fall! :)

låter lovande.. bara att leta

 

 

** Kan det vara detta?

http://www.growlichat.com/NuFile.php

Se detta : http://www.macworld.com/article/49449/2006/02/nufile.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, men vad jag kommer ihåg så gick det fortare att skapa dokumentet med högerklick och sedan öppna det, än det gick tvärtom... ;)

Det är klart, dokumentet ligger redan i rätt mapp när det är dags att spara. Sparar säkert flera sekunder per dag! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart, dokumentet ligger redan i rätt mapp när det är dags att spara. Sparar säkert flera sekunder per dag! :borstatanderna:
Visst gör man :borstatanderna:

 

När man installera NuFile blir det såhär:

post-26181-1217690835.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst gör man :borstatanderna:

 

När man installera NuFile blir det såhär:

 

Yeah!! Det där var faktiskt lite läckert. Jag gillar dock inte att installera en massa tillägg och "optimizers" till OSX men detta var faktiskt rätt coolt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NuFile låter bekant ja! :) Till mitt försvar måste det ha varit vintern -06 - våren -07 nån gång då jag installerade det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det egentligen du vill kunna skapa i Finder? Finder är ju liksom kontroll- och styrsystemet för mappar och filer och du kan skapa mappar och flytta mappar och filer m.m.

 

Vill du däremot skapa ett textdokument måste du göra det med någon form av ordbehandlingsprogram, t.ex. den lilla Textredigerare som ingår i OS X.

 

När du sparar ett dokument får du ju upp en dialogruta där du ska välja namn och plats för filen. Det finns en liten pil-knapp precis bredvid namnfältet, står pilen åt ena hållet får du bara några basalternativ, pekar pilen neråt får du fram något som ser ut ungefär som en mapp i Finder i kolumnvy. Bara att klicka sig framåt sedan.

 

 

Tack precis vad jag letade efter.

 

 

Plus tipset om NuFile.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, NuFile var en ny bekantskap. Verkar användbart, om man är van vid det sättet att arbeta.

 

Annars talar ju MacWorld (svenska papperstidningen) varm för Quicksilver, som kan starta program och allt möjligt annat med tangentkommandon.

 

När det gäller Textredigeraren så har man ju den annars i Dockan. Bara att klicka i Dockan så kommer det upp ett nytt tomt dokument. Lite lurigt också: i standardinställningen ser Textredigeraren ut som ett litet anteckningsblock. Om man istället under Textredigerare-menyn i Inställningar kryssar för "Anpassa texten till sidan" så ser man att det är en ganska kapabel ordbehandlare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, NuFile var en ny bekantskap. Verkar användbart, om man är van vid det sättet att arbeta.
Vilket en hel del fd. win-användare är...

 

När det gäller Textredigeraren så har man ju den annars i Dockan. Bara att klicka i Dockan så kommer det upp ett nytt tomt dokument.
Personligen har jag avinstallerat textredigeraren. Använder istället smultron för det som den kunde, vilket inte var mycket. (kunde inte ens skapa ett .txt dokument med en textredigerare)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(kunde inte ens skapa ett .txt dokument med en textredigerare)

I inställningar av "textredigeraren" kan man välja att spara som ren text istället för formaterad text, och då sparas filerna som .txt. Fast det spelar ju kanske inte så stor roll nu då för din del men bara så du vet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inställningar av "textredigeraren" kan man välja att spara som ren text istället för formaterad text, och då sparas filerna som .txt. Fast det spelar ju kanske inte så stor roll nu då för din del men bara så du vet :)
jag testade det innan jag bytte till Smultron. Men det fungerade inte iaf.

 

Jag sparade som htaccess.txt och ändrade sedan till .htaccess på en server. Men det fungerade inte när filen var skapad i textredigeraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde gå att fixa med script och Folder Actions, antar jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag testade det innan jag bytte till Smultron. Men det fungerade inte iaf.

 

Jag sparade som htaccess.txt och ändrade sedan till .htaccess på en server. Men det fungerade inte när filen var skapad i textredigeraren.

Default är att Textredigeraren skapar filer i RTF-format. Om du har börjat skapa dokumentet innan du ändrar inställningen så är det ju redan ett rtf-dokument. Du kan dock välja att konvertera till ren text, i ett menyalternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Default är att Textredigeraren skapar filer i RTF-format. Om du har börjat skapa dokumentet innan du ändrar inställningen så är det ju redan ett rtf-dokument. Du kan dock välja att konvertera till ren text, i ett menyalternativ.
mitt val blev att avinstallera denna skit-textredigerare och installera en editor av bättre kvalitet, Smultron.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Textredigeraren är väldigt bra. Till det den är till för, alltså snabbt och enkelt skriva små texter eller kopiera textavsnitt till.

 

Har aldrig haft några problem med .htaccess, vet inte ens vad det är för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men schaise! innan ni skrivit i spotlight, högerklickat o vandrat ned i menyerna, har jag startat 108 nya dokument genom att klicka på textredigeraren i dockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...