Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini som det ultimata mediacentret!

chrullbo

Recommended Posts

Ville bara berätta för alla hur nöjd jag är med:

Mac Mini Intel

Leopard

Elgato EyeTv DTT Deluxe

Elgato Common Interface (för att kunna stoppa in boxer-kort för de icke marksända kanalerna)

Front Row

Apple Remote

Denna kombination funkar helt fantastiskt.

PS Det enda problemet är att Elgato's Common interface inte startar automatiskt när datorn går ur viloläge utan jag måste dra ur USB-kabeln och sätta i den igen. Vet ej om detta är ett problem med datorn eller Elgato's Common interface. DS

I LOVE MAC

Jo jag funderade på något liknande ett tag men plånboken sa ifrån. Nu blir det en gammal PC jag har liggande med Mythbuntu, det är Ubuntu med Myth-TV inbakat, kommer nog bli riktigt najs oxå.

gorancarlsen

Jag har en Mac Mini oxå som videocenter. Tyvärr är grafikkortet alldeles för klent. Det blir svårt med uppdatering av bilden vid snabba svepningar. Det blir dock bättre när jag ställer upplösnngen i 800x600 men det stämmer inte med TV:s upplösning. Annars är det en funkis lösning.

En kamrat till mig funderar på att göra sig av med sin G4 Mini med 2Gb RAM, ska jag slå till på den och vad ska jag ge för bud?

Tänkte ha den som mediacenter (av samma typ som ovan) till min mor och då är det mest DVD-filmerna som ska läggas in och spelas upp på en vanlig flatskärm TV.

Vilket OS ska jag ha? Nu är det 10.4.11 i den. Är det vettit att uppdatera till Leopard eller ska jag hålla mig på 10.4.11?

Jag har en Mac Mini oxå som videocenter. Tyvärr är grafikkortet alldeles för klent. Det blir svårt med uppdatering av bilden vid snabba svepningar. Det blir dock bättre när jag ställer upplösnngen i 800x600 men det stämmer inte med TV:s upplösning. Annars är det en funkis lösning.

Vilken programvara använder du då? Kör själv en Mini med 1920x1080 utan problem med bilduppdateringen.

Jag funderade mycket och länge på att ha en Mini som media center, men till slut så valde jag att lägga mina pengar på en Popcorn Hour A-100. Än så länge så känns det som att jag valt rätt.

Bör man ha en full HD Tv för att 1920x1080 ska funka bra. Jag kan ha fattat fel men det enda som hände när jag kopplade DVI -> HDMI in i tv:n så blev allt jättelitet på skrivbordet och i frontrow blev det ingen skillnad.

Jag har bara en HD-ready 32 tums samsung.

Låter som en bra setup!

Vi funderar på en liknande lösning till vardagsrummet, med en Mac Mini för film, musik och surf från soffan.

Alternativt skaffar vi en Playstation 3, då får vi film och musikuppspelningen precis som i minin och dessutom en Blu-Ray spelare och en grym CD-spelare. Dock är ju inte webbläsaren i PS3an något att ha precis.

• 2 weeks later...
Bör man ha en full HD Tv för att 1920x1080 ska funka bra. Jag kan ha fattat fel men det enda som hände när jag kopplade DVI -> HDMI in i tv:n så blev allt jättelitet på skrivbordet och i frontrow blev det ingen skillnad.

Jag har bara en HD-ready 32 tums samsung.

Nej man behöver inte full-hd. Jag kör 1360x768 på min 40" LCD och det funkar fint.

• 3 months later...

Jag är på gång att skaffa en Mac Mini som HTPC, idag kör jag en PC med MediaPortal.

Mina krav är att ha ett enda program (eller rättare sagt GUI) för:

* Film (xvid etc)

* Dvd

* Musik

* TV - Boxer DVB-T med CA-modul.

* Bilder

Allt skall kunna styras från en Apple Remote. Anledningen att jag vill ha ett enda GUI för allt är för att slippa stänga ned ett program och starta ett annat för att tex. skifta mellan att lyssna på musik och se på TV.

Jag har hittat ett som verkar funka och det är Xhub www.snarb.tk.

Har ni tips på andra lösningar som uppfyller mina krav?

jag köpte en mini igår för att använda som mediacenter mot min 40" Sony FullHD-TV.

Jag har en "Windows Home Server" (NAS) som verkligen är bra och där jag har allt viktigt data.

