Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk troligen kraschad, va ska jag göra?


oskarholmberg

Rekommendera Poster

oskarholmberg

Har en macbook och hårddisken har troligen kraschat, och jag letar febrilt efter något sätt att få igång datorn igen eller iaf komma åt innehållet för att få över några bilder till min externa. Går det över huvud taget? Brukar säkerhetskopiera men hade inte gjort det med dessa, blir galen på mig själv.

 

När jag startar datorn så tar det en lång stund innan äpplet kom fram, och när det gör det så står den bara och tuggar med det där snurrande hjulet framme. En gång har det kommit fram en blinkande mapp med ett frågetecken på, men bara en gång som sagt. Har även försökt att reparera skivan men det står bara att den misslyckades med detta då "HD inte går att ta bort från skrivbordet". Har gjort detta med leopardskivan, vet inte om det är tigerskivan man ska göra det med? Då detta är originalsystemet, leopard är endast en uppgradering som man kunde beställa från apple för 59 spänn.

 

Macbooken är köpt i Januari i år och har krånglat en jävla massa, funkar inte detta funderar jag på att hälla saft på tangentbordet så jag får en ny, (om det nu går? Någon som testat?) för det finns ju garanti kvar i ungefär ett halvår.

 

 

Hoppas på snabbt svar, börjar på panik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oskarholmberg

Mycket svar här, ja åker och lämnar in den istället.

Ta bort tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hände precis samma sak med min macbook. Kunde heller inte reparera med skrivverktyg. Lämnade in den och fick ny hårddisk igår. Väntar fortfarande på några dokument som inte hann bli säkerhetskopierade. Hoppas de kan få ut dem från gamla hdn för ett par var väldigt viktiga.

 

Annars löste sig allt med time machine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommit fram till vad det troligtvis är, en viss modell av Seagate hårddiskar är drabbade och leder till en crash vilket resulterar i att datan försvinner för alltid om man inte direkt stänger av och lämnar in den. Mer kan läsas här:

 

Hard Drive Failure

Seagate drives with a Firmware revision of 7.01 seem to have a critical manufacturing flaw.

How to determine if your drive is one of these mentioned:

In System Profiler, look under Serial-ATA for the Revision, which shows the firmware of your hard drive. You will see “Model” and if it begins with letters “ST9” then it is a Seagate drive. If yours is Revision 7.01 (only Seagate drives have this number) you should perhaps consider backing up your data immediately.

 

http://www.appledefects.com/wiki/index.php...d_Drive_Failure

http://www.informationweek.com/news/hardwa...cleID=204203468

http://www.oreillynet.com/mac/blog/2007/08...ccessful_m.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

you should perhaps consider backing up your data immediately.

Det ska man ju ALLTID göra. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir arg över att de inte berättar! Har precis pratat med dem och det är ett förlängt garantiärende men de tänker inte göra något åt alla de tidsbomber som fortfarande finns kvar där ute! Inte heller täcker garantin återskapning av datan utan bara en ny hårddisk. Skamligt Apple!

 

Även Mac Mini är drabbad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller täcker garantin återskapning av datan

Det gör den aldrig, har aldrig gjort, inte från någon tillverkare och inga försäkringar gäller.

 

Har du slarvat med backupen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, som du kan läsa i min tråd som jag länkade till ovan så är min backup inte helt "up to date" då det är en bärbar dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, som du kan läsa i min tråd som jag länkade till ovan så är min backup inte helt "up to date" då det är en bärbar dator.

 

 

Normalt sett täcker garantin aldrig eventuell förlorad information. Det är ditt ansvar.

Time Machine i leopard är en utmärkt lösning - även för en bärbar dator. Rekommenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...