Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Gammal PowerBook som inte startar

bunghoney

Recommended Posts

Häromdagen hittade jag en gammal PowerBook som jag har tänkt att använda som extraskärm till min MacBook Pro, fick tips om Screenrecycler och tänkte testa. Saken är dock den att PowerBooken är rätt opålitilig, ibland startar den inte trots att strömsladden sitter i väggen. Jag har testat HD:n på en annan laptop och den är ok. Min gissning är att det är batteriet som är problemet, PowerBooken har inte ens en minuts batteritid.

Är det någon som har erfarenhet av liknande? Jag är själv lite halvgrön på det här så jag är tacksam för tips. Kan det vara något annat fel än batteriet? Och, om det visar sig vara batteriet som är dåligt, är det överhuvudtaget värt det värt att byta batteri i en så gammal burk eller borde jag bara satsa på att köpa en extern skärm istället?

Vilken modell är det? I vissa så behövs ett fräscht PRAM-batteri för att det skall fungera bra.

Är det en extra skärm du vill ha så ska du nog satsa på att köpa en extra skärm.

Gamla PowerBöcker är allmänt lite opålitliga, och beroende på modell och ålder kan skärmarna vara allt från halvbra till direkt dåliga.

det är en pismo med 400 mhz-processor, 64 Mb ram. hade mest tänkt att ha den som skärm ja, men om det inte är en god idé känns det lite dumt att bara kasta den. tips på nåt annat kul man kan använda en sån gammal låda till?

Jag har en ännu äldre G 3 (WallStreet 2/PDQ) som jag har som "skrivmaskin" när jag är ute och jobbar. Använder den nästan varje dag, kör Office och FileMaker Pro och System 9.2.

Den fick också vara reservmaskin hemma när MacMini var på verkstan. Fungerade rätt bra att hämta mail och surfa också. Väldigt bra faktiskt att ha en reservdator hemma.

Eller använda som mp3-spelare?

Det sitter väl en DVD-läsare i, så den kanske kan fungera som extra filmvisare, på tåget eller i sovrummet. Eller prova att koppla in en sån där tv-dongel och ha den som extra tv?

Väldigt snålt med minne för modernt bruk, ska du använda den till något mer avancerat bör du nog först satsa på mer internminne.

Edit:

Du kan se på klocka och datum om det är det lilla PRAM-batteriet som har lagt av: om datum står på 1904 eller 1956 när du sätter på datorn så är batteriet slut. Batteriet kostar cirka en hundralapp, nästan omöjligt att byta på min PDQ, men jättelätt på Lombard. Har inte kollat Pismon än.

Förresten så kanske det finns en anledning till att du "hittade" datorn?

Jag menar, om det är ett containerfynd eller den stod i en garderob på jobbet så finns det nog en anledning till det. Förmodligen att den inte fungerade riktigt.

Men visst, jag håller med dig: man måste ta hem och försöka.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...