Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Låsa tabeller!?

jonestar

Recommended Posts

Jag har ställt att par frågor tidigare om hemsidesbyggande i DW, nu kommer en till.

Jag har byggt upp en sida med hjälp av tabeller. Nu ska jag bygga vidare sidan, med en kontaktsida, en portfoliosida, en sida om företaget osv. Alla dessa sidor ska följa samma uppbyggnad, så tabellerna ska inte ändras nåt. Skitenkelt tänkte jag när första sidan var klar, nu är det väl bara att använda den som mall och copy/paste. Men icke! så fort jag lägger in nåt i nån tabellcell eller drar i tabellens inre väggar så påverkar flera andra celller och cellväggar och allt blir fel!

jätteirriterande! kan man låsa tabellen på nåt sätt, så man kan placera innehåll i tabellen utan att tabellen påverkas??

(Jag ska så småningom sätta mig in djupare i DW och då bygga om sidan med CSS, men jag behöver få upp den nu så fort som möjligt)

Tack på förhand! :)

• 3 weeks later...

japp, så är det.

Tabeller påverkas helt och hållet av dess innehåll, och allt innehåll i en kolumn följer bredden på bredaste cellen i den kolumnen. Allt innehåll i en rad får samma höjd som den högsta cellen i raden.

Skriver du ett låååååååångt ord så sker ingen radbrytning i kolumnen, utan cellbredden blir lika bred som ordet är långt. Radbrytning sker bara där det finns ett mellanrum och det fungerar alltså INTE som du kanske är van vid från program som Indesign eller Word.

Lägger du in en bild i en cell så blir höjd och bredd MINST lika som bildens proportioner, oavsett vad du har angett som bredd och höjd. T ex en bild som är 640x480 pixlar och placeras i en tabellcell som ska ha måtten 100x100 pixlar tvingar ut väggarna på cellen (och hela dess rad/kolumn) till samma bredd och höjd som bilden.

Drar du i en vägg så ändrar du storlek i dokumentets tabell. Det är oundvikligt och beror ju på att du faktiskt vill ändra storleken. Så vill du undvika storleksändring, rör inte väggarna :-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...