Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför är kräftpremiären lyft ur almanackan?


snowreeler

Rekommendera Poster

Det fattar inte jag. Kräftor är väl viktigare än nåt illaluktande ur en tunna? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Signalkräftorna är ju också på väg att minska i antal. Snart får man väl återta denna regel. Strömmingen minskar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Signalkräftorna är ju också på väg att minska i antal. Snart får man väl återta denna regel. Strömmingen minskar också.

 

Det stämmer inte här i Kronoberg eftersom det var varmt i början av sommaren så de kunde ömsa skal, samt att de har ökat i antal. Blir de för många så käkar de upp varandra. Men det kan nog variera ganska kraftigt mellan sjöarna. De brukar försvinna ut på djupet efter att det varit varmt en period. Får väl kolla mer noga med cyklop i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fattar inte jag. Kräftor är väl viktigare än nåt illaluktande ur en tunna? :chockadskeptisk:

Larvigt, hur kan insekter som lever på lera och kadaver vara viktigare än fisk som jästs efter konstens alla regler?

Kräftor kokar du på en halvtimme, surströmming är en industri. Kolla och njut: http://www.surstromming.se/

(Jag är ofta i Japan, där finns maträtter som påminner om surströmming, men dillkokta kräftor? Inte.)

Tunnan med surströmming kräver ett recept och en intresserad företagare, kräftan kräver bara en bur och en kastrull med hett vatten. "Surströmmingen luktar illa?" Inte "värre" än våra bästa ostar från Forsed och Jämtspira med fler. Ät och NJUT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har tagit bort den för att Surströmming är en fisk och Kräftan är ett spindeldjur. Och att äta vattenlevande, kokta spindlar känns helt enkelt så otroligt ofräscht.

 

Det är min teori :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surströmmingspremiären är också borta. Att den finns i din almanacka måste vara ett misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

-Finns det några kräftor kvar att premiära med? -Riktiga svenska flodkräftor som man fiskar själv alltså.

-Surströmmingspremiären är också inställd, burkarna höll inte! -Skit samma, surströmmingen får norrland gärna behålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har tagit bort den för att Surströmming är en fisk och Kräftan är ett spindeldjur. Och att äta vattenlevande, kokta spindlar känns helt enkelt så otroligt ofräscht.

 

Det är min teori :)

Kräftdjur, Crustacea, är en understam av leddjuren. enl wiki. Vad spindlar är orkar jag inte kolla.

Men kräftor äter döda djur, alltså som varit döda länge kan man förstå de menar, det är lite ofräscht. Å andra sidan har de ju kylskåpstemperatur där nere så de är väl inte värre än vi... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var efter påtryckningar från oss Norrlänningar. Vi hotade att göra "hembesök" hos alla ansvariga om inte kräftpremiären plockades bort. Det gav resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr gick Albert Östlin, Enånger, Karskär och dog så nu finns ingen Karskärs Prima längre.

 

Intressant, aldrig hört om sorten. När dog denne Albert Östlin? Hittade bara ett fotografi på honom bakifrån...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppfödd på Västkusten med fisk som är så färsk att den hoppar ur stekpannan. Räkorna kokas ute till havs vid tretiden, säljs på auktion vid femtiden och äts upp vid sex-sjutiden.

Varför skulle jag äta fisk som stinker? :sick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två burkar surströmming i kylen som ska avnjutas nästnästa helg ihop med min familj, men samtidigt kommer det serveras kokta signal/flodkräftor. Göttans.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, aldrig hört om sorten. När dog denne Albert Östlin? Hittade bara ett fotografi på honom bakifrån...

10-15 år sen eller så... han blev gammal dessutom. Han var den sista yrkesfiskaren där men surströmmningen har återuppstått i Borka, en bit därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppfödd på Västkusten med fisk som är så färsk att den hoppar ur stekpannan. Räkorna kokas ute till havs vid tretiden, säljs på auktion vid femtiden och äts upp vid sex-sjutiden.

Varför skulle jag äta fisk som stinker? :sick:

Bra fråga. Det är troligtvis ett mysterium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppfödd på Västkusten med fisk som är så färsk att den hoppar ur stekpannan. Räkorna kokas ute till havs vid tretiden, säljs på auktion vid femtiden och äts upp vid sex-sjutiden.

Varför skulle jag äta fisk som stinker? :sick:

 

För att du inte riktigt har förstått och för att du helt enkelt har missat något.

 

:donjuan:

 

För övrigt planerar NorrlandsGuerillan att se till att Fettisdagen och Våffeldagen åker ur almanackan också.

Uppgifter gör gällande att de också kikar lite snett på Annandag Påsk Kristihimmelfärdsdagen och Palmsöndagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...