Mina behov är:

- Digitalbilder

- Musik, måste enkelt kunna hantera PlayLists

- Se på DVD

- Streama filmer (i framtiden)

- Allt skall enkelt kunna skötas av en fjärrkontroll av min fru

Jag har gjort en rejäl utvärdering av olika produkter och lösningar där det faktum att jag har en WHS har spelat stor roll. Jag har letat efter en totallösning men även tittat på separata lösningar.

- Windows Media Center med en Fujitsu Siemens PC som ser ut som minin

Detta var vad jag i princip till slut bestämde mig för då den såg ut som den enda riktigt bra totallösningen, dock tycker jag att interfacet är verkligen rörigt. En annan nackdel är att inte iTunes stöds. Bäst i kombination med WHS.

- XBOX360, en mycket bra lösning som jag testade och den fungerade väldigt bra. Nackdelarna var främst ljudnivån, fläkten, vill inte ha det i vardagsrummet. Jag tycker dessutom att den är ganska ful.

- Sony PS3, fantastisk bild men ganska krångligt interface framför allt PlayLists. En annan fördel är BlueRay.

- Tvix mediaspelare, en fantastisk liten apparat och väldigt snygg men krånglig med stor musiksamling

- Popcorn, förutom att den inte är lika snygg som Tvix en fantastisk maskin

- SONOS, den i särklass bästa musiklösningen jag sett, men tyvärr endast för musik och internetradio. Jag kommer med stor sannolikhet att köpa denna som ett komplement till den nuvarande lösningen

- Mac MINI, jag tittade inte riktigt på denna maskin förrän igår. Jag bestämde mig för Windows när en arbetskamrat rekommenderade mig att titta på Macen och FrontRow innan så jag åkte in igår och fick en demo, efter att jag googlat produkten på internet. Efter besöket på affären i Stockholm var jag övertygad och köpte denna maskin.

Jag hade tänkt att koppla in den via DVI/HDMI men fick aldrig till upplösningen; antingen hamnade bilden i mitten med stora svarta kanter eller så hamnade översta menyraden utanför bilden. Inte särskilt flexibelt med inställningar tycker jag. Trixade ordentligt med detta med men fick inte till det, hjälp och tips mottages gärna.

När jag tröttnade kopplade jag in en VGA-kabel och det fungerade. Dock vet jag inte om kvaliten skiljer sig.

Det jag har kvar att försöka förstå är:

- Hur monterar jag min WHS server automatiskt när jag startar mac? Inga problem att komma åt WHS.

- Hur ser jag till att Front Row startar automatiskt när jag startar Mac?

Än så länge är jag nöjd, möjligtvis förutom HDMI biten då, dessutom är den väldigt snygg.

Nackdelar som jag kan se:

- Ingen BlueRay

- HDMI

- Kanske grafikkortet men det vet jag inte

Jag är i alla fall en mycket nöjd macägare efter ett dygn, till och min fru är imponerad.

Ber om ursäkt om det blev lite långt.

Installera plex istället. Det hanterar HD också. Det gör inte front row. Men du har kanske inte det behovet?

- SONOS, den i särklass bästa musiklösningen jag sett, men tyvärr endast för musik och internetradio. Jag kommer med stor sannolikhet att köpa denna som ett komplement till den nuvarande lösningen

Även Squeezebox är ett ypperligt alternativ för musiken.

Även Squeezebox är ett ypperligt alternativ för musiken.

Tror inte det finns någon bättre lösning för musik än en Linn sneaky ds. Bättre musikprestanda än sonos.

Mvh

Johan

Vilken programvara använder du då? Kör själv en Mini med 1920x1080 utan problem med bilduppdateringen.

Jag har kopplat tv:n med DVI-i ut från Mac Mini via den medföljande DVI > VGA till TV. Kan det vara här som gör att det blir eftersläpningar i bilden?

Har Samsung 42" Plasma. Har provat med HDMI med dåligt resultat.

Finns det bättre lösning så jag slipper lagg vid uppspelning?

• 2 weeks later...

Hej

Jag har liknande med Elgato EyeTv DTT men jag lyckas inte få bra bild på både svt och tv4, antingen eller. Har du någon bra antenn och vad är skillnaden med deluxe och den jag har?

Per

Jag har kopplat tv:n med DVI-i ut från Mac Mini via den medföljande DVI > VGA till TV. Kan det vara här som gör att det blir eftersläpningar i bilden?

