Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Extra skärm vilken ska man satsa på till MacBook

Tarok

Recommended Posts

Som sagt skulle vara kul och höra vad ni andra har för skärm och på det visset kan jag bilda mig en uppfattning om vad jag ska köpa som tum upplösning och liknande.

Uffe

• 4 weeks later...

Jag rekommenderar nästa generation 30" Cinema.

Ryktet går att de kommer i början av nästa år.

Om den inte är ful så kommer jag köpa en omedelbums.

Minsta mått för en extern skärm är 24" om det är bredbild och 21" om det är 4:3. Anser jag.

En MacBook kan inte driva en 30-tums Apple-skärm. MacBook Pro kan det däremot.

[Jag borde kanske ha startat en ny tråd, men det känns som att jag inte är helt fel ute här...]

Jag funderar på att köpa den nya MacBook (inte Pro) om/när de kommer nu i höst. Jag vill även ha en extern skärm till den, och funderar starkt på en 24" (1920*1200).

Jag spelar inte spel, men kan det ändå finnas en risk att en vanlig MacBook (med maxat internminne, om det nu spelar någon roll... vilket det nog inte gör) inte klarar av att driva den?

Tacksam för svar

/Niels

Thomas Ytterberg
Jag spelar inte spel, men kan det ändå finnas en risk att en vanlig MacBook (med maxat internminne, om det nu spelar någon roll... vilket det nog inte gör) inte klarar av att driva den?

Det är inga problem med OS X:s vanliga gränssnitt på dagens MacBook så det lär inte försämras med nyare modeller.

Som sagt skulle vara kul och höra vad ni andra har för skärm och på det visset kan jag bilda mig en uppfattning om vad jag ska köpa som tum upplösning och liknande.

Uffe

Det beror lite på vad du vill ha, det finns TN-paneler som har lite sämre färgåtergivning och sämre betraktningsvinkel men en snabb responstid. Och det är dessa som säljs mest av, de är även väldigt billiga.

Jobbar du däremot med bild och film (vilket jag tvekar på eftersom du har en Macbook) så är en IPS panel att föredra. Apples Cinema Displays är bra men gamla, det ryktas att de uppdateras i Januari. Dessa är dyra, annars har du EIZO som gör hyffsade skärmar.

Vad avser tum, så inte mindre än 22" och inte större än 26" (personlig uppfattning)

Upplösning 1680x1050 duger för det mesta

Jag rekommenderar nästa generation 30" Cinema.

Ryktet går att de kommer i början av nästa år.

Om den inte är ful så kommer jag köpa en omedelbums.

Minsta mått för en extern skärm är 24" om det är bredbild och 21" om det är 4:3. Anser jag.

4:3 skärm ska man undvika i alla lägen, det här är 2008.

Precis som någon innan mig skrev klarar inte Macbook av att driva en 30" Cinema Display (klent grafikkort), Däremot kan Macbooken driva en TV (min är på 40" FULL HD), se bara till att du inte har overscan på din TV. Har du det saknas en del av bilden från datorn.

Ville fråga dig hur/var du tänkt färga din framtida Macbook Pro =)

Tips på något billigt och bra ställe?

Det är inga problem med OS X:s vanliga gränssnitt på dagens MacBook så det lär inte försämras med nyare modeller.

Tack Thomas!

• 2 weeks later...

Jag går i köpartankarna på deras 23" HD Cinema. Klarar en mac book att driva den då?

Thomas Ytterberg
Jag går i köpartankarna på deras 23" HD Cinema. Klarar en mac book att driva den då?

Beror på vad du menar med driva? Använda den för alla vanliga program - inga problem. Att köra spel i full upplösning - nej.

Beror på vad du menar med driva? Använda den för alla vanliga program - inga problem. Att köra spel i full upplösning - nej.

Aja.. spel blir det inte tal om. Jag frilansar som fotograf så det är till bildredigering den kommer användas. Då är det helt plötsligt lite intressant igen.

Frågan är lite om prestandan gällandes deras 23" HD gentemot en iMac 24". Det hade ju varit att köpa en dator till, med tillhörande skärm (iMac) men samtidigt vill jag ha en riktigt bra skärm.

Thomas Ytterberg

Ett program som Aperture går betydligt snabbare på en iMac 24-tum än MacBook eftersom Aperture använder grafikkortet för att rendera bilder. Det ultimata är förstås en MacPro med passande skärm, men det blir dyrt.

• 1 month later...
Thomas Ytterberg
tänkte bara låna tråden och fråga om ni tror att den nya macbooken klarar av att visa skrivbordet med full upplösning (1920*1080) på denna skärm? http://www.webhallen.com/prod.php?id=91491...amp;PID=2178507

det ska väl inte vara några problem?

Nej, inte det minsta med tanke på hur mycket bättre grafikkort det sitter i de nya MacBookarna.

Förstår inte riktigt vad dessa farhågor kommer ifrån? Det är så många som ställer den här frågan. Pratar vi om en fem år gammal iBook G3 kan det bli bekymmer men det är väl undantaget som bekräftar regeln.

Har det sålts väldigt många bärbara pc de senaste åren som inte kan köra 1920x1200 på skrivbordet? :)

nej men jag läst så mycket om folk som var oroliga, så tänkte att det kanske var bäst att kolla innan man beställer! men tack så mycket för svaret! :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...