Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilket namn är finast?

dafox

Recommended Posts

Kom att tänka på det iom vackra-ord-tråden.

Jag tycker Vera och Otto är fina. Korta namn är i allmänhet bra.

• Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Jag gillar rejäla namn som Matilda,Olof, Ebba och Torsten...

Oj finns många fina namn! Om jag någon gång får en son skall han heta Tiger eller Tristan.

Om jag får en dotter skall jag antingen döpa henne efter min gamelmormor som hette Signe eller så blir det en Arwen eller en Emla. Alltså de vackraste namnen..för stunden ;)

Fulast är nog Mikaela, vilket jag råkar heta :superirriterad:

Nä.. jag heter ju Mikael och tillsammans med Mikaela är det ju de två vackraste av namn. :pusspadig:

Tjej: Lisen, Wera, Nelly.

Kille: Alex, Adam, David.

Allra finast är Lisen. :bultandehjarta:

No no, skulle jag få en dotter så ligger min röst just på Mikaela! Med k, inget tjafs med ch!

Tänk er - om inte alltför lång tid så kommer namn som Stig, Bertil, Barbro att bli populära igen! :borstatanderna:

No no, skulle jag få en dotter så ligger min röst just på Mikaela! Med k, inget tjafs med ch!

Tänk er - om inte alltför lång tid så kommer namn som Stig, Bertil, Barbro att bli populära igen! :borstatanderna:

Jasså? Jag har alltid fått höra att det låter bitchigt, kanske är jag som är det och inte namnet? :fundersam:

Men men, mamma tyckte så mycket om det att hon inte ens hade tänkt på ett killnamn när hon väntade mig.

Dem är redan påväg tillbaka! Träffade en 1åring igår som hette Ernst :totaltgalen:

Några namn jag tror det dröjer ett tag innan de ges till nyfödda igen...

Astor

Halvor

Sigbritt

Göte

Holger

Ingemund

Hilding

Anselm

Gotthard

Rutger

Elof

Anund

Eulalia

Adela

Fingal

Severin

Serafima

Philemon

Kunigunda

Alfrida

Botilda

Clary

Nä, nu orkar jag inte räkna upp fler... :D

Aston är världens vackraste namn.

För det heter min hund.

Göte

Holger

Elof

Nä, nu orkar jag inte räkna upp fler... :D

Göte, Holger tror jag inte behöver dröja så länge, och Elof kan jag tänka mig förekommer redan nu.

Vi döper nämligen ogärna våra barn till de namn som våra föräldrars generation har. Däremot tycker vi gärna om de namn som våra mor- och farföräldrar hade. Så när 40-talisternas barnbarn börjar yngla av sig (vilket snart händer) då blir dessa namn mer populära. Sen kan ju alltid någon kändis eller sagofigur påverka också... Ronja någon?

Elin :foralskad:

Tobias (hmm det heter ju jag :P )

Astor

Halvor

Sigbritt

Göte

Holger

Min polares 1-åring heter Holger ^_^

Och Fingal låter ju rätt tufft.

Men jag ska nog byta efternamn till Hård och ge en kommande son namnet Sten.

Fulast är nog Mikaela

Håller inte med. Tycker det är ett fint namn.

Tyvärr så känner jag bara en person med det namnet och hon är en riktig "bitch".

Oj finns många fina namn! Om jag någon gång får en son skall han heta Tiger eller Tristan.

Om jag får en dotter skall jag antingen döpa henne efter min gamelmormor som hette Signe eller så blir det en Arwen eller en Emla.

Emla påminner tyvärr alltför mycket om det diaktala "emlig":

http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_ord_05.htm#emlig

Signe är OK, men Arwen?

Tiger känns också lite sådär men Tristan är helt OK. Lite gay kanske, ungefär som hatnamnet "Sebastian" (sorry, men det ÄR bara så!).

Min son skulle ha hetat Styrbjörn (mitt förslag, ej frugans!) men det blev en dotter istället...

Träffade en person för ett tag sedan som hade en nyfödd son. Han hade valt att döpa sonen till Kevin.

Jag ville bara ropa: Men HALLÅ! Det är minst tio år för sent!!!

Jag hejdade mig och insåg att jag ju faktiskt inte jobbar som socialtant med att tvångsomhänderta barn från inkompetenta föräldrar. Hoppas det går bra för barnet i alla fall!

Min son skulle ha hetat Styrbjörn (mitt förslag, ej frugans!) men det blev en dotter istället...

Frank Vincent Styrbjörn, faktiskt!

hanekylling
Elin :foralskad:

Tobias (hmm det heter ju jag :P )

Kan bara hålla med dig om Elin. Får jag en dotter nån gång ska jag iaf föreslå namnet :)

Christian är ett fint namn

Träffade en person för ett tag sedan som hade en nyfödd son. Han hade valt att döpa sonen till Kevin.

Jag ville bara ropa: Men HALLÅ! Det är minst tio år för sent!!!

Jag hejdade mig och insåg att jag ju faktiskt inte jobbar som socialtant med att tvångsomhänderta barn från inkompetenta föräldrar. Hoppas det går bra för barnet i alla fall!

Kevin är nog världens fulaste namn, åtminstone om man uttalar det på svenska. Ännu hemskare på skånska! Stackars barn. Och stackars mina öron, vid de tillfällen jag hör någon säga det.

Emla påminner tyvärr alltför mycket om det diaktala "emlig":

http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_ord_05.htm#emlig

Signe är OK, men Arwen?

Tiger känns också lite sådär men Tristan är helt OK. Lite gay kanske, ungefär som hatnamnet "Sebastian" (sorry, men det ÄR bara så!).

Kräver inte att alla skall tycka som mig ;)

Jag gillar de namnen och tänker inte sluta trots vad andra människor tycker. Jag går alltid mina egna vägar ;)

Det ligger onekligen bra i munnen...

Visst gör det! Det ligger i munnen som om man långsamt biter ihop på en After Eight-skiva! Mjukt men med ett progressivt motstånd som stimulerar. Överanalyserar jag? Säkert! :lol:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...