Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har jag nytta av MacWorld?


norda72

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är Mac-ägare sedan 1998 och har hittills haft två Macar. Den nuvarande är en G4 med 1,25 gigahertz-processor från 2003, även kallad "vindtunnel-mac". Jag funderar på att prenumerera på MacWorld. Brukar köpa lösnummer men de är dyra (75 spänn) så jag funderar alltså på prenumeration. Frågan är om jag kommer att ha nån nytta av tidningen eftersom min dator är av så gammal och långsam modell? Det som står i MacWorld rör ju bara nya datorer och verkar vända sig mest till yrkesmänniskor. Skulle kanske testa tidningen några nummer, eller ska jag slå till med en helårsprenumeration direkt för 695 spänn? Det är visserligen billigare än att tanka bilen full som kostar nästan 800. Och bensinen räcker bara 3 veckor medan tidningen räcker ett helt år. Är det rätt tänkt detta? Det finns kupong att skicka in i senaste tidningen.

Det ska gå att installera Leopard i min dator, men nästa operativsystem som heter Snow Leopard sägs kräva Intel-processor. Då är verkligen min dator history!

 

Ha en fortsatt skön sommar önskar

Pär Nordqvist, Bollnäs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du tanka bilen en extra gång så kanske dom har macworld på ditt lokala bibliotek, där kan du nog sitta och läsa tidningen gratis och ostört. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg pengarna på en ny mac istället och gå till bibblan och här istället för att prenumenera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du tanka bilen en extra gång så kanske dom har macworld på ditt lokala bibliotek, där kan du nog sitta och läsa tidningen gratis och ostört. :)

 

 

Du kan även låna hem dem i 14 dagar. Det gör jag !! :skrattaat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du tanka bilen en extra gång så kanske dom har macworld på ditt lokala bibliotek, där kan du nog sitta och läsa tidningen gratis och ostört. :)
så gör jag det. läser det på biblioteket ihop med en dubbel-espresso.

 

Ps. den är aldrig upptagen, som däremot alla pc-tidningar är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även låna hem dem i 14 dagar. Det gör jag !! :skrattaat:

 

Njaa, inte på alla bibliotek. Får inte låna aktuellt nummer i Västerås i alla fall, kanske äldre nummer, men jag är osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyaste numret tror jag inte att jag får låna hem, men dom gamla går nog tror jag. Har inte provat, rätt trevligt att sitta där och läsa med. Brukar va riktigt bra utsikt. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja köpa en ny dator om ett år ungefär när Slow Leopard släps kan nog vara en idé. De viktigaste nyheterna dyker ju ändå upp på Macworld.se och så även de flesta guiderna. Men du kanske ska rådfråga en av medarbetarna på Macworld om detta istället.

 

Jag kan nog föredra en tidning ibland istället för att läsa på skärmen. Om inte annat för att man kan ta med sig tidningen på dass. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Stockholms Stadsbibliotek är Macworld nästan jämt upptagen (eller så är jag haft otur) så därför köpte jag en prenumeration. Med studentpris gick den på ca 30 kr/nummer för 11 tidningar.

 

Tidningen är väldigt inriktade på nya macar och tillbehör som kommer med dem. Så har du en mac som är mer än tre år så är det tveksamt om du hittar tillräckligt många artiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prenumererade tidigare, men kände att det var lite för mycket "basic"-nivå på artiklarna.

Annars är ju tidningen riktigt bra, om nivån passar vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prenumererade innan men kändes som att allt som stod i tidningen hade jag redan läst på olika mac sidor på nätet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prenumererade innan men kändes som att allt som stod i tidningen hade jag redan läst på olika mac sidor på nätet

Så är det med alla tekniktidningar tycker jag, allt står ju på nätet en månad innan tidningen dimper ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ja, svenska tekniktidningar har verkligen inte lyckats anpassa sig till den moderna läsarens krav och beteende. Framför allt klarar man inte att kombinera webbens och tryckta mediers respektive styrkor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, svenska tekniktidningar har verkligen inte lyckats anpassa sig till den moderna läsarens krav och beteende. Framför allt klarar man inte att kombinera webbens och tryckta mediers respektive styrkor.

 

Intressant diskussion! Har du något bra exempel på hur man lyckats bättre i utlandet? Hur skulle du göra om du fick bestämma? :) Spåna på! All input är bra input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prenumererade innan men kändes som att allt som stod i tidningen hade jag redan läst på olika mac sidor på nätet

 

Exakt så känner jag med. Jag prenumererar just nu på MacWorld men känner att jag endast läser en väldigt liten del av tidningen, då det mesta är "old news".

Jag kommer nog tyvärr inte att förlänga min prenumeration när det gått ut pga detta. Det måste verkligen vara döden att försöka sälja en tryckt tidning i dessa internettider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, svenska tekniktidningar har verkligen inte lyckats anpassa sig till den moderna läsarens krav och beteende. Framför allt klarar man inte att kombinera webbens och tryckta mediers respektive styrkor.

Att någan MacWorldare vågade svara.... jag funderar faktiskt på att slå till med en prenumeration och jag är snart där tror jag. Tidigare hade jag denna genom jobbet och det var en högtidsstund jag hade då när ett ex kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog föredra en tidning ibland istället för att läsa på skärmen. Om inte annat för att man kan ta med sig tidningen på dass. :borstatanderna:

 

Jaså, själv brukar jag ju ta med datorn in där också... ;)

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Jaså, själv brukar jag ju ta med datorn in där också... ;)

//Trew

 

 

jag med :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att tidningen är bra och rekommenderar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose
Jag tycker att tidningen ska satsa mer på guider/skolor, intervjuer och mer omfattande reportage. Lämna rena nyheter åt webben - de är ändå gamla när tidningen ramlar ner i brevlådan.

 

Håller med.

 

Har inte läst någon utländsk datortidning så jag vet inte om de lyckats bättre än svenska macworld. Kolla in macworld i usa och deras hemsidahttp://www.macworld.com. Den tycker jag är virrigare än den svenska motsvarigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker tidningen är "trevlig" i många avseenden. Håller med om att nyhetsdelen inte alltid känns så relevant.

 

Jag tycker det är kul att läsa reportage om var och hur Mac:en används professionellt. Exempelvis artikeln om TV4 som var för något nummer sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, själv brukar jag ju ta med datorn in där också... ;)

//Trew

Och jag tar med iTouchen :D ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kändes lite fel att denna tråden låg i Allmänt Mac, så jag flyttade den till Mac World > Diskutera innehållet i tidningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, svenska tekniktidningar har verkligen inte lyckats anpassa sig till den moderna läsarens krav och beteende. Framför allt klarar man inte att kombinera webbens och tryckta mediers respektive styrkor.

Det skulle vara intressant om du utvecklade det här. Och ge några exempel. Vad klarar man att inte kombinera när det gäller webben och tidningen? Menar du din egen tidning, Macworld?

Hur skulle du vilja att medierna kombinerade varann?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...