Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken upplösning har en bild


Markus_Axelsson

Rekommendera Poster

Markus_Axelsson

Sitter och jobbar en del med högupplösta bilder på jobbet och är i behov av på ett enkelt sett se vilken upplösning bilden har. Är en nybliven ägare av Mac så jag behöver lite hjälp av någon här att berätta var i iPhoto eller Aperture man kan finna den här informationen av en bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I iPhoto nere till vänster i info-rutan. Ser du inte rutan, öppnar du den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus_Axelsson

Det var inte riktigt det jag letade efter. Jag var rätt slarvig i min formulering innan. Den typen av upplösning jag vill veta är om bilden har en upplösning på t ex 72 dpi eller 300 dpi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte riktigt det jag letade efter. Jag var rätt slarvig i min formulering innan. Den typen av upplösning jag vill veta är om bilden har en upplösning på t ex 72 dpi eller 300 dpi.

Va? Det har ju ingen relevans för en elektronisk bild. Det har ju bara relevans i det ögonblick du skannar ett original eller i det ögonblick du skriver ut en bild i en specifik storlek. Det kan ju inget program som Aperture, iPhoto eller liknande ha någon som helst aning om.

 

För att ta ett exempel:

Om du skannar en bild som är 20x30 med 150 dpi så får du 1181x1771 pixlar.

Om du skannar en bild som är 10x15 med 300 dpi så får du 1181x1771 pixlar.

Spelar dpi någon som helst roll? Vilken bild är mest högupplöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus_Axelsson

Det har en väldigt stor relevans i tryckbranschen. När du surfar runt på nätet så har i princip alla bilder där 72 dpi för det är din datorskärm ofta anpassad för. Men sådana bilder kan man inte använda i proffessionellt tryck så som kataloger och tidningar. Utan då vill man ha bilder som har en upplösning på 300 dpi eller högra i annat fall så skulle bilden bli väldigt suddig om du försökte dig på med en bild på 72 dpi om du inte fick för dig att krympa ner bilden extremt mycket. Jag jobbar en hel del med kataloger och kontakt med tidningar här på jobbet och då måste bilderna vara i en upplösning på minst 300 dpi.

 

Jag använde ett program som heter FastStone Image Viewer på PC och då var det väldigt enkelt att bara föra musen till högerkanten av skärmen så kom det upp information om bilden bland annat vilken upplösning den var i.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dpi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Så är vi här igen, gång på gång, efter alla år, ständigt detta missförstånd om dpi och pixlar. : :lol:

 

Vet inte hur många gånger jag har skrivit och förklarat det här, men dpi är irrelevant så länge bilden är i datorn. Det är bara ett mått på hur tätt man vill sprida ut bildinformationen när den ska återges i tryck eller på skrivare.

 

Markus, Telly82:s svar ovan är helt korrekt. Det är pixlarna som räknas. Dela med pixlar med 300 för att få reda på deras bredd/längd i tum när de trycks med önskad kvalitet.

 

Sedan kan man som bildleverantör och fotograf vilja ändra den parametern i jpeg-bilden som nämner dpi från 72 till 300 för att bilden ska monteras skalenligt. Och för att slippa förvirrade layoutare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har en väldigt stor relevans i tryckbranschen. När du surfar runt på nätet så har i princip alla bilder där 72 dpi för det är din datorskärm ofta anpassad för. Men sådana bilder kan man inte använda i proffessionellt tryck så som kataloger och tidningar. Utan då vill man ha bilder som har en upplösning på 300 dpi eller högra i annat fall så skulle bilden bli väldigt suddig om du försökte dig på med en bild på 72 dpi om du inte fick för dig att krympa ner bilden extremt mycket. Jag jobbar en hel del med kataloger och kontakt med tidningar här på jobbet och då måste bilderna vara i en upplösning på minst 300 dpi.

