Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
OlleMan

WD Passport Studio 320GB eller Applestores egna iomega 200 GB?

Rekommendera Poster

OlleMan
Postad (redigerade)

Hej!

Jag känner mig lite lurad.

Har precis köpt en iomega portable hardrive 200GB för 1200 spänn från applestore i stockholm.

När jag kom hem upptäckte jag att webhallen säljer en WD Passport Studio 320GB för 1160!!

Finns det någon som helst anledning till att jag INTE ska lämna tillbaka min nyköpta iomega och beställa WD passport studio istället?

Är det för att Iomega har bra backupprogram som gör att den är så mycket dyrare? Någon anledning måste det finnas, de kan ju inte lura en såhär grovt!

tack på förhand för svar!

/Olle

Redigerad av OlleMan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
peanjo66

Är den dyrare en 2,5" och den andra en 3,5"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

Har den ena Firewire, men inte den andra? Firewire är i praktiken snabbare än USB 2.

Tips: Det hade underlättat om du postat länkar till specifikationerna för respektive disk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OlleMan

Ursäkta min okunnighet, men vad menas med 2,5" och 3,5"?

Den iomega 200gb är 40 kr dyrarare än wd passport studio 320 gb.

jag köpte hårddisken i en fysisk applebutik i stockholm. wd passport studio verkar inte finnas i några fysiska butiker alls i sverige. konstigt att inte applestore har den om den nu är så mac anpassad och så billig. något måste vara fel!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
taz
Ursäkta min okunnighet, men vad menas med 2,5" och 3,5"?

Den fysiska storleken på hårddisken mätt i "tum" :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OlleMan

yes! här har ni länkar:

wd passport studio 320 gb

http://www.webhallen.com/prod.php?id=87556

nu hittade jag precis iomega på prisjakt där den kostar 700 kr. Så jag är antagligen grovt lurad endast av applestore. det finns en prisskillnad mellan de olika hårddiskarna. nu återstår bara att se vilken som är bäst.

iomega 200 gb

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242930

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nllub
Postad (redigerade)

För det första så finns det ingen Apple Store i stockholm. Du har nog vart hos en återförsäljare t ex. Macoteket eller InLife.. 2,5" byter att skivorna i disken är på 2,5 tum, alltså den är fysiskt mindre än en disk som är på 3,5" och blir då aningen dyrare.

Kolla upp om din disk du har köpt har Firewire. Det finns två versioner av Firewire, 400 och 800, där 800 är betydligt snabbare. Denna tekniken är dyrare än USB och då blir disken dyrare eller egentligen är det chassit som blir dyrare.

Alltså: Mindre fysisk storlek på disken blir oftast dyrare, har den Firewire gör också att priset går upp.

EDIT: Skall också tilläggas att Iomega säljer lite på sitt märke också.. WD har lite billigare produkter.

Redigerad av nllub

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OlleMan

applestore på internet har inte ens iomega 200 gb...

jag lyckas inte hitta tum storleken på hårddiskarna men de har båda firewire och usb. passport studio har en annan sorts firewiresladd som är svår att få tag på i normala affärer. men de verkar båda lika snabba och smidiga. iomega har backupprogram. passport studio är färdigformaterad för mac.

men eftersom passport studio inte finns att köpa någonstanns i sverige undrar jag om det är något skumt. för den verkar ju bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nllub
applestore på internet har inte ens iomega 200 gb...

Det är för att du inte har vart på en Apple Store. Du har varit hos en återförsäljare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
taz

Iomegan är 2,5"

Western Digital så hittar jag inte vilken tum det är, men det står att man inte behöver någon separat strömkabel utan den tar ström från USB och FireWire så det är nog garanterat en 2,5" det med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
yes! här har ni länkar:

wd passport studio 320 gb

http://www.webhallen.com/prod.php?id=87556

nu hittade jag precis iomega på prisjakt där den kostar 700 kr. Så jag är antagligen grovt lurad endast av applestore. det finns en prisskillnad mellan de olika hårddiskarna. nu återstår bara att se vilken som är bäst.

iomega 200 gb

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242930

Båda har Firewire, det är bra.

Båda är "små" och kräver ingen extern strömförsörjning.

Så du får kolla garantier, utseende och kapacitet för att se vilken som är mest prisvärd.

Verkar som om du betalat litet för mycket. Prissättningen är fri, på gott och ont. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OlleMan

i see... typiskt..

men om jag då lämnar tillbaka denna hårddisk. ska jag då köpa en likadan fast på internet (eller någon annan butik) eller köpa en wd passport studio?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
taz

Jag har själv bara haft WD tycker dem funkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OlleMan

tack så jättemycket för era svar!!

jag lämnar tillbaka denna hårddisk och ger återförsäljaren en käftsmäll.

sen återstår att se: passport har 5 års garanti men inga backup program. behövs det?

iomega har backupprogram vilket kanske e bättre om man nu har viktiga filer med sig.

det som stör mig fett mycket med min gamla stora iomega som jag köpte för 2 års en är att macen inte alls kan söka i den eller lägga filer på den (antagligen för att den är formaterad för windows). hoppas inte samma problem finns med denna nya iomega.

passport verkar ändå mer prisvärd. finns det inga allmänna backup program ifall det nu behövs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
taz

sen återstår att se: passport har 5 års garanti men inga backup program. behövs det?