Har Samsung 42" Plasma. Har provat med HDMI med dåligt resultat.

Finns det bättre lösning så jag slipper lagg vid uppspelning?

Beror på vad du menar med lagg. Menar du att minin inte orkar med att spela upp klippen dvs du tappar frames eller syftar du på judder vid panoreringar?

Om det är det förstnämda så prova plex.

OM det är nummer 2 så beror det på vad det är för klipp du ska spela upp.

PAL 25 bilder per sekund = 50Hz eller multipel av 50Hz för att slippa judder.

NTSC 30 bilder per sekund = 60Hz eller multipel av 60Hz för att slippa judder.

Bluray 24 bilder per sekund = 24Hz eller multipel av 24Hz för att slippa judder.

Mao så måste du ställa in refresh rate på din mini beroende på vilken typ av filmklipp det är. DEt kan man inte komma ifrån. Eller så ställer man in 60Hz eller 50Hz och lever med lite judder.

• 2 weeks later...

"Ultimata" lär det aldrig bli i och med att Bluray saknas och att grafikkortet har sina begränsningar. Ett bra mediacenter däremot kan det däremot bli.

Jag har en Mini i sovrummet, kopplad till en LCD-TV med trådlös mus, tangentbord och internetuppkoppling. Det fungerar alldeles utmärkt.

• 2 weeks later...

Ursäkta om jag frågar i denna tråd men det gäller "den perfekta media maskinen" :D

Är det ingen av er som använder iTunes i minin? Kör ni musik genom frontRow eller Plex istället?

Om jag gör det, hittar min iPhone även dessa (front å plex) via "Remote" applicationen eller måste

jag ha låtarna på 2 ställen på min mac mini?

Konstiga frågor kanske men jag har hafr mac i 4 dagar och pc i 20 år :wacko::blushing:

Ursäkta om jag frågar i denna tråd men det gäller "den perfekta media maskinen" :D

Är det ingen av er som använder iTunes i minin? Kör ni musik genom frontRow eller Plex istället?

Om jag gör det, hittar min iPhone även dessa (front å plex) via "Remote" applicationen eller måste

jag ha låtarna på 2 ställen på min mac mini?

Konstiga frågor kanske men jag har hafr mac i 4 dagar och pc i 20 år :wacko::blushing:

Jag kör musik med Itunes och film med plex. Fjärrstyr Itunes med min Iphone. Till plex använder jag den vanliga fjärren.

Det ska gå att använda itunes genom plex men det har jag inte brytt mig om att testa.

Jag kör iofs inte min mini som ett mediacenter utan jag använder den mer som en vanlig dator så jag har inga problem att ha olika program för olika syften.

Itunes = Musik

Mplayer för all video utom högupplösta filmer. Klarar inte av det helt enkelt

Plex = högupplösta filmer

tack Radiozo

ett litet förtydligande bara är du snäll

"Mplayer"? Är det "FrontRow" eller VLC eller annat ?

En vanlig enkel videouppspelare. Enda spelaren jag hittat förutom plex som klarar av DTS ordentligt. Möjligt VLC klarar det numera också men det gjorde inte det för ett halvår sedan.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/36331

Fungerar Elgato-mjukvaran bra för att spela in från TV, eller finns det någon annan mjukvara som är bättre lämpad för detta?

- Hur ser jag till att Front Row startar automatiskt när jag startar Mac?

Systeminställningar > Konton > Startobjekt

Borde eleminera problemet åtminstonde delvis med att inte kanterna syns helt också då Front Row saknar dessa ;)

Lycka till!

• 2 weeks later...

Hej,

Har precis kopplat in min macbook intel core duo, 2,4 ghz med 2 gb ram till min TV Sony w4500 40 tum med mini-dvi/HDMI och får fin bild med 1920/1080 upplösning. Mycket irriterande är dock att varje film jag spelar hackar till kort med jämna mellanrum, ingen skillnad om jag kör 1080p/720p eller vanlig SD xvid. Har provat osxbmc, plex, VLC, Mplayer men samma resultat på samtliga, Kör jag på PS3:an med USBminne händer det inte. Har provat att ändra upplösning mm men ingen skillnad. TV:n verkar enbart gå att ställa in på 60 Hz i macbooken, kan detta spela roll? Hur ändra isåfall?

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...