 

Jag använde ett program som heter FastStone Image Viewer på PC och då var det väldigt enkelt att bara föra musen till högerkanten av skärmen så kom det upp information om bilden bland annat vilken upplösning den var i.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dpi

 

nu kommer en störig kommentar :)

I Adobe Bridge ser man rätt enkelt i inforutan. men det borde finnas nån motsvarighet iPhoto eller Aperture.

 

för övrigt: det är självklart viktigt med dpi/ppi!

sen vilken av dpi eller ppi man behöver råder det ofta tvister om. då det inte e riktigt samma sak.

 

dpi är dots per inch som är viktig vid utskrift.

ppi är pixel per inch som är själv bildens upplösning

 

[EDIT]

någon hann visst före mig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har en väldigt stor relevans i tryckbranschen.

Ja, men inte förrän i utskrifts/tryckögonblicket.

 

dpi är inget annat än förhållandet mellan antalet pixlar i bilden och dess tryckta längd/höjd i tum.

 

Om du tar en bild med en digitalkamera så har du ju ingen aning om hur stort "originalet" var, eller hur?

Säg att bilden är 2000x3000pixlar. Om trycket kräver 300dpi, så är största bredd vid tryck 3000/300=10tum.

 

Men hur ska iPhoto eller något annat program (Adobe Bridge, exvis) veta hur stor du tänkt trycka bilden långt senare????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
dpi är dots per inch som är viktig vid utskrift.

ppi är pixel per inch som är själv bildens upplösning

 

Dpi och ppi är skilda saker men kan också betyda samma sak beroende på tillämpningsområde. I det här fallet som tråden handlar om är de synonyma och det är ppi som egentligen är den korrekta benämningen. Skulle man diskutera exempelvis skrivarteknik är dpi och ppi ofta skilda saker.

 

Det viktiga är att ppi/dpi handlar om bildens upplösning när den skrivs ut eller trycks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus_Axelsson

Låt mig börja med att poängtera att jag inte vill starta något form av krig här, jag vill bara lära mig.

 

Om jag sitter och jobba med InDesign och monterar låt oss säga två bilder, en som jag tagit från en hemsida och en högupplöst bild som jag fått skickat till mig av en leverantör. Efter montering kommer InDesign säga till mig att den första bilden har upplösning 72 dpi och den andra 300 dpi. Det verkar ju vara något förinställt. Sen om jag skalar ner bilden så ökar ju också dpi'n efterhand som jag skalar ner den.

 

Och jag kommer inte ifrån det faktum att när jag skickar bilder för tryck till tryckerier eller journalister på inredningstidningar och dyl så kommer de gnälla på mig för att bilden jag skicka till dem var inte högupplöst och att de inte kan använda den. Lite därför jag sitter här nu och försöker reda ut begreppen.

 

Denna information finns ju uppenbarligen i filen för att som jag sagt tidigare så ser man det enkelt i FastStone Image Viewer och som biGpapAdoC nämde i Adobe Bridge.

 

Låt mig avsluta med att poängtera att anledningen till att jag vill veta en bilds dpi är för att den skall användas i tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig avsluta med att poängtera att anledningen till att jag vill veta en bilds dpi är för att den skall användas i tryck.

Men då måste du använda layoutprogrammet och skala bilden till rätt skala. För skalan kan ju inte ett bildbiblioteksprogram som iPhoto med flera inte ha någon som helst aning om.

Och som du skriver: Om du justerar storleken på bilden så ändras dpi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus_Axelsson

I det här fallet så skall jag inte själv göra produktionen utan jag skall bara skicka produktbilder till en inredningstidning. Men de ratade en av bilderna för att den inte var högupplöst. Och tittar jag på bilderna i Adobe Bridge så står det klart och tydligt att den ena bilden har en upplösning på 72 och den andra har en upplösning på 300. Det är en jäkla soppa det här med dpi för bilderna är ju ändå inte skalenliga utan de får ju ändå ofta skala dem till den storlek som de önskar i tidningen.