Hahah :utskallning:

Varför inte använda Time Machine?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
det som stör mig fett mycket med min gamla stora iomega som jag köpte för 2 års en är att macen inte alls kan söka i den eller lägga filer på den (antagligen för att den är formaterad för windows). hoppas inte samma problem finns med denna nya iomega.

Vilken disk du än köper är det bara att formatera om den med Apples Skivverktyg. Men om du redan har lagt filer på din gamla disk kommer dessa att försvinna vd formateringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OlleMan

Jag trodde Time Machine används för själva macen och så har man en extern hårddisk där man lägger backupfilerna. och att då hårddisken skulle behöva ytterligare nått jäkla backup program. jag har ju ingen koll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OlleMan
Vilken disk du än köper är det bara att formatera om den med Apples Skivverktyg. Men om du redan har lagt filer på din gamla disk kommer dessa att försvinna vd formateringen.

Då förstår jag inte riktigt varför wd passport studio skyltar med att deras hårddisk är "special anpassad för mac". finns det något mer en hårddisk kan vara förutom formaterad för att anpassa bäst till mac?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
taz

Du behöver inget extra program utöver Time Machine om du använder dig av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Balooba
tack så jättemycket för era svar!!

iomega har backupprogram vilket kanske e bättre om man nu har viktiga filer med sig.

passport verkar ändå mer prisvärd. finns det inga allmänna backup program ifall det nu behövs?

Varför skall återförsäljaren ha en käftsmäll bara för att du inte informerat dig före köp!

Hur gör du när du handlar potatis? Om du köper färskpotatis för 7:50/kg och sen passerar en annan affär som säljer färskpotatis för 1:-/kg, går du då tillbaka och ger den förste butiksägaren en käftsmäll? Det måste bli mycket smällande utefter dina butiksrundor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
Då förstår jag inte riktigt varför wd passport studio skyltar med att deras hårddisk är "special anpassad för mac". finns det något mer en hårddisk kan vara förutom formaterad för att anpassa bäst till mac?

Är det ALLA varianter av disken som är "special anpassad för mac"? Och du råkade köpa en variant som INTE är Mac-anpassad?

Det kan ju följa med Mac-programvara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OlleMan
Varför skall återförsäljaren ha en käftsmäll bara för att du inte informerat dig före köp!

Hur gör du när du handlar potatis? Om du köper färskpotatis för 7:50/kg och sen passerar en annan affär som säljer färskpotatis för 1:-/kg, går du då tillbaka och ger den förste butiksägaren en käftsmäll? Det måste bli mycket smällande utefter dina butiksrundor?

ja sjävklart. du har helt rätt. jag försökte bara skoja lite. 500 kr känns lite mycket att lägga på bara =)

jag skulle själv inte våga sälja potatis för 1200 kr st när jag visste att man hur lätt som helst skulle kunna få tag på samma produkt för 700.

jobbigt att det ska vara så gigantiska skillnader. en tia hit och dit gör inget men gud, någon måtta får det va!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
peanjo66

De flesta externa hårddiskar man köper kommer förformaterade med filsystemet FAT32, vilket fungerar med både OSX och Windows. Tyvärr så klarar inte Fat32 större filer än 4 GB.

WD har nu tagit fram några hårddiskar som förformaterats med Apples eget filsystem HFS+. Därav "skyltningen".

Som standard kan ej Windowsdatorer läsa HFS+, men vem bryr sig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OlleMan
Är det ALLA varianter av disken som är "special anpassad för mac"? Och du råkade köpa en variant som INTE är Mac-anpassad?

Det kan ju följa med Mac-programvara.

den jag köpte (iomega) är inte specialanpassad för något mer än att den funkar för båda.

WDs (Western Digital) hårdiska är likadana, fast just denna - wd passport studio - ska på något sätt vara EXTRA anpassad för mac. fattar inte hur riktigt. kolla nedan

"Mac®-ready storage to go.

This sleek little portable drive, with dual interfaces, is formatted for Mac, features a clever capacity gauge and comes with a soft drawstring bag.

Equipped with both FireWire 400 and USB 2.0 interfaces, and formatted for Mac, this portable hard drive is perfect for Mac users on the go. Use it to pack up your office files and take them home, carry thousands of songs or pictures and back up your Mac laptop using Apple® Time Machine™. "

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OlleMan
De flesta externa hårddiskar man köper kommer förformaterade med filsystemet FAT32, vilket fungerar med både OSX och Windows. Tyvärr så klarar inte Fat32 större filer än 4 GB.

WD har nu tagit fram några hårddiskar som förformaterats med Apples eget filsystem HFS+. Därav "skyltningen".

Som standard kan ej Windowsdatorer läsa HFS+, men vem bryr sig...

ok! tack!

så om jag ska använda en hårddisk för att transportera filer mellan min mac och skolans mac (mycket ljudfiler) så ska jag ta WD passport studio? det står på produktinformationen att även windows dator kan läsa den. Gör HFS+ systemet att macen också kan katalogisera snabbare + föra över snabbare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...