Jonked Posted July 27, 2008 Share Posted July 27, 2008 Hej Jag är ny på mac och känner frustrationen börja komma rätt rejält nu. Mitt problem är att min iMAC med intel cpu hänger sig rätt ofta vid nerstängning/reboot... blir inte klok på vad det kan bero på... jag kör LEOPARD. En annan sak som spökar är att jag i mitt nätverk har en server som jag ansluter till och skapar på så sätt "nätdiskar" eller vad man kallar det i osx... alltså att de fungerar som vanlig disk lokalt i datorn, fast de ligger på servern... hmmm..... ok, inget bra förklarat men jag hoppas ni hänger med på mitt resonemang... nåväl, efter en t id (varierar här rätt mycket) så låser sig anslutningen mot servern... alltså de resurser som finns där är inte längre åtkommliga.... jag kan inte gå in på servern alls, men nätet i sig fungerar... skumt värre... och då är det bara en reboot som gäller och då uppstår oftast problem 1... dvs hängningen... snälla, kan någon på ett enkelt sätt hjälpa mig med detta problem??? tänk på att jag är gammal windows räv som nu börjat leka med en iMAC och alltså itne kan särskilt mycket om djupare begrepp här. tacksam för all hjälp jag kan få... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marooned Posted July 29, 2008 Share Posted July 29, 2008 Hmm.Det där med att den hänger sig så testa att installera om Leopard eller uppdatera till 10.5.4. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonked Posted July 30, 2008 Author Share Posted July 30, 2008 Hej Har installaerat om leopard och tagit malla uppdateringar, problemet kvarstår... Det som gör mig mest frustrerad är att mina resurser jag ha på nätverket bara "dör"... dvs att jag inte kan komma åt och bläddra på min NAS enhet då. själva hängningen får jag en känsla av sker precis innan själva strömen ska slås ifrån, så det verkar inte skada systemet i sig. Vore mycket tacksam för tipps om vad det kan vara som spökar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mizhou Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 Vad kör du för server, och med vilket protokoll delar du ut volymerna från den? Är det Samba eller? Angående att datorn låser sig, så boota med System-DVDn som du fick med datorn, och kör Skivverktyg från den. Kolla sedan att din bootvolym i datorn är okej. Kör också ett hardware test, som också finns med, men du måste hålla ned alt-knappen under start för att kunna välja den volymen att starta från. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.