 

Ni nämner ofta att t ex iPhoto och Aperture omöjlig kan veta vilken upplösning en bild har men ändå ser man tydligt när man markera bilden i både FastStone och Adobe Bridge att den har en upplösnig på antingen 72 eller 300 (se bifogad fil). Enda skillnaden jag ser mellan programmen är att FastStone kallar det dpi och Bridge kallar det ppi.

post-25347-1217511195_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Om jag sitter och jobba med InDesign och monterar låt oss säga två bilder, en som jag tagit från en hemsida och en högupplöst bild som jag fått skickat till mig av en leverantör. Efter montering kommer InDesign säga till mig att den första bilden har upplösning 72 dpi och den andra 300 dpi. Det verkar ju vara något förinställt. Sen om jag skalar ner bilden så ökar ju också dpi'n efterhand som jag skalar ner den.

Du har spårat upp svaren på gåtan. ppi/dpi-talet är endast en referens, en parameter, en flagga etc. som uttrycker förhållandet mellan antalet pixlar och hur bredd och hög bilden blir i tryck. Har du en bild som är 3000 pixlar bred kommer den i:

 

magasintryck (300 dpi) att bli 3000 pixlar/300 = 10 tum eller 25 cm bred

dagstidning (170 dpi) att bli 3000 pixlar/170 = 17,6 tum eller 44 cm bred

"datorskärm på 72 dpi" att bli 3000/72 = 41,7 tum eller 106 cm bred

 

Det är fortfarande exakt samma bild men pixlarna är utspridda över en större yta.

 

Sedan är 72 dpi för skärm en rejäl missuppfattning, men det tar vi en annan gång. :)

 

Och jag kommer inte ifrån det faktum att när jag skickar bilder för tryck till tryckerier eller journalister på inredningstidningar och dyl så kommer de gnälla på mig för att bilden jag skicka till dem var inte högupplöst och att de inte kan använda den. Lite därför jag sitter här nu och försöker reda ut begreppen.

Japp, been there, still doing it! Ta som exempel att det är stressigt och du flyttar en fil direkt från exempelvis en leverantörs bildbank på webben. Risken finns då att bilden flaggas som 72 dpi, layoutaren monterar den och den blir en meter bred i Indesign samt väldigt pixlig. Då ringer de och är arga. Försöker du förklara att det bara att minska ned bilden som möts du av "eeeh va?" eller "nej, den är 72 dpi det blir kasst i tryck", eftersom ingen AD-utbildning i världen tycks lära ut detta basala men ändå så viktiga.

 

Alltså öppnar du bilden i Photoshop och ändrar dpi till 300, men utan att välja "resample image". Eller så använder du resample image och håller koll på bildens tilltänkta bredd och att du inte ökar filens storlek. Men sådant finlir är också en annan historia.

 

Således har man haft några duster genom åren där en produktbild hamnat hos layoutaren med 72 dpi, klagomålen och vägran inkommer, varpå man ändrar dpi-parametern i Photoshop till 300. Exakt samma bild som innan alltså! Nu anses bilden perfekt och man är världens gulligaste. :)

 

Numera låter jag alla bilder passera Photoshop innan jag skickar dem vidare. Då slipper man alla onödiga diskussioner.

 

Denna information finns ju uppenbarligen i filen för att som jag sagt tidigare så ser man det enkelt i FastStone Image Viewer och som biGpapAdoC nämde i Adobe Bridge.

I bildfilerna finns ett antal parametrar och informationsfält. Vad de där programmen nämner är vad som råkar vara angivet som bildens dpi. Bilder som du kanske ratar som "72 dpi - kasst" kan alltså haft mer än tilläcklig upplösning för tryck, men dpi-paramatern råkar stå fel.

 

Programmen borde istället vara smarta och ange bildens bredd och höjd vid tryck med 300 dpi (eller aktuellt värde) som riktmärke.

 

Låt mig avsluta med att poängtera att anledningen till att jag vill veta en bilds dpi är för att den skall användas i tryck.

300 dpi. Men för att det värdet ska bära relevans måste du kolla hur många pixlar bilden har. Då vet du hur bred bilden kan tryckas.

 

1 tum = 2,54 cm

 

300 dpi = 118 pixlar per centimeter. Så ta bildens pixlar och dela med 100, så får du snabbt en överblick om maximal bredd och höjd vid tryck. Är bilden alltså 2048 x 3072 pixlar kommer den, utsträck till maximum, att kunna tryckas i 20x30 cm. Vill du veta exakt, ta fram miniräknaren.

 

Eller titta efter i Photoshop när du ändå ser till att bilden är flaggad som 300 dpi innan du skickar iväg den.

 

Sammanfattningsvis: Pixlarna är allt! Dpi-talet främsta användning är till för att layoutprogrammen ska montera dem i den tilltänkta och tryckbara storleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus_Axelsson

Tusen tack!!!! Det inlägget förklarade en hel jäkla massa. Då jag inte har Photoshop så gjorde jag det i InDesign, kanske lite omständigare men det funkade bra ändå. Och precis som du sa så är det exakt samma fil, lika stor som källfilen både i dimensioner och i filstorlek men Adobe Bridge säger nu att filen är 300 dpi. Nu skall det bli spännande att höra ifall jag får ett positivt besked från tidningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... eftersom ingen AD-utbildning i världen tycks lära ut detta basala men ändå så viktiga.

 

jodå... gick en utbildning under Knowledge Partners regi, men den har sedan köpts upp av Academedia som förstörde den... men den utbildningen gick precis ut på att man skulle ha full förståelse för allt i informationens led. Dvs från allra första början av ett projekt när det fortfarande är en idé, till det att ska tex tryckas. Vi har haft studiebesök, praktik o allt möjligt på tryckerier. hjälper en oerhört nu! det blir inga återvändsdisskutioner med tryckerimästarna ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ah, det finns hopp i mörkret! :)

 

AD och Layoutare på datortidningar brukar annars första veckan få en kraschkurs i detta ämne eftersom de måste handskas med skärmdumpar, en annan sak som skapar förvirring. (ignorera dpi och pixlar helt och hållet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, det finns hopp i mörkret! :)

 

AD och Layoutare på datortidningar brukar annars första veckan få en kraschkurs i detta ämne eftersom de måste handskas med skärmdumpar, en annan sak som skapar förvirring. (ignorera dpi och pixlar helt och hållet).

 

berätta, vad är det med skärmdumpar? för skärmen är ju inte 72, men de blir ändå i 72 ppi ju...??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
berätta, vad är det med skärmdumpar? för skärmen är ju inte 72, men de blir ändå i 72 ppi ju...??

 

Ignorera dpi och pixlar helt och hållet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, det finns hopp i mörkret! :)

 

AD och Layoutare på datortidningar brukar annars första veckan få en kraschkurs i detta ämne eftersom de måste handskas med skärmdumpar, en annan sak som skapar förvirring. (ignorera dpi och pixlar helt och hållet).

 

ahh! skärmdumpar!

hur får man skärmdumpar till bästa resulutat för tryck? kan man göra nåt för få bästa möjliga resultat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
ahh! skärmdumpar!

hur får man skärmdumpar till bästa resulutat för tryck? kan man göra nåt för få bästa möjliga resultat?

 

Se till att de behåller proportionerna bara. Mer behövs inte. Är det ifs extrema mönster i dumpen kan man se till att hålla sig på jämnt delbara dpi i förhållande till tryckrastret för att undvika moaré.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera låter jag alla bilder passera Photoshop innan jag skickar dem vidare. Då slipper man alla onödiga diskussioner.

I bildfilerna finns ett antal parametrar och informationsfält.

 

Hahaha, jag gör precis samma sak för att slippa diskussioner och telefonsamtal och är numera känd för att alltid leverera "högupplösta" bilder, färdiga för tryck. Jag orkar liksom inte förklara vad det är jag egentligen gör.

 

Märkligt att informationen inte gått